• Samoloty Fokkera w USA, cześć 1 , koniec I Wojny Światowej do roku 1922.

    Samoloty Fokkera w USA, cześć 1 , koniec I Wojny Światowej do roku 1922.

    Jedno z wielu zaskakująco szczerych stwierdzeń Anthony’ego Fokkera w “Latającym Holendrze” brzmiało: “Moje życie toczyło się w rytmie samolotu. Pędząc przez przestrzeń na kursie, który teraz wydaje się szczególnie przydatny, nie miałem pojęcia, jaki to kurs. Przez większość czasu po prostu się go trzymałem”. ** W listopadzie 1918 roku armia niemiecka skapitulowała. W tym czasie…

    Czytaj dalej…

  • Samoloty Fokkera w USA, część 2.              od 1923 do 1927 roku.

    Samoloty Fokkera w USA, część 2. od 1923 do 1927 roku.

    NIDERLANDS AIRCRAFT MANUFACTURING Co. Reputacja Fokkera jeszcze bardziej wzrosła w Stanach Zjednoczonych  dzięki samolotowi transportowemu F.IV/T.2, na którym w 1922 i 1923 roku ustanowiono kilka rekordów wywołujących spore  poruszenie na całym świecie, w tym pierwszy lot bez międzylądowania ze wschodniego na zachodnie wybrzeże USA w dniach 2 i 3 maja 1923 roku. Lot na dystansie…

    Czytaj dalej…

  • Samoloty Fokkera w USA, część 3, od 1927. Fragment artykułu jest poświęcony produkcji licencyjnej w Japonii Modelu 8/Super Universal.

    Samoloty Fokkera w USA, część 3, od 1927. Fragment artykułu jest poświęcony produkcji licencyjnej w Japonii Modelu 8/Super Universal.

    FOKKER AIRCRAFT CORPORATION OF AMERICA Do 1927 roku mała fabryka w Teterboro stała się miejscem gdzie zaroiło się od ludzi pracujących przy produkcji. Po zakończeniu budowy kadłubów DH-4M2, fabryka nie mogła poradzić sobie z licznymi zamówieniami na inne typy. Początkowo problem ten był łagodzony przez holenderską fabrykę macierzystą budującą dużą liczbę kadłubów, skrzydeł, a czasem…

    Czytaj dalej…

  • Vought VS-326

    Vought VS-326

    Samolot ten został zbudowany specjalnie dla Pratt & Whitney i był przeznaczony głównie do testowania na dużym pułapie lotu, dużych silników lotniczych, śmigieł i powiązanych akcesoriów przez Engineering Flight Test Group tej firmy. Zbudowano dwa egzemplarze, VS-326 i VS-326A. Samoloty posiadały czteromiejscowe, hermetycznie zamknięte kabiny ciśnieniowe, odizolowane od konstrukcji “tak, aby w jak najmniejszym stopniu…

    Czytaj dalej…

  • Vultee XP-68 “Tornado”

    Pierwsze prace studialne nad projektem ciężkiego samolotu myśliwskiego w niekonwencjonalnym układzie dwukadłubowym z centralną gondolą kadłubową rozpoczęły się w firmie Vultee w 1939 roku. Opracowany wówczas projekt, noszący oznaczenie fabryczne Model 78, nie został zatwierdzony do realizacji, ale US Army Air Corps zainteresowały się ogólną koncepcją samolotu i wkrótce potem Vultee opracował nowy, poprawiony projekt…

    Czytaj dalej…

  • Wedell-Williams XP-34

    Wedell-Williams XP-34

    Jedną z najważniejszych cech samolotu myśliwskiego jest niewątpliwie jego prędkość maksymalna. Z tego powodu wiele firm projektujących tego typu maszyny oparło swoje konstrukcje na samolotach rajdowych przystosowanych konstrukcyjnie do osiągania dużych prędkości. Jedną z nich była firma Wedell-Williams znana w latach 20-tych i 30-tych z konstrukcji samolotów tego typu. Propozycją firmy był myśliwiec oparty na…

    Czytaj dalej…

  • XA-32 Brewster

    XA-32 Brewster

    Firma Brewster Aeronautical Corp. nie miała dużej tradycji w budowie samolotów. Swoją działalność na tym polu rozpoczęła dopiero w 1932 roku, początkowo jako poddostawca dla wytwórni Grumman. Potem produkowała na licencji dwupłatowe myśliwce pokładowe Grumman FF-1 dla lotnictwa US Navy. W połowie lat 30-tych główni konstruktorzy firmy D. T. Brown i R. D. MacCart postanowili…

    Czytaj dalej…

  • XB-46 Consolidated-Vultee

    XB-46 Consolidated-Vultee

    Autor Leszek Wieliczko W 1944 roku amerykański Departament Wojny (War Department) – zaalarmowany przez dowództwo USAAF raportami o wzrastającej przewadze Niemiec w dziedzinie budowy samolotów z napędem odrzutowym – rozesłał do kilku wytwórni lotniczych zapytanie ofertowe dotyczące możliwości skonstruowania nowej rodziny samolotów bombowych z napędem odrzutowym o masie startowej od 36288 kg do 90720 kg. W…

    Czytaj dalej…

  • XP-10  CURTISS   „Hawk”

    XP-10  CURTISS   „Hawk”

    Co pewien czas ponawiano próby stworzenia samolotu myśliwskiego, który mógłby zapewnić możliwość zniszczenia bombowców osiągających coraz większy pułap operacyjny. Niestety, starania konstruktorów jeszcze długo nie zadowalały decydentów lotnictwa armijnego Stanów Zjednoczonych. XP-10 stanowi kolejną próbę i zarazem kolejną porażkę firm starających się sprostać wysokim wymaganiom stawianym myśliwcom mającym operować na dużym pułapie.       18 czerwca…

    Czytaj dalej…

  • XP-13   THOMAS – MORSE    „Viper”

    XP-13   THOMAS – MORSE    „Viper”

    Jak dużo zależy od zamówień wojskowych, mogło się przekonać wiele firm przemysłu lotniczego. Jedną z nich była firma Thomas-Morse działająca pod tą nazwą od 1917 roku, której „Viper” był ostatnią konstrukcja. Zakłady były znane z wielu wyprodukowanych modeli samolotów m.in. MB-3, pierwszego „czysto” amerykańskiego myśliwca. Jednak brak zainteresowania ze strony wojska, owocującego zamówieniami nie pozwolił…

    Czytaj dalej…