• North American XB-28

    North American XB-28

    W odpowiedzi na zamówienie Air Corps dotyczące dostosowania B-25 do operowania na dużym pułapie, firma zaproponowała model NA-63, któremu przydzielono oznaczenie XB-28. Pierwszy z dwóch samolotów testowych (numer seryjny 40-3056) odbył lot w kwietniu 1942 roku, sześć miesięcy po złożeniu zamówienia. XB-28 nie wykazywał żadnego podobieństwa do wcześniejszego B-25, ze swoim okrągłym kadłubem zwieńczonym dużym,…

    Czytaj dalej…

  • Oznaczanie myśliwców w lotnictwie Armii USA

    Oznaczanie myśliwców w lotnictwie Armii USA

         Pod koniec 1919 roku w U.S Aircraft Air Service opracowano system oznaczania samolotów, które do tej pory występowały pod swoimi oryginalnymi oznaczeniami składającymi się z nazwy producenta, numeru modelu i ewentualnie nazwy. Po zmianie oznaczenia określały także przeznaczenie samolotu. Każda grupa miała swój kod odróżniający jej samoloty od innych konstrukcji np. samoloty myśliwskie z…

    Czytaj dalej…

  • Oznakowanie taktyczne samolotów USAAC w latach 1937-1941

    Oznakowanie taktyczne samolotów USAAC w latach 1937-1941

    Autor Leszek Wieliczko W dniu 1 marca 1935 roku nastąpiła istotna reorganizacja w strukturze dowodzenia amerykańskiego lotnictwa wojskowego US Army Air Corps (USAAC). Utworzono wówczas General Headquarters Air Force (GHQAF), które – po raz pierwszy od czasów I wojny światowej – skupiły pod jednym dowództwem wszystkie bazujące na terytorium Stanów Zjednoczonych jednostki myśliwskie (Pursuit), bombowe (Bombardment) i szturmowe…

    Czytaj dalej…

  • P-1    CURTISS    „HAWK”  Model 34 A; G; I; O

    P-1    CURTISS    „HAWK”  Model 34 A; G; I; O

         Konstrukcja ta była wynikiem czteroletniej współpracy projektantów firmy ze specjalistami       wojskowymi. Współpraca ta miała na celu stworzenie samolotu mogącego sprostać wymaganiom stawianym przed nowoczesnymi myśliwcami. Płat górny, który miał większą powierzchnię nośną,  przesunięty był do przodu względem płata dolnego, zapewniało to m.in. doskonałą widoczność i dobre właściwości lotne. Oba płaty łączone były zastrzałami w…

    Czytaj dalej…

  • P-11   CURTISS   „Hawk”

    P-11   CURTISS   „Hawk”

    Wiele konstrukcji Curtissa powstających pod koniec lat 20-tych i na początku lat 30-tych wywodziło się z bardzo udanego myśliwca P-6. W tym samym czasie gdy zamawiano seryjną produkcję P-6  z  silnikiem Curtiss „Conqueror”, trzy podobne samoloty zamówiono z nowymi, 12-cylindrowymi, chłodzonymi powietrzem silnikami rzędowymi Curtiss H-1640-1 „Chiftain” o mocy 600 hp. Trzy egzemplarze seryjne P-6…

    Czytaj dalej…

  • P-2    CURTISS  „HAWK”    Model 34B

    P-2    CURTISS  „HAWK”    Model 34B

          Samolot ten nie miał specjalnie zaprojektowanego i zbudowanego prototypu. Pierwszy egzemplarz P-2 miał oznaczenie XP-2 przed  wyposażeniem go w turbosprężarkę zaprojektowaną przez Dr. Sanforda Mossa z General Electric, zamontowaną z boku kadłuba (po prawej stronie). Oryginalny kontrakt na 10 samolotów P-1 z dnia 7 marca 1925 roku mówił o przystosowaniu 5 sztuk do nowego…

    Czytaj dalej…

  • P-3  CURTISS   „Hawk”  Model 34 N; O

    P-3  CURTISS   „Hawk”  Model 34 N; O

          Jednym ze sposobów poprawienia osiągów samolotów, było montowanie w starych kadłubach nowych silników. Często wiązało się to z koniecznością wprowadzenia kolejnych zmian i w wyniku tego  powstawała konstrukcja mało przypominająca pierwowzór.       Prototypem nowego myśliwca był ostatni egzemplarz P-1A nr. 26-300 wyposażony w silnik  gwiazdowy, chłodzony powietrzem Curtiss R-1454 o  mocy  390 hp. zamontowany…

    Czytaj dalej…

  • P-5  CURTISS   „Superhawk”    Model 34 L.

    P-5  CURTISS   „Superhawk”    Model 34 L.

    W latach dwudziestych zaczęły pojawiać się samoloty bombowe, które mogły osiągać duży pułap lotu. Ponieważ rolą myśliwca jest przechwycenie wrogiego samolotu przed zrzuceniem przez niego bomb lub zmuszenie go do szybszego pozbycia się niebezpiecznego ładunku, wynikła potrzeba stworzenia nowego rodzaju myśliwców mogących działać na dużych wysokościach. P-5 były pierwszymi seryjnymi samolotami myśliwskimi w lotnictwie USA…

    Czytaj dalej…

  • Rozwój projektu czterosilnikowego bombowca z roku 1938, firmy Consolidated.

    Rozwój projektu czterosilnikowego bombowca z roku 1938, firmy Consolidated.

    Artykuł na podstawie informacji zawartych w książce “Convair advanced Designs. Secret Projects from San Diego 1923-1962” autor Robert E. Bradley. Firma Consolidated rozważała radykalny projekt latającego skrzydła w latach 1937 i 1938, co zaowocowało licznymi dwu- i czterosilnikowymi konfiguracjami, zarówno dla bombowców wojskowych, jak i zastosowań cywilnych. Projekt latającego skrzydła podlegał ciągłej ewolucji w kierunku…

    Czytaj dalej…

  • Samolot myśliwski Vought V-141 (V-143) … czyli Japoński Łącznik.

    Samolot myśliwski Vought V-141 (V-143) … czyli Japoński Łącznik.

    Autor Jarosław Jaworski Niniejszy artykuł postanowiłem zacząć nieco nietypowo. Z pewnością znacie takie sytuacje, gdy jakiś znajomy sięga po właśnie kupioną przez was książkę i radośnie woła: “O! To ten kryminał, w którym mordercą okazuje się ogrodnik. Dobra pozycja”. To teraz ja wejdę w rolę podobnego dowcipnisia i powiem tak: bohaterem materiału jest samolot V-141,…

    Czytaj dalej…