A-96          Stinson L-5 Sentinel      

Służba od 12.10.1944  do  22.10.1945 rok

Nr. USAAF 42-99186

Pilot 2nd Lt Roy G. Abbott, który wykonywał lot łącznikowy z Dole/Tavaux [Y-7] we Francji, musiał awaryjnie lądować Stinsonem z 315 Sqn. z 324 Grupy Myśliwskiej 12.10.1944 o 12.30 w rejonie Pruntrut w Vacherie Dessous  w dzisiejszym kantonie  Jura (kanton utworzono w 1979 roku)  tylko 500 metrów od granicy FR/CH.  L-5 został ostrzelany przez obronę przeciwlotniczą podczas przelotu nad terytorium Szwajcarii i uszkodzony został przewód paliwowy, co spowodowało awarię silnika. Lądowanie odbyło się na zboczu o nachyleniu około 10%. Podczas kołowania po około 50 metrach Stinson został lekko uszkodzony.
Data awaryjnego lądowania, podczas którego Stinson został dodatkowo uszkodzony, podana jest w amerykańskim MACR (Missing Air Crew Report), jak również w oryginalnych dokumentach szwajcarskich.
Sporadycznie dla tego samolotu w innych źródłach podawane są oznaczenia L-5A, L-5B lub L-5-VW lecz są one błędne.

Lekko uszkodzony samolot został naprawiony w Dübendorfie (ZH) i oficjalnie przejęty przez siły powietrzne z oznaczeniem A-96. L-5 pozostawał w służbie do 22.10.1945 r. Po zakończeniu II wojny światowej wszystkie internowane samoloty alianckie musiały zostać zwrócone właścicielom.  25.10.1948 r. Konfederacja przekazała L-5 attaché wojskowemu USA w Bernie, płk Edwardowi Cheetle. Używany przez US Air Attache, Szwajcaria.  Wiosną 1950 roku Amerykanie sprzedali Stinsona L-5 firmie Alpar AG w Bernie, gdzie służył jako cywilny samolot do holowania szybowców zarejestrowany jako HB-TRY. W grudniu 1965 roku Alpar sprzedał L-5 do Segelfluggruppe Thun.
W dniu 31.12.1968 r. HB-TRY został wykreślony z rejestru samolotów. W latach 1969-1979 służył jako atrakcja dla gości w restauracji “Chommle” w Gunzwil na drodze między Beromünster (LU) a Sursee (LU).
12 października 1979 roku ojciec i syn Hansruedi i Christoph Dubler kupili L-5 i przetransportowali wrak do swojego warsztatu w Pfäffikon (ZH). Po “uśpieniu” w stodole w domu rodzinnym Dublerów, Dublerowie zdecydowali się przywrócić Stinsona do stanu zdatności do lotu w 2004 roku w ramach Antonov Association of Switzerland (AVS). Po 62 latach drugi dziewiczy lot odbył się 09.05.2006 w Kaposvár na Węgrzech, gdzie firma Fly-Coop przejęła kontrakt na całkowitą odbudowę.
Od 2014 roku odbudowany samolot lata z Grenchen (SO), gdzie jest również hangarowany, w oryginalnych barwach Szwajcarskich Sił Powietrznych z okresu II wojny światowej, w tym z biało-czerwonymi pasami neutralności i rejestracją A-96.
Szwajcarskie skrzydło Pamięci Sił Powietrznych (CAF) również lata w Szwajcarii Stinsonem L-5 w oryginalnych barwach USAAF. Na sterze nosi on amerykański numer seryjny 299186 i jest zarejestrowany w służbie cywilnej jako N121MC. Ten L-5 z CAF był jednym z samolotów pierwotnie zamówionych przez Armię USA, a następnie przekazanych bezpośrednio z hali produkcyjnej do Marynarki Wojennej lub USMC, gdzie otrzymał oznaczenie OY-1. Szwajcarskie skrzydło kupiło go w USA jesienią 2001 roku.
Więcej szczegółów w książce “L-Birds over Switzerland / Stinson L-5 Sentinel” autorstwa Kuno Grossa.

Podobne wpisy