-
Rozwój projektu czterosilnikowego bombowca z roku 1938, firmy Consolidated.
Artykuł na podstawie informacji zawartych w książce „Convair advanced Designs. Secret Projects from San Diego 1923-1962” autor Robert E. Bradley. Firma Consolidated rozważała radykalny projekt latającego skrzydła w latach 1937 i 1938, co zaowocowało licznymi dwu- i czterosilnikowymi konfiguracjami, zarówno dla bombowców wojskowych, jak i zastosowań cywilnych. Projekt latającego skrzydła podlegał ciągłej ewolucji w kierunku…
-
Samolot myśliwski Vought V-141 (V-143) … czyli Japoński Łącznik.
Autor Jarosław Jaworski Niniejszy artykuł postanowiłem zacząć nieco nietypowo. Z pewnością znacie takie sytuacje, gdy jakiś znajomy sięga po właśnie kupioną przez was książkę i radośnie woła: „O! To ten kryminał, w którym mordercą okazuje się ogrodnik. Dobra pozycja”. To teraz ja wejdę w rolę podobnego dowcipnisia i powiem tak: bohaterem materiału jest samolot V-141,…
-
Samoloty Fokkera w USA, cześć 1 , koniec I Wojny Światowej do roku 1922.
Jedno z wielu zaskakująco szczerych stwierdzeń Anthony’ego Fokkera w „Latającym Holendrze” brzmiało: „Moje życie toczyło się w rytmie samolotu. Pędząc przez przestrzeń na kursie, który teraz wydaje się szczególnie przydatny, nie miałem pojęcia, jaki to kurs. Przez większość czasu po prostu się go trzymałem”. ** W listopadzie 1918 roku armia niemiecka skapitulowała. W tym czasie…
-
Samoloty Fokkera w USA, część 2. od 1923 do 1927 roku.
NIDERLANDS AIRCRAFT MANUFACTURING Co. Reputacja Fokkera jeszcze bardziej wzrosła w Stanach Zjednoczonych dzięki samolotowi transportowemu F.IV/T.2, na którym w 1922 i 1923 roku ustanowiono kilka rekordów wywołujących spore poruszenie na całym świecie, w tym pierwszy lot bez międzylądowania ze wschodniego na zachodnie wybrzeże USA w dniach 2 i 3 maja 1923 roku. Lot na dystansie…
-
Samoloty Fokkera w USA, część 3, od 1927. Fragment artykułu jest poświęcony produkcji licencyjnej w Japonii Modelu 8/Super Universal.
FOKKER AIRCRAFT CORPORATION OF AMERICA Do 1927 roku mała fabryka w Teterboro stała się miejscem gdzie zaroiło się od ludzi pracujących przy produkcji. Po zakończeniu budowy kadłubów DH-4M2, fabryka nie mogła poradzić sobie z licznymi zamówieniami na inne typy. Początkowo problem ten był łagodzony przez holenderską fabrykę macierzystą budującą dużą liczbę kadłubów, skrzydeł, a czasem…
-
Vought VS-326
Samolot ten został zbudowany specjalnie dla Pratt & Whitney i był przeznaczony głównie do testowania na dużym pułapie lotu, dużych silników lotniczych, śmigieł i powiązanych akcesoriów przez Engineering Flight Test Group tej firmy. Zbudowano dwa egzemplarze, VS-326 i VS-326A. Samoloty posiadały czteromiejscowe, hermetycznie zamknięte kabiny ciśnieniowe, odizolowane od konstrukcji „tak, aby w jak najmniejszym stopniu…
-
Vultee XP-68 „Tornado”
Pierwsze prace studialne nad projektem ciężkiego samolotu myśliwskiego w niekonwencjonalnym układzie dwukadłubowym z centralną gondolą kadłubową rozpoczęły się w firmie Vultee w 1939 roku. Opracowany wówczas projekt, noszący oznaczenie fabryczne Model 78, nie został zatwierdzony do realizacji, ale US Army Air Corps zainteresowały się ogólną koncepcją samolotu i wkrótce potem Vultee opracował nowy, poprawiony projekt…
-
Wedell-Williams XP-34
Jedną z najważniejszych cech samolotu myśliwskiego jest niewątpliwie jego prędkość maksymalna. Z tego powodu wiele firm projektujących tego typu maszyny oparło swoje konstrukcje na samolotach rajdowych przystosowanych konstrukcyjnie do osiągania dużych prędkości. Jedną z nich była firma Wedell-Williams znana w latach 20-tych i 30-tych z konstrukcji samolotów tego typu. Propozycją firmy był myśliwiec oparty na…
-
XA-32 Brewster
Firma Brewster Aeronautical Corp. nie miała dużej tradycji w budowie samolotów. Swoją działalność na tym polu rozpoczęła dopiero w 1932 roku, początkowo jako poddostawca dla wytwórni Grumman. Potem produkowała na licencji dwupłatowe myśliwce pokładowe Grumman FF-1 dla lotnictwa US Navy. W połowie lat 30-tych główni konstruktorzy firmy D. T. Brown i R. D. MacCart postanowili…
-
XB-46 Consolidated-Vultee
Autor Leszek Wieliczko W 1944 roku amerykański Departament Wojny (War Department) – zaalarmowany przez dowództwo USAAF raportami o wzrastającej przewadze Niemiec w dziedzinie budowy samolotów z napędem odrzutowym – rozesłał do kilku wytwórni lotniczych zapytanie ofertowe dotyczące możliwości skonstruowania nowej rodziny samolotów bombowych z napędem odrzutowym o masie startowej od 36288 kg do 90720 kg. W…