-
North American XB-28
W odpowiedzi na zamówienie Air Corps dotyczące dostosowania B-25 do operowania na dużym pułapie, firma zaproponowała model NA-63, któremu przydzielono oznaczenie XB-28. Pierwszy z dwóch samolotów testowych (numer seryjny 40-3056) odbył lot w kwietniu 1942 roku, sześć miesięcy po złożeniu zamówienia. XB-28 nie wykazywał żadnego podobieństwa do wcześniejszego B-25, ze swoim okrągłym kadłubem zwieńczonym dużym,…
-
Oznaczanie myśliwców w lotnictwie Armii USA
Pod koniec 1919 roku w U.S Aircraft Air Service opracowano system oznaczania samolotów, które do tej pory występowały pod swoimi oryginalnymi oznaczeniami składającymi się z nazwy producenta, numeru modelu i ewentualnie nazwy. Po zmianie oznaczenia określały także przeznaczenie samolotu. Każda grupa miała swój kod odróżniający jej samoloty od innych konstrukcji np. samoloty myśliwskie z…
-
Oznakowanie taktyczne samolotów USAAC w latach 1937-1941
Autor Leszek Wieliczko W dniu 1 marca 1935 roku nastąpiła istotna reorganizacja w strukturze dowodzenia amerykańskiego lotnictwa wojskowego US Army Air Corps (USAAC). Utworzono wówczas General Headquarters Air Force (GHQAF), które – po raz pierwszy od czasów I wojny światowej – skupiły pod jednym dowództwem wszystkie bazujące na terytorium Stanów Zjednoczonych jednostki myśliwskie (Pursuit), bombowe (Bombardment) i szturmowe…
-
P-1 CURTISS „HAWK” Model 34 A; G; I; O
Konstrukcja ta była wynikiem czteroletniej współpracy projektantów firmy ze specjalistami wojskowymi. Współpraca ta miała na celu stworzenie samolotu mogącego sprostać wymaganiom stawianym przed nowoczesnymi myśliwcami. Płat górny, który miał większą powierzchnię nośną, przesunięty był do przodu względem płata dolnego, zapewniało to m.in. doskonałą widoczność i dobre właściwości lotne. Oba płaty łączone były zastrzałami w…
-
P-11 CURTISS „Hawk”
Wiele konstrukcji Curtissa powstających pod koniec lat 20-tych i na początku lat 30-tych wywodziło się z bardzo udanego myśliwca P-6. W tym samym czasie gdy zamawiano seryjną produkcję P-6 z silnikiem Curtiss „Conqueror”, trzy podobne samoloty zamówiono z nowymi, 12-cylindrowymi, chłodzonymi powietrzem silnikami rzędowymi Curtiss H-1640-1 „Chiftain” o mocy 600 hp. Trzy egzemplarze seryjne P-6…
-
P-2 CURTISS „HAWK” Model 34B
Samolot ten nie miał specjalnie zaprojektowanego i zbudowanego prototypu. Pierwszy egzemplarz P-2 miał oznaczenie XP-2 przed wyposażeniem go w turbosprężarkę zaprojektowaną przez Dr. Sanforda Mossa z General Electric, zamontowaną z boku kadłuba (po prawej stronie). Oryginalny kontrakt na 10 samolotów P-1 z dnia 7 marca 1925 roku mówił o przystosowaniu 5 sztuk do nowego…
-
P-3 CURTISS „Hawk” Model 34 N; O
Jednym ze sposobów poprawienia osiągów samolotów, było montowanie w starych kadłubach nowych silników. Często wiązało się to z koniecznością wprowadzenia kolejnych zmian i w wyniku tego powstawała konstrukcja mało przypominająca pierwowzór. Prototypem nowego myśliwca był ostatni egzemplarz P-1A nr. 26-300 wyposażony w silnik gwiazdowy, chłodzony powietrzem Curtiss R-1454 o mocy 390 hp. zamontowany…
-
P-5 CURTISS „Superhawk” Model 34 L.
W latach dwudziestych zaczęły pojawiać się samoloty bombowe, które mogły osiągać duży pułap lotu. Ponieważ rolą myśliwca jest przechwycenie wrogiego samolotu przed zrzuceniem przez niego bomb lub zmuszenie go do szybszego pozbycia się niebezpiecznego ładunku, wynikła potrzeba stworzenia nowego rodzaju myśliwców mogących działać na dużych wysokościach. P-5 były pierwszymi seryjnymi samolotami myśliwskimi w lotnictwie USA…
-
Rozwój projektu czterosilnikowego bombowca z roku 1938, firmy Consolidated.
Artykuł na podstawie informacji zawartych w książce “Convair advanced Designs. Secret Projects from San Diego 1923-1962” autor Robert E. Bradley. Firma Consolidated rozważała radykalny projekt latającego skrzydła w latach 1937 i 1938, co zaowocowało licznymi dwu- i czterosilnikowymi konfiguracjami, zarówno dla bombowców wojskowych, jak i zastosowań cywilnych. Projekt latającego skrzydła podlegał ciągłej ewolucji w kierunku…
-
Samolot myśliwski Vought V-141 (V-143) … czyli Japoński Łącznik.
Autor Jarosław Jaworski Niniejszy artykuł postanowiłem zacząć nieco nietypowo. Z pewnością znacie takie sytuacje, gdy jakiś znajomy sięga po właśnie kupioną przez was książkę i radośnie woła: “O! To ten kryminał, w którym mordercą okazuje się ogrodnik. Dobra pozycja”. To teraz ja wejdę w rolę podobnego dowcipnisia i powiem tak: bohaterem materiału jest samolot V-141,…