• Beechcraft XA-38 “Grizzly”

    Beechcraft XA-38 “Grizzly”

    Autor Leszek Wieliczko W 1942 roku dowództwo US Army Air Force ogłosiło zapotrzebowanie na nowy typ ciężkiego samolotu szturmowego kategorii A – Attack, przeznaczonego do atakowania silnie bronionych lub opancerzonych celów naziemnych i nawodnych. Jedną z pierwszych odpowiedzi na te wymagania był skonstruowany już w 1941 roku jednosilnikowy XA-32 firmy Brewster, ale jego opracowanie przedłużało się i nie…

    Czytaj dalej…

  • Boeing (Stearman) XA-21

    Boeing (Stearman) XA-21

    Dwusilnikowy lekki samolot bombowy i szturmowy. Autor Leszek Wieliczko i Jacek Wilczyński Już w 1937 roku US Army Air Corps rozpoczął wstępne prace koncepcyjne nad lekkim dwusilnikowym samolotem bombowym kategorii A – Attack Bomber, który mógłby w przyszłości zastąpić wchodzące właśnie do służby jednosilnikowe Northrop A-17. Od nowego samolotu oczekiwano przede wszystkim wyższych osiągów i…

    Czytaj dalej…

  • DOUGLAS B-18 “BOLO” WALCZY Z U-BOOTEM W PORCIE NA  ARUBIE.

    DOUGLAS B-18 “BOLO” WALCZY Z U-BOOTEM W PORCIE NA  ARUBIE.

    Na podstawie artykułu w „Log boek. Historische Luchtvaart” marzec 2023 i książki „The Douglas B-18 and B-23. America’s Forsaken Warriors”  Dan Hagedorn Sr. i Dan Hagedorn Jr. Po tym, jak Japonia zaatakowała Pearl Harbor, Stany Zjednoczone również stały się stroną wojującą, Niemcy także wypowiedziały wojnę Stanom Zjednoczonym. Amerykanie posiadali jednostki sił powietrznych stacjonujące w Surinamie,…

    Czytaj dalej…

  • Douglas XB-22 i B-23/UC-67 “Dragon”

    Douglas XB-22 i B-23/UC-67 “Dragon”

    Autor Leszek Wieliczko i Jacek Wilczyński Pod koniec lat 30-tych dowództwo US Army Air Corps doszło do wniosku, że eksploatowane ciężkie dwusilnikowe samoloty bombowe typu Douglas B-18 “Bolo” stają się przestarzałe i nie odpowiadają swoimi osiągami aktualnym wymaganiom wojska. W związku z tym firma Douglas zaproponowała opracowanie zmodernizowanej wersji B-18, napędzanej mocniejszymi silnikami. USAAC przyjął propozycję i…

    Czytaj dalej…

  • J-2001 do J-2130 North American P-51D Mustang. Służba w lotnictwie Szwajcarii 1948 – 1957 r.

    J-2001 do J-2130 North American P-51D Mustang. Służba w lotnictwie Szwajcarii 1948 – 1957 r.

    Zakupione z zapasów wojennych jako uzupełnienie samolotów myśliwskich z okresu II wojny światowej o napędzie śmigłowym oraz jako wypełnienie luki do czasu udostępnienia 75 zamówionych myśliwców odrzutowych typu De Havilland D.H.100 Vampire Mk 6. Jesienią 1947 r. okazało się, że duża część samolotów myśliwskich i transportowych stacjonujących w Niemczech może zostać pozyskana od USAAF w…

    Czytaj dalej…

  • North American XB-28

    North American XB-28

    W odpowiedzi na zamówienie Air Corps dotyczące dostosowania B-25 do operowania na dużym pułapie, firma zaproponowała model NA-63, któremu przydzielono oznaczenie XB-28. Pierwszy z dwóch samolotów testowych (numer seryjny 40-3056) odbył lot w kwietniu 1942 roku, sześć miesięcy po złożeniu zamówienia. XB-28 nie wykazywał żadnego podobieństwa do wcześniejszego B-25, ze swoim okrągłym kadłubem zwieńczonym dużym,…

    Czytaj dalej…

  • Oznaczanie myśliwców w lotnictwie Armii USA

    Oznaczanie myśliwców w lotnictwie Armii USA

         Pod koniec 1919 roku w U.S Aircraft Air Service opracowano system oznaczania samolotów, które do tej pory występowały pod swoimi oryginalnymi oznaczeniami składającymi się z nazwy producenta, numeru modelu i ewentualnie nazwy. Po zmianie oznaczenia określały także przeznaczenie samolotu. Każda grupa miała swój kod odróżniający jej samoloty od innych konstrukcji np. samoloty myśliwskie z…

    Czytaj dalej…

  • Oznakowanie taktyczne samolotów USAAC w latach 1937-1941

    Oznakowanie taktyczne samolotów USAAC w latach 1937-1941

    Autor Leszek Wieliczko W dniu 1 marca 1935 roku nastąpiła istotna reorganizacja w strukturze dowodzenia amerykańskiego lotnictwa wojskowego US Army Air Corps (USAAC). Utworzono wówczas General Headquarters Air Force (GHQAF), które – po raz pierwszy od czasów I wojny światowej – skupiły pod jednym dowództwem wszystkie bazujące na terytorium Stanów Zjednoczonych jednostki myśliwskie (Pursuit), bombowe (Bombardment) i szturmowe…

    Czytaj dalej…

  • P-1    CURTISS    „HAWK”  Model 34 A; G; I; O

    P-1    CURTISS    „HAWK”  Model 34 A; G; I; O

         Konstrukcja ta była wynikiem czteroletniej współpracy projektantów firmy ze specjalistami       wojskowymi. Współpraca ta miała na celu stworzenie samolotu mogącego sprostać wymaganiom stawianym przed nowoczesnymi myśliwcami. Płat górny, który miał większą powierzchnię nośną,  przesunięty był do przodu względem płata dolnego, zapewniało to m.in. doskonałą widoczność i dobre właściwości lotne. Oba płaty łączone były zastrzałami w…

    Czytaj dalej…

  • P-11   CURTISS   „Hawk”

    P-11   CURTISS   „Hawk”

    Wiele konstrukcji Curtissa powstających pod koniec lat 20-tych i na początku lat 30-tych wywodziło się z bardzo udanego myśliwca P-6. W tym samym czasie gdy zamawiano seryjną produkcję P-6  z  silnikiem Curtiss „Conqueror”, trzy podobne samoloty zamówiono z nowymi, 12-cylindrowymi, chłodzonymi powietrzem silnikami rzędowymi Curtiss H-1640-1 „Chiftain” o mocy 600 hp. Trzy egzemplarze seryjne P-6…

    Czytaj dalej…