• „Pacific Profiles Volume 1”

    „Pacific Profiles Volume 1”

    Recenzja. Autor Mateusz Pytlik Dzięki uprzejmości Mateusza Pytlika mogę Wam dzisiaj przedstawić jego recenzję. Ponieważ porusza ona bardzo ciekawe tematy, umieszczam ją w dwóch działach czyli “Książki – Lotnictwo Japonii” i “Lotnictwo Japonii” – Jacek Wilczyński. Autor Michael John Claringbould Wydawca – Avonmore Books Rok wydania – 2020 ISBN – 978-0-64-86659-1-5 Stron 104, miękka, lakierowana…

    Czytaj dalej…

  • Aichi E13A1

    Aichi E13A1

    Autor Jarosław Jaworski Artykuł pokazał się w grupie fb ” Lotnictwo Japonii – IIWŚ, Aircraft of Japan World War II” 26 lipca 2022 roku. *(dopisek JW) To że Aichi E13A1 (nazwany później przez Aliantów Jake) był koniem roboczym Marynarki, wie każdy miłośnik japońskiego lotnictwa. Nie raz o nim pisaliśmy i dyskutowaliśmy. Jednakże, po zamieszczeniu wczorajszej krótkiej notki o Jake z krążownika…

    Czytaj dalej…

  • Aichi S1A “Denko”

    Aichi S1A “Denko”

    Autor Leszek Wieliczko Uzupełnienia Jarosław Jaworski W pierwszych latach wojny na Pacyfiku japońskie lotnictwo Marynarki nie odczuwało potrzeby posiadania specjalizowanego myśliwca nocnego i nie wykazywało również zainteresowania opracowaniem takiego samolotu. Dopiero w 1943 roku nocne naloty bombowe amerykańskich samolotów Boeing B-17 “Flying Fortress” i Consolidated B-24 “Liberator” na japońskie bazy morskie na Pacyfiku, a zwłaszcza naloty ciężkich bombowców strategicznych Boeing…

    Czytaj dalej…

  • Ciężki bombowiec armii Typ 87 (Kawasaki-Dornier Do N).

    Ciężki bombowiec armii Typ 87 (Kawasaki-Dornier Do N).

    Budując swój przemysł lotniczy w latach dwudziestych Japończycy współpracowali przede wszystkim z niemieckimi firmami Junkers, Dornier, Heinkel i Rohrbach. Jednym z pierwszych samolotów zbudowanych na podstawie umowy licencyjnej był dwusilnikowy bombowiec Do N. W fazie rozwoju japoński przemysł lotniczy polegał przede wszystkim na bogatym doświadczeniu niemieckich firm w budowie samolotów metalowych. Dornier dostarczył już do…

    Czytaj dalej…

  • Eksperymentalny myśliwiec Kawasaki Ki-28.

    Eksperymentalny myśliwiec Kawasaki Ki-28.

    Z różnych powodów armia nie przyjęła żadnej z propozycji dolnopłatów jednopłatowych myśliwców złożonych w 1934 roku przez trzech głównych producentów samolotów, były to Kawasaki Ki-5, Nakajima Ki-11 i Mitsubishi Ki-18. Zamiast tego, dopóki nie był dostępny akceptowalny projekt jednopłatowca, armia wybrała do produkcji, która rozpoczęła się w grudniu 1935 roku, klasyczny dwupłatowiec i bardziej zwrotny…

    Czytaj dalej…

  • Hiro Navy Type 95 Land-based Attack Aircraft , czyli G2H1  lub  Navy Experimental 7-Shi Attack Aircraft.

    Hiro Navy Type 95 Land-based Attack Aircraft , czyli G2H1 lub Navy Experimental 7-Shi Attack Aircraft.

    Po ograniczeniach w tonażu statków i okrętów, wprowadzonych w 1922 i 1930 roku, japońska Marynarka zreorganizowała częściowo swoje siły morskie. W 1932 roku Admirał Isoroku Yamamoto , Szef Departamentu Inżynieryjnego Dowództwa Marynarki Wojennej sformuował warunki , którym miał odpowiadać nowy bombowiec bazujący na lądzie, o dużym zasięgu około 2000 km i ładunku bomb ok. 2000…

    Czytaj dalej…

  • Japoński przemysł lotniczy w czasie II wojny światowej

    Japoński przemysł lotniczy w czasie II wojny światowej

    Nihon Koku Kogyo Autor Leszek Wieliczko. Za formalny początek rozwoju lotnictwa w Kraju Kwitnącej Wiśni możemy przyjąć rok 1909, kiedy to na mocy rozporządzenia cesarza Meiji powołano do życia tzw. Rinji Gunyo Kikyu Kenkyu Kai (Tymczasowy Komitet Badań nad Balonami Wojskowymi). Z kolei w kwietniu 1910 roku dwóch oficerów Armii Cesarskiej – kpt. Yoshtoshi Tokugawa i kpt….

    Czytaj dalej…

  • Kawasaki Ki-91

    Kawasaki Ki-91

    Autor Leszek Wieliczko JAPONIA Czterosilnikowy ciężki samolot bombowy dalekiego zasięgu. Na początku lat 40-tych – w okresie zaawansowanych prac nad prototypem ciężkiego czterosilnikowego bombowca G5N1 “Shinzan” dla lotnictwa Cesarskiej Marynarki Wojennej – firma Nakajima postanowiła zainteresować tego rodzaju samolotem również lotnictwo japońskiej Armii Cesarskiej, które w 1941 roku ogłosiło zapotrzebowanie na taki właśnie samolot. Dla…

    Czytaj dalej…

  • Ki-61 spod znaku potężnych gór

    Ki-61 spod znaku potężnych gór

    Autor Jarosław Jaworski Z pewnością wielu miłośnikom japońskiego lotnictwa WWII, za sprawą zdjęć bądź plansz barwnych znane są sylwetki maszyn będących bohaterami niniejszej opowieści. Charakterystyczne duże białe inskrypcje na osłonach silników Ki-61 Hien (Tony), stanowią bowiem dość unikalny sposób oznakowania myśliwców IJAAF. Identyfikacja jednostki do której owe maszyny należały, sprawiła jednak badaczom sporo kłopotu. Umieszczone…

    Czytaj dalej…

  • Kugisho  D3Y  “Myojo”                            Kugisho D5Y “Myojo” KAI

    Kugisho D3Y  “Myojo” Kugisho D5Y “Myojo” KAI

    Autor Leszek Wieliczko Jednosilnikowy samolot bombowy treningowy (D3Y).Jednosilnikowy samolot szturmowy specjalny (D5Y). W 1943 roku Japonia zaczęła coraz bardziej dotkliwie odczuwać brak metali do wyrobu lekkich stopów, co w połączeniu z brakiem wykwalifikowanej siły roboczej czyniło praktycznie niemożliwym produkowanie dużej ilości nowoczesnych i skomplikowanych technologicznie samolotów zamawianych przez Armię Cesarską i Marynarkę Wojenną. Chcąc temu zaradzić,…

    Czytaj dalej…