-
Ki-61 spod znaku potężnych gór
Autor Jarosław Jaworski Z pewnością wielu miłośnikom japońskiego lotnictwa WWII, za sprawą zdjęć bądź plansz barwnych znane są sylwetki maszyn będących bohaterami niniejszej opowieści. Charakterystyczne duże białe inskrypcje na osłonach silników Ki-61 Hien (Tony), stanowią bowiem dość unikalny sposób oznakowania myśliwców IJAAF. Identyfikacja jednostki do której owe maszyny należały, sprawiła jednak badaczom sporo kłopotu. Umieszczone…
-
Kugisho D3Y “Myojo” Kugisho D5Y “Myojo” KAI
Autor Leszek Wieliczko Jednosilnikowy samolot bombowy treningowy (D3Y).Jednosilnikowy samolot szturmowy specjalny (D5Y). W 1943 roku Japonia zaczęła coraz bardziej dotkliwie odczuwać brak metali do wyrobu lekkich stopów, co w połączeniu z brakiem wykwalifikowanej siły roboczej czyniło praktycznie niemożliwym produkowanie dużej ilości nowoczesnych i skomplikowanych technologicznie samolotów zamawianych przez Armię Cesarską i Marynarkę Wojenną. Chcąc temu zaradzić,…
-
Lotnictwo Armii Japońskiej (IJAAF)
Autor Leszek Wieliczko Lotnictwo Cesarskiej Armii Japońskiej (Banzai Nihon Rikugun Kokusho, ang. Imperial Japanese Army Air Force, IJAAF) używało dwóch oddzielnych systemów oznaczania swoich samolotów. Chronologicznie pierwszym z nich był system Oficjalnych Oznaczeń (Seishiki Meisho), wprowadzony w 1927 roku i oparty na tzw. numeracji Typu. Bardziej znany chyba jest jednak drugi system, oparty na tzw….
-
Lotnictwo Marynarki Japońskiej (IJNAF)
Autor Leszek Wieliczko Lotnictwo Cesarskiej Marynarki Japońskiej (Banzai Nihon Kaigun Kokusho, ang. Imperial Japanese Navy Air Force, IJNAF) używało trzech oddzielnych systemów oznaczania swoich samolotów. Chronologicznie pierwszym z nich był system Oficjalnych Oznaczeń (Seishiki Meisho), wprowadzony w 1921 roku i oparty na tzw. numeracji Typu. Najbardziej znany chyba jest jednak drugi system, wprowadzony w 1928…
-
Mansyu/Manshu Ki-98
Prace nad zmodyfikowanym projektem Ki-98, nazywanym wówczas Shisaku Kokodo Sentoki (Doświadczalny Wysokościowy Samolot Myśliwski, ang. Army Experimental High-Altitude Fighter), zakończono w październiku 1944 roku. W tym samym czasie zbudowano też drewnianą makietę nowego kadłuba. Planowano, że mimo opóźnienia pierwszy prototyp Ki-98 zostanie ukończony między wiosną a początkiem lata 1945 roku. Jednak plany te przekreślił nalot…
-
Myśliwiec wysokościowy – Kawasaki Ki-100-II Ko
Autor Jarosław Jaworski. Samolot myśliwski o oznaczeniu Ki-100 jest doskonale znany miłośnikom japońskiego lotnictwa WWII oraz oczywiście modelarskiej braci. Zazwyczaj jednak, wspominając o tej maszynie mamy na myśli wykorzystywaną bojowo wersję Ki-100-I Ko (z wysokim grzbietem kadłuba), lub Ki-100-I Otsu (z obniżonym grzbietem i kroplową osłoną kabiny). W niniejszym artykule, pragnę rzucić nieco światła na…
-
Myśliwiec wysokościowy J2M4 Raiden
Autor Jarosław Jaworski. Samolot J2M Raiden, znany pod aliancką kodową nazwą Jack, jest jedną z najlepiej rozpoznawalnych maszyn Lotnictwa Cesarskiej Marynarki. Jego zwarta, krępa sylwetka nieodmiennie cieszy oko sympatyków lotnictwa WWII. W polskich kręgach modelarskich Raiden nierzadko jest określany pieszczotliwym mianem “serdela” bądź “pampucha”, co chyba dobitnie świadczy o dużej dozie sympatii do tej konstrukcji….
-
Nakajima Ki-11
Ponieważ w 1934 roku armia zdecydowała się nie akceptować eksperymentalnego myśliwca Kawasaki Ki-5 (dolnopłat ze skrzydłem kształtu spotykanego za kilka lat w Ju-87 “Stuka”) jako wyposażenia standardowego, poproszono firmy Kawasaki i Nakajima o wzięcie udziału w nowym konkursie na taki samolot. Kawasaki powrócił do układu dwupłatowca w konstrukcji, znanej później jako Ki-10, a Nakajima przedstawił…
-
Nakajima Ki-43-II Otsu, czyli Hayabusa spod znaku birmańskiego pawia.
Autor Jarosław Jaworski. Prawidłowe określenie nazwy jednostki do której należał ten samolot, jest dość trudne. Niektóre źródła podają np. 1 Dywizjon Królewskich Birmańskich Sił Powietrznych, lub 1 Jednostka Lotnicza Obrony Birmy, czasami pojawiają się także inne “tłumaczenia”. Nie ma to jednak większego znaczenia, gdyż istnienie tej formacji miało cel wyłącznie propagandowy. Realnie, owa “jednostka” składała…
-
Nazwy kodowe samolotów japońskich
Autorzy Leszek Wieliczko i Jacek Wilczyński. Podczas II wojny światowej aliancki wywiad miał duże kłopoty ze zdobyciem i rozszyfrowaniem systemu oznaczeń samolotów lotnictwa Cesarskiej Armii Japońskiej i Cesarskiej Marynarki Wojennej. Przez dłuższy czas żołnierze alianccy określali wszystkie zauważone samoloty japońskie po prostu jako Mitsubishi fighter czy Nakajima bomber, tak naprawdę nie mając pojęcia o prawdziwej nazwie, producencie, a…