-
„Pacific Profiles Volume 1”
Recenzja. Autor Mateusz Pytlik Dzięki uprzejmości Mateusza Pytlika mogę Wam dzisiaj przedstawić jego recenzję. Ponieważ porusza ona bardzo ciekawe tematy, umieszczam ją w dwóch działach czyli “Książki – Lotnictwo Japonii” i “Lotnictwo Japonii” – Jacek Wilczyński. Autor Michael John Claringbould Wydawca – Avonmore Books Rok wydania – 2020 ISBN – 978-0-64-86659-1-5 Stron 104, miękka, lakierowana…
-
Aichi E13A1
Autor Jarosław Jaworski Artykuł pokazał się w grupie fb ” Lotnictwo Japonii – IIWŚ, Aircraft of Japan World War II” 26 lipca 2022 roku. *(dopisek JW) To że Aichi E13A1 (nazwany później przez Aliantów Jake) był koniem roboczym Marynarki, wie każdy miłośnik japońskiego lotnictwa. Nie raz o nim pisaliśmy i dyskutowaliśmy. Jednakże, po zamieszczeniu wczorajszej krótkiej notki o Jake z krążownika…
-
Aichi S1A “Denko”
Autor Leszek Wieliczko Uzupełnienia Jarosław Jaworski W pierwszych latach wojny na Pacyfiku japońskie lotnictwo Marynarki nie odczuwało potrzeby posiadania specjalizowanego myśliwca nocnego i nie wykazywało również zainteresowania opracowaniem takiego samolotu. Dopiero w 1943 roku nocne naloty bombowe amerykańskich samolotów Boeing B-17 “Flying Fortress” i Consolidated B-24 “Liberator” na japońskie bazy morskie na Pacyfiku, a zwłaszcza naloty ciężkich bombowców strategicznych Boeing…
-
Ciężki bombowiec armii Typ 87 (Kawasaki-Dornier Do N).
Budując swój przemysł lotniczy w latach dwudziestych Japończycy współpracowali przede wszystkim z niemieckimi firmami Junkers, Dornier, Heinkel i Rohrbach. Jednym z pierwszych samolotów zbudowanych na podstawie umowy licencyjnej był dwusilnikowy bombowiec Do N. W fazie rozwoju japoński przemysł lotniczy polegał przede wszystkim na bogatym doświadczeniu niemieckich firm w budowie samolotów metalowych. Dornier dostarczył już do…
-
Eksperymentalny myśliwiec Kawasaki Ki-28.
Z różnych powodów armia nie przyjęła żadnej z propozycji dolnopłatów jednopłatowych myśliwców złożonych w 1934 roku przez trzech głównych producentów samolotów, były to Kawasaki Ki-5, Nakajima Ki-11 i Mitsubishi Ki-18. Zamiast tego, dopóki nie był dostępny akceptowalny projekt jednopłatowca, armia wybrała do produkcji, która rozpoczęła się w grudniu 1935 roku, klasyczny dwupłatowiec i bardziej zwrotny…
-
Hiro Navy Type 95 Land-based Attack Aircraft , czyli G2H1 lub Navy Experimental 7-Shi Attack Aircraft.
Po ograniczeniach w tonażu statków i okrętów, wprowadzonych w 1922 i 1930 roku, japońska Marynarka zreorganizowała częściowo swoje siły morskie. W 1932 roku Admirał Isoroku Yamamoto , Szef Departamentu Inżynieryjnego Dowództwa Marynarki Wojennej sformuował warunki , którym miał odpowiadać nowy bombowiec bazujący na lądzie, o dużym zasięgu około 2000 km i ładunku bomb ok. 2000…
-
Japoński przemysł lotniczy w czasie II wojny światowej
Nihon Koku Kogyo Autor Leszek Wieliczko. Za formalny początek rozwoju lotnictwa w Kraju Kwitnącej Wiśni możemy przyjąć rok 1909, kiedy to na mocy rozporządzenia cesarza Meiji powołano do życia tzw. Rinji Gunyo Kikyu Kenkyu Kai (Tymczasowy Komitet Badań nad Balonami Wojskowymi). Z kolei w kwietniu 1910 roku dwóch oficerów Armii Cesarskiej – kpt. Yoshtoshi Tokugawa i kpt….
-
Kawasaki Ki-119
Autor Leszek Wieliczko Jednosilnikowy lekki samolot bombowy i myśliwski eskortowy. Projekt. Na początku 1945 roku dowództwo japońskiego lotnictwa Armii Rikugun Koku Hombu stwierdziło pilną potrzebę posiadania nowego typu lekkiego i szybkiego samolotu bombowego, przeznaczonego do atakowania amerykańskich wojsk inwazyjnych w przypadku ich spodziewanego desantu na macierzyste Wyspy Japońskie. Samolot miał mieć maksymalnie uproszczoną konstrukcję, aby…
-
Kawasaki Ki-66
Autor Leszek Wieliczko Sukcesy niemieckich bombowców nurkujących Junkers Ju 87 i Ju 88 osiągnięte w pierwszych kampaniach II wojny światowej w Europie – nagłośnione dodatkowo przez propagandę – były z uwagą śledzone w Tokio. Na podstawie tych doniesień Rikugun Koku Hombu – dotychczas bardzo niechętnie nastawione do specjalizowanych bombowców nurkujących – zdecydowało się we wrześniu…
-
Kawasaki Ki-91
Autor Leszek Wieliczko JAPONIA Czterosilnikowy ciężki samolot bombowy dalekiego zasięgu. Na początku lat 40-tych – w okresie zaawansowanych prac nad prototypem ciężkiego czterosilnikowego bombowca G5N1 “Shinzan” dla lotnictwa Cesarskiej Marynarki Wojennej – firma Nakajima postanowiła zainteresować tego rodzaju samolotem również lotnictwo japońskiej Armii Cesarskiej, które w 1941 roku ogłosiło zapotrzebowanie na taki właśnie samolot. Dla…