• “Latająca Forteca” B-17F nr. 42-30126 “Sugarfoot”, tragiczny koniec.

    “Latająca Forteca” B-17F nr. 42-30126 “Sugarfoot”, tragiczny koniec.

    1 października 1943: “Latająca Forteca” B-17F nr. 42-30126 “Sugarfoot”. Historia według zeznania sierżanta Mariona D. Pratt’a drugiego mechanika tego samolotu. “….Po raz pierwszy flota bombowców została przygotowana w Tunisie w północnej Afryce do ataku na niemieckie miasto na północ od Alp 30 września 1943 roku. Ponieważ cel był odległy, do misji przygotowano tylko bombowce wyposażone…

    Czytaj dalej…

  • “Vivere  d’aria.  Uomini, fabbriche e leggende del paese di Volandia”

    “Vivere d’aria. Uomini, fabbriche e leggende del paese di Volandia”

    W przypadku tej książki uznałem za dobry pomysł aby ją umieścić w dwóch działach czyli “Książki – Samoloty w muzeach” i w “Lotnictwo mniej znane”. Książka opisuje miejsce, zdarzenia, ludzi i maszyny, które ściśle jest związane z historią lotnictwa Włoch, w tym miejscu znajduje się teraz także piękne muzeum litnictwa Volandia – Parco e Museo…

    Czytaj dalej…

  • Abisynia / Etiopia  1935-1936 rok. Lotnictwo we Włoskiej wojnie kolonialnej.

    Abisynia / Etiopia 1935-1936 rok. Lotnictwo we Włoskiej wojnie kolonialnej.

    Tekst na podstawie książki “L’Aeronautica Italiana nelle guerre Coloniali. Guerra Etiopica 1935-1936” Ferdinando Pedriali. 1997 rok. Siły powietrzne w sytuacji kryzysowej w A.O. (Africa Orientale) * W dniu 31 stycznia 1935 r. obrona włoskich kolonii w A.O. i ich obszarów portowych przed ewentualnym przejęciem przez Abisyńczyków nadal musiała polegać na niewielkim kontyngencie wojsk kolonialnych wspomaganych…

    Czytaj dalej…

  • Aero A-300

    Aero A-300

    W styczniu 1936 roku departament lotnictwa czechosłowackiego Ministerstva Narodni Obrany (MNO) opracował program budowy prototypów samolotów kilku kategorii, którego celem było pozyskanie nowoczesnych samolotów bojowych dla modernizacji Československeho Vojenskeho Letectva (ČSVL). W programie przewidziano m.in. budowę wielomiejscowego dwusilnikowego dziennego i nocnego średniego samolotu bombowego o wysokich osiągach, oznaczonego jako Typ IV. Najszybciej na wstępne wymagania MNO…

    Czytaj dalej…

  • Akcja ratunkowa pasażerów amerykańskiego samolotu wojskowego w 1946 roku. Alpy szwajcarskie.

    Akcja ratunkowa pasażerów amerykańskiego samolotu wojskowego w 1946 roku. Alpy szwajcarskie.

    Był 19 listopada 1946 roku – z Monachium wystartowała Dakota. Pogoda była fatalna, więc pilot postanowił nie lecieć bezpośrednio nad Alpami, lecz ominąć je od północy. Natychmiast po starcie samolot wpadł w gęstą mgłę. Warunki atmosferyczne były tak złe, że często dochodziło do zakłóceń w odbiorze radiowym. Pani Marguerite Gaylord Tate, żona amerykańskiego generała, patrzyła…

    Czytaj dalej…

  • Arsenal VG-30 do VG-50

    Arsenal VG-30 do VG-50

    Autor Leszek Wieliczko W dniu 11 sierpnia 1936 roku Senat Republiki Francuskiej uchwalił zaproponowaną przez rząd ustawę o nacjonalizacji niektórych gałęzi przemysłu zbrojeniowego, w tym także lotniczego. W pierwszym kwartale 1937 roku większość istniejących wytwórni lotniczych utraciła swoją samodzielność (2/3 udziałów przejęło państwo) i została włączona do sześciu nowo utworzonych regionalnych koncernów lotniczych – tzw. Société…

    Czytaj dalej…

  • Austria, tworzenie lotnictwa po przegranej wojnie.                                                       1 Faza: do 1934 r. Tajna rozbudowa.

    Austria, tworzenie lotnictwa po przegranej wojnie. 1 Faza: do 1934 r. Tajna rozbudowa.

    Tekst został napisany na podstawie książki “Die Flugzeuge der Österreichischen Luftstreitkräfte vor 1938” cz. 2, której autorem jest Fred Haubner (oba tomy tej książki są opisane na naszej stronie w dziale Książki – Lotnictwo mniej znane). Jest to pierwsza część tekstów na temat lotnictwa Austrii do czasu Anschlussu w 1938 roku. Skróty stosowane w tekscie:…

    Czytaj dalej…

  • Avions Fairey “Féroce”  (Fairey “Fantôme”)

    Avions Fairey “Féroce” (Fairey “Fantôme”)

    Takst Leszek Wieliczko. BELGIA (WIELKA BRYTANIA) Jednosilnikowy samolot myśliwski. W pierwszej połowie lat 30-tych rząd Belgii ogłosił wymagania taktyczno-techniczne na nowy samolot myśliwski dla Aéronautique Militaire, który miał w przyszłości uzupełnić lub zastąpić licencyjne brytyjskie myśliwce Fairey “Firefly” Mk II. Od nowego samolotu oczekiwano prędkości maksymalnej co najmniej 400 km/h na wysokości 5000 m, wznoszenia na wysokość 5000…

    Czytaj dalej…

  • Blackburn “Sidecar”.

    Blackburn “Sidecar”.

    W czasach bezpośrednio po obu wojnach światowych, nastąpił wielki przypływ powszechnej wiary we wspaniały, nowy świat. Na tym świecie zwykły człowiek miałby samochód i oczywiście samolot. Artykuły w gazetach przedstawiały niebo wypełnione lekkimi lub ultralekkimi samolotami, które w jakiś sposób startowałyby i lądowały na, powiedzmy, 78 Acacia Avenue w Suburbia . Niewiele z tych proponowanych…

    Czytaj dalej…

  • Bloch MB-155

    Bloch MB-155

    Autor Leszek Wieliczko Niedługo przed II wojną światową znana francuska wytwórnia lotnicza Marcela Blocha opracowała serię dość udanych samolotów myśliwskich MB-150, MB-151 i MB-152, z których dwa ostatnie zostały wprowadzone do produkcji seryjnej. Ich konstruktor Lucien Servanty, szef zespołu konstrukcyjnego firmy Bloch, opracował jeszcze dwa rezerwowe projekty z amerykańskimi silnikami – MB-153 i MB-154 –…

    Czytaj dalej…