A-201 do  A-215  Messerschmitt Bf 108B-1 Taifun w lotnictwie Szwajcarii.

SNCAN (SOCIÉTÉ NATIONALE DE CONSTRUCTIONS AÉRONAUTIQUES DU NORD) NORD 1000
czyli Taifun z Francji z cywilną rejestracją szwajcarską.

Zakupione z Niemiec, dostarczane od 23 listopada 1938 r. do 4 sierpnia 1939 r. Używane podczas II wojny światowej do transportu wysokich rangą oficerów w Szwajcarii. Generał Henri Guisan często korzystał z szybkich Taifunów, pilotowanych przez jego osobistego adiutanta, kapitana w Sztabie Generalnym Walo Hörninga. Bf 108 były napędzane silnikiem Argus As-10E/3. Samoloty te pozostawały w służbie do 1959 roku jako zaawansowane trenażery oraz jako szybkie samoloty kurierskie i łącznikowe. Po wycofaniu wszystkich Bf 108B (od A-201 do A-215 oraz A-216 do 218 które zostały pozyskane nie przez zakup z Niemiec) z powodu zużycia, A-208 trafił do Bawarskiego Muzeum Lotnictwa. Trzy inne jednostki i dwa silniki zostały zatrzymane jako eksponaty. Wszystkie pozostałe Taifuny zostały zezłomowane. W zależności od źródła nie jest jasne, czy wycofanie z eksploatacji pozostałej floty Taifunów, która w tym czasie była jeszcze zdatna do lotu, nastąpiło już we wrześniu 1959 roku, czy dopiero 31 grudnia 1959 roku.

A-201  Messerschmitt Bf 108B-1 Taifun  23.11.1938 do  31.12.1959

Numer seryjny 1988.
Odebrany 23.11.1938 r. z Messerschmitt w Regensburg-Prüfening jako pierwszy Taifun (numer seryjny 1988, zbudowany w 1938 r.). Niedługo później nastąpiła jednak zmiana właściciela: 24.12.1938 r. został przekazany Eidgenössische Konstruktionswerkstätten w Thun i eksploatowany do lotów zagranicznych jako cywilny HB-HEB. Po 30.03.1940 r. najprawdopodobniej ponownie dołączył do sił z pierwotną rejestracją Fliegertruppen. Samolot ten (oraz A-202) nie posiadał typowych pasów na kadłubie. Po wycofaniu z eksploatacji przez wiele lat stał na parkingu B lotniska w Zurychu (teraz jednak z namalowanymi pasami na kadłubie), zanim na początku 2002 roku trafił do Fundacji AMPA w Lozannie (VD) na kilkuletnią renowację. W dniu 28.03.2011 r. został ponownie zarejestrowany w starym, wojskowym malowaniu i jako A-201 (z pasami na kadłubie) w Szwajcarskim Rejestrze Lotniczym jako HB-HEB. Lokalizacja Lausanne-La Blécherette. W dniu 14.08.2014 r. nastąpiła zmiana właściciela w rejestrze na FMPA Fondation pour le Maintien du Patrimoine Aéronautique / AMPA Association pour le Maintien du Patrimoine Aéronautique, Lausanne, a obecnie Stowarzyszenie “charlie’s heavy”, Sullens, jako współwłaściciel.

A-202  Messerschmitt Bf 108B-1 Taifun  23.11.1938 do  17.02.1956

Numer seryjny 1989.
Odebrany z Messerschmitt w Regensburg-Prüfening 23.11.1938 (numer seryjny 1989). Już 20.02.1939 r. nastąpiła zmiana właściciela: został przekazany jako drugi Taifun do Eidgenössische Konstruktionswerkstätten w Thun i eksploatowany do lotów zagranicznych jako cywilny HB-HEK. Po 31 marca 1940 roku latał ponownie z oryginalną rejestracją Fliegertruppen A-202 aż do wycofania z eksploatacji i złomowania w 1956 roku. W tym samolocie (oraz w A-201) brak jest typowych namalowanych pasów na kadłubie.

A-203  Messerschmitt Bf 108B-1 Taifun  25.01.1939 do  21.07.1956

Numer seryjny 1926.

Został wycofany z eksploatacji 21.07.1956 r. po wypadku przy lądowaniu w Buochs (NW), a następnie zezłomowany.

A-204  Messerschmitt Bf 108B-1 Taifun  25.01.1939 do  07.08.1946

Numer seryjny 200?
W dniu 07.08.1946 r. doszło do jedynego naprawdę poważnego incydentu z udziałem Tajfuna, kiedy to 20-letni kapral Ernst Hablützel podczas lotu bez zezwolenia na wysokości 23 metrów nad ziemią wleciał w liny transportowej kolejki linowej w Trubschachen (BE) w pobliżu dworca kolejowego. Kandydat na oficera i 21-letni kapral Robert Artur Knecht, który był pasażerem, zginęli na miejscu, szczątki samolotu rozsypały się na dużym obszarze. W dniu 07.08.2016 r. została tam uroczyście odsłonieta tablica pamiątkowa ufundowana przez pracownika poczty Hansa Petera Tschanza z Schüpbach (BE).

A-205  Messerschmitt Bf 108B-1 Taifun  25.01.1939 do  17.02.1956

Numer seryjny 2003.

W dniu 10.06.1941 r. nastąpiło awaryjne lądowanie na lotnisku Bern-Belp, po którym maszyna została naprawiona. W dniu 17.02.1956 r. został wycofany z eksploatacji i zezłomowany.

A-206  Messerschmitt Bf 108B-1 Taifun  06.07.1939 do  28.06.1957

Numer seryjny 2048.
W dniu 06.09.1944 r. miał miejsce ciekawy incydent, kiedy to samolot stracił łopatkę śmigła podczas startu z pilotem kpt. Wiktorem Hugiem w Ems (GR). Podczas awaryjnego lądowania, cała część nosowa Taifuna została ścięta.
Po długim remoncie samolot wrócił do służby w wojsku.
28.06.1957 r. Taifun ten został spisany na straty po lądowaniu na brzuchu w Dübendorfie (ZH), a następnie zezłomowany.

A-207  Messerschmitt Bf 108B-1 Taifun  06.07.1939 do  17.02.1956

Numer seryjny 20??

Został wycofany z eksploatacji 17.02.1956 r., a następnie zezłomowany.

A-208  Messerschmitt Bf 108B-1 Taifun 07.07.1939 do 31.12.1959.

Został odebrany 7 lipca 1939 r. (jako HB-EKU) z fabryki Messerschmitta w Ratyzbonie.
W 1960 r. samolot ten został przekazany prof. dr Willy’emu Messerschmittowi do celów wystawienniczych w Bawarskim Muzeum Lotnictwa w Augsburgu (Niemcy). Oprócz tablic rejestracyjnych, A-208 był nadal pomalowany w oryginalne szwajcarskie barwy stał przed siedzibą Messerschmitt w Augsburgu-Haunstetten w 1975 roku. Potem nosił oznaczenie D-IOIO przedwojennego Bf 108 z fabrycznym malowaniem w kolorze kości słoniowej, które było powszechne dla Bf 108, samolot jest atrakcyjnym eksponatem w EADS w Augsburgu.

A-209  Messerschmitt Bf 108B-1 Taifun   06.07.1939 do 31.12.1959.


Ten Tajfun miał uszkodzone lewe koło podwozia 11 października 1945 r., a wtedy za sterami na lotnisku Buochs (NW) siedział major Viktor Hug. A-209 jest jednym z eksponatów w MUZEUM FLIEGER FLAB w Dübendorfie (ZH).

A-210  Messerschmitt Bf 108B-1 Taifun   06.07.1939 do 31.12.1959

Numer seryjny 2084.

Ten Tajfun wykonał swój ostatni lot w 1958 roku i spędził w powietrzu łącznie mniej niż 1500 godzin. Jak później ujawniła notatka w samolocie, został on naprawiony w 1974 r. przez ówczesny Departament Lotnisk Wojskowych (AMF) pod kierownictwem J. Gehringa. Messerschmitt został następnie przekazany do Szwajcarskiego Muzeum Transportu w Lucernie w czerwcu 1974 r., gdzie był wystawiany przez wiele lat w sali lotniczej. Przynajmniej w 2007 roku nadal był tam wystawiany. Ponieważ jednak Szwajcarskie Muzeum Transportu chciało pozbyć się eksponatów wojskowych, Max Vogelsang był w stanie przejąć A-210 jakiś czas temu. Bf 108 B-1 nigdy nie został zarejestrowany do użytku cywilnego i miał zostać przywrócony do stanu zdatnego do lotu w jego warsztacie w Wohlen (AG) w 2020 roku. Kokpit Taifun A-210 wydaje się pochodzić z A-206, który został uszkodzony podczas lądowania w Dübendorf (ZH) w dniu 28 czerwca 1957 r.

A-211  Messerschmitt Bf 108B-1 Taifun   01.08.1939 do 31.12.1959

Numer seryjny  2085.

Został wycofany z eksploatacji 31.12.1959 r., a następnie zezłomowany.

A-212  Messerschmitt Bf 108B-1 Taifun   01.08.1939 do ??.09.1959

Dawny A-212 z cywilnymi niemieckimi oznaczeniami.

Numer seryjny 2086.
W celu usprawnienia lotów zagranicznych po zakończeniu II wojny światowej Fliegertruppe nadała A-212 od 25.07.1946 r. rejestrację cywilną HB-HOL, którą zachowała aż do wycofania z eksploatacji we wrześniu 1959 r. Potem były różne i sprzeczne opowieści o dalszej historii tego Bf 108B.
Rzekomo A-212 i A-216 (info 2007) były wystawione w MEAC Montélimar (Musée Européen de l’Aviation de Chasse w 26200 Montélimar, Francja). MEAC (www.meacmtl.com) jest muzeum partnerskim muzeum “Clin d’Ailes” w Payerne (VD). W 2016 r. według wiarygodnego źródła (były pracownik “Clin d’Ailes”) w Montélimar znajdowały się dwa Bf 108 Taifun (z silnikami Renault), ale nie należały one do muzeum, lecz były prywatną własnością. Ponadto pewne jest, że te dwa samoloty nigdy nie należały do Szwajcarskich Sił Powietrznych.
Na stronie axis.classicwings.com jest zdjęcie, które rzekomo przedstawia A-212 (numer seryjny 2086), a raczej tylko jego kadłub jako wrak w Königswinter (Niemcy). Według innych źródeł (Arvid Kersten), ten A-212 został jednak przekazany i postawiony na terenie zakładu psychiatrii dziecięcej w St. Gallen. Przypuszczalnie ta niepotwierdzona informacja została pomylona z przekazaniem A-218 do Wioski Dziecięcej Pestalozzi w Trogen (AR). Według tego samego źródła (Arvid Kersten) ten A-212 o numerze seryjnym 2086 istniał na pewno do 2014 roku i został sprzedany w 1981 roku w złym stanie za 300 CHF do Messerschmitta, gdzie od tamtej pory czeka na renowację.
W końcu znów pojawiły się nowe fakty:
W magazynie lotniczym “Klassiker der Lüfte” 2/2017 w krótkim artykule przedstawiono Bf 108B-1 o numerze seryjnym 2086 i rejestracji D-EOIO, całkowicie odrestaurowany przez Dirka Bende w jego mistrzowskim warsztacie LTB Bende w Bonn-Hangelar. Nabył on Bf 108B-1 i w 2013 roku rozpoczął jego renowację, która trwała do jesieni 2016 roku. Wykonał on także nieoficjalny pierwszy lot po odrestaurowaniu w dniu 18.10.2016 r. Mówi się, że jest to były samolot szwajcarskich sił powietrznych.
Również w czasopiśmie “Flugzeug Classic” 3/2017 w czterostronicowym artykule przedstawiono odbudowę i historię tego samego samolotu. Dwa krótkie loty fabryczne datowane są tu na 16.10.2016 r. Pierwszy dłuższy oblot  z Josefem Eckerem za sterami, odbył się ostatecznie 23.11.2016 w Bonn-Hangelar. Następnie samolot został zaprezentowany publicznie w dniu 24.11.2016 r. Miłośnik zabytków Wolfgang Panhuber już wtedy nabył samolot od Bende. Od tego czasu jego macierzystą bazą jest Wels w Austrii. Artykuł ten potwierdza również, że D-EOIO  to dawny A-212 Szwajcarskich Sił Powietrznych o numerze seryjnym 2086. Nie wiadomo, co się stało po wycofaniu go z eksploatacji, dopóki nie zainteresował się nim Dirk Bende. Taifun otrzymał również gruntownie wyremontowany w jego własnym warsztacie silnik Argus As-10C.

A-213  Messerschmitt Bf 108B-1 Taifun   01.08.1939 do 10.02.1956

Numer seryjny 2087.

Został wycofany z eksploatacji 17.02.1956 r., a następnie zezłomowany.

A-214  Messerschmitt Bf 108B-1 Taifun   01.08.1939 do 31.12.1959

Numer seryjny 2088.

27.01.1953 r. feldmarszałek Montgomery i szwajcarski pilot odbyli tym Tajfunem lot alpejski, który zaprowadził ich m.in. nad Jungfrau, Matterhorn i Mont Blanc. 31.12.1959 r. ten Bf 108B został wycofany z eksploatacji, a następnie zezłomowany.

A-215  Messerschmitt Bf 108B-1 Taifun   04.08.1939 do 17.02.1956

Numer seryjny 2089.

Został wycofany z eksploatacji 17.02.1956 r., a następnie zezłomowany.

Podobne wpisy