• “Latająca Forteca” B-17F nr. 42-30126 “Sugarfoot”, tragiczny koniec.

    “Latająca Forteca” B-17F nr. 42-30126 “Sugarfoot”, tragiczny koniec.

    1 października 1943: “Latająca Forteca” B-17F nr. 42-30126 “Sugarfoot”. Historia według zeznania sierżanta Mariona D. Pratt’a drugiego mechanika tego samolotu. “….Po raz pierwszy flota bombowców została przygotowana w Tunisie w północnej Afryce do ataku na niemieckie miasto na północ od Alp 30 września 1943 roku. Ponieważ cel był odległy, do misji przygotowano tylko bombowce wyposażone…

    Czytaj dalej…

  • “Vivere  d’aria.  Uomini, fabbriche e leggende del paese di Volandia”

    “Vivere d’aria. Uomini, fabbriche e leggende del paese di Volandia”

    W przypadku tej książki uznałem za dobry pomysł aby ją umieścić w dwóch działach czyli “Książki – Samoloty w muzeach” i w “Lotnictwo mniej znane”. Książka opisuje miejsce, zdarzenia, ludzi i maszyny, które ściśle jest związane z historią lotnictwa Włoch, w tym miejscu znajduje się teraz także piękne muzeum litnictwa Volandia – Parco e Museo…

    Czytaj dalej…

  • Abisynia / Etiopia  1935-1936 rok. Lotnictwo we Włoskiej wojnie kolonialnej.

    Abisynia / Etiopia 1935-1936 rok. Lotnictwo we Włoskiej wojnie kolonialnej.

    Tekst na podstawie książki “L’Aeronautica Italiana nelle guerre Coloniali. Guerra Etiopica 1935-1936” Ferdinando Pedriali. 1997 rok. Siły powietrzne w sytuacji kryzysowej w A.O. (Africa Orientale) * W dniu 31 stycznia 1935 r. obrona włoskich kolonii w A.O. i ich obszarów portowych przed ewentualnym przejęciem przez Abisyńczyków nadal musiała polegać na niewielkim kontyngencie wojsk kolonialnych wspomaganych…

    Czytaj dalej…

  • Aero A-300

    Aero A-300

    W styczniu 1936 roku departament lotnictwa czechosłowackiego Ministerstva Narodni Obrany (MNO) opracował program budowy prototypów samolotów kilku kategorii, którego celem było pozyskanie nowoczesnych samolotów bojowych dla modernizacji Československeho Vojenskeho Letectva (ČSVL). W programie przewidziano m.in. budowę wielomiejscowego dwusilnikowego dziennego i nocnego średniego samolotu bombowego o wysokich osiągach, oznaczonego jako Typ IV. Najszybciej na wstępne wymagania MNO…

    Czytaj dalej…

  • Akcja ratunkowa w 1946 roku. Alpy szwajcarskie.

    Akcja ratunkowa w 1946 roku. Alpy szwajcarskie.

    Był 19 listopada 1946 roku – z Monachium wystartowała Dakota. Pogoda była fatalna, więc pilot postanowił nie lecieć bezpośrednio nad Alpami, lecz ominąć je od północy. Natychmiast po starcie samolot wpadł w gęstą mgłę. Warunki atmosferyczne były tak złe, że często dochodziło do zakłóceń w odbiorze radiowym. Pani Marguerite Gaylord Tate, żona amerykańskiego generała, patrzyła…

    Czytaj dalej…

  • Arsenal VG-30 do VG-50

    Arsenal VG-30 do VG-50

    Autor Leszek Wieliczko W dniu 11 sierpnia 1936 roku Senat Republiki Francuskiej uchwalił zaproponowaną przez rząd ustawę o nacjonalizacji niektórych gałęzi przemysłu zbrojeniowego, w tym także lotniczego. W pierwszym kwartale 1937 roku większość istniejących wytwórni lotniczych utraciła swoją samodzielność (2/3 udziałów przejęło państwo) i została włączona do sześciu nowo utworzonych regionalnych koncernów lotniczych – tzw. Société…

    Czytaj dalej…

  • Bloch MB-155

    Bloch MB-155

    Autor Leszek Wieliczko Niedługo przed II wojną światową znana francuska wytwórnia lotnicza Marcela Blocha opracowała serię dość udanych samolotów myśliwskich MB-150, MB-151 i MB-152, z których dwa ostatnie zostały wprowadzone do produkcji seryjnej. Ich konstruktor Lucien Servanty, szef zespołu konstrukcyjnego firmy Bloch, opracował jeszcze dwa rezerwowe projekty z amerykańskimi silnikami – MB-153 i MB-154 –…

    Czytaj dalej…

  • Brazylijskie samoloty  Muniz.

    Brazylijskie samoloty Muniz.

    Pierwszy samolot narodowy – M-7 Pierwszym samolotem zaprojektowanym i skonstruowanym całkowicie w kraju był M-7, a jego pojawienie się było faktem tak dalece znaczącym, że dzień, w którym odbył się jego pierwszy lot- 17 października – za sprawą rozporządzenia Ministra Lotnictwa Delio Jardim de Matos z dnia 23 sierpnia 1980 roku ustanowiono  Dniem Przemysłu Lotniczego…

    Czytaj dalej…

  • Caproni M.C.T. – PROJEKT MYŚLIWCA Z 1942 ROKU z niektórymi cechami Tricap Sauro.

    Caproni M.C.T. – PROJEKT MYŚLIWCA Z 1942 ROKU z niektórymi cechami Tricap Sauro.

    Na podstawie artykułu z : Zaprojektowany w 1932 r. i zbudowany w 1933 r. w zakładach Aeroplani Caproni S.A. w Taliedo, Milan. Caproni Sauro-1 nie był projektem Caproni, ale został zbudowany przez nich według projektu Emmanuele (spotkać można w innych źródłach imię Ettore) Trigona, co doprowadziło do alternatywnej nazwy Tricap (Trigone Caproni). “Sauro” posiadał mieszaną…

    Czytaj dalej…

  • Cel osiągnięty, ale pilot za burtą

    Cel osiągnięty, ale pilot za burtą

    31 Coastal Squadron został utworzony w grudniu 1939 roku przez połączenie 13 (B.R.) Squadron (przemianowanego na “A” Flight) i 14 (B.R.) Squadron (przemianowanego na “B” Flight). Latał na Junkersach Ju 86 i „Blenheimach” Mk I. W następnym roku Junkersy zostały zastąpione przez Avro Ansony, a 1 września 1940 eskadra ponownie podzieliła się na 31 Coastal…

    Czytaj dalej…