• Ewakuacja polskich samolotów cywilnych do Rumunii w 1939 roku.

    Mała podróż sentymentalna 26 lat wstecz …. Można preczytać nawet dla porównania co się zmieniło w przedstawianiu historii naszego lotnictwa przez te ćwierć wieku 😉 Autor Andrzej Glass. Tekst był umieszczony na stronie Samoloty 1,5. Polskie lotnictwo cywilne składało się z lotnictwa komunikacyjnego i sportowego oraz sanitarnego. Ponadto kilka samolotów znajdowało się w wytwórni DWL…

    Czytaj dalej…

  • Fábrica Militar de Aviones (FMA)  Aé.M.B.2

    Fábrica Militar de Aviones (FMA)  Aé.M.B.2

    Wytwórnia Fábrica Militar de Aviones (FMA) została założona w październiku 1927 roku w Córdobie. Po kilku latach produkcji licencyjnych samolotów na początku lat 30-tych powstały pierwsze rodzime konstrukcje – lekki trzymiejscowy jednopłat turystyczny Aé.C1, dwumiejscowe jednopłaty szkolno-treningowe Aé.C.1 i Aé.C.2 (także w wersji wojskowej Aé.M.1), a w 1933 roku lekki pięciomiejscowy samolot transportowy Aé.T.1. Kolejnymi…

    Czytaj dalej…

  • Fokker  “Spin”  czyli powrót do ojczyzny.

    Fokker “Spin” czyli powrót do ojczyzny.

    Na podstawie artykułu z “Fokker bulletin” z grudnia 1986 roku. Tłumaczony był z holenderskiego magazynu i nie wprowadzałem poprawek, za ewentualne nieścisłości przepraszam w swoim i autorów imieniu. “PO PODRÓŻY DZIWNIEJSZEJ NIŻ FIKCJA SPIN POWRACA Z POLSKO-HOLENDERSKIMI POZDROWIENIAMI DLA MASZYNY, KTÓRA UCZYNIŁA Z ANTHONY’EGO FOKKERA LEGENDĘ Do Holandii, dzięki Polakom, powrócił jedyny oryginalny samolot Fokker…

    Czytaj dalej…

  • Gloster Gladiator, zdjęcie z czasów służby w Luftwaffe

    Gloster Gladiator, zdjęcie z czasów służby w Luftwaffe

    W Archiwum Narodowym Stanów Zjednoczonych w Waszyngtonie znajduje się przechwycony dokument zawierający listę sprzętu wojennego zdobytego przez Luftwaffe do 1 września 1941 r., wśród których wymieniono 13 (inne źródła twierdzą jednak, że było to 15) Gladiatorów. Jedenaście z nich odnotowano jako “stan I/II” (zdatne do lotu lub minimalnie uszkodzone), a dwa jako “stan III” (nadające…

    Czytaj dalej…

  • Gonzáles Gil-Pazó GP-1

    Gonzáles Gil-Pazó GP-1

    Autor Leszek Wieliczko Konstruktorami tego mało znanego samolotu było dwóch hiszpańskich inżynierów – Arturo González Gil y Santibanez i José Pazó Montes (Montero wg niektórych źródeł). Arturo González Gil był oficerem Cuerpo de Inginieros hiszpańskiej armii, pilotem, studiował budowę samolotów w Paryżu, a potem pracował we francuskiej wytwórni lotniczej Caudron. W 1925 roku powrócił do…

    Czytaj dalej…

  • Hirtenberg HV-15/HM-15

    Hirtenberg HV-15/HM-15

    AUSTRIA Dwusilnikowy lekki samolot pasażerski i dyspozycyjny (HV-15).Dwusilnikowy samolot szkolno-treningowy i lekki bombowy (HM-15). Projekt. Na mocy postanowień Traktatu Wersalskiego z 1919 roku zakaz produkcji samolotów obowiązywał nie tylko w Niemczech, ale także np. na Węgrzech i w Austrii. Początkowo dotyczył on wszystkich samolotów, ale z czasem jego postanowienia złagodzono, zabraniając jedynie budowy samolotów wojskowych…

    Czytaj dalej…

  • Hopfner (Hirtenberg) HS-9

    Hopfner (Hirtenberg) HS-9

    Tekst Leszek Wieliczko. Firma Hopfner Flugzeugbau założona została w latach 20-tych w Aspern niedaleko Wiednia przez inż. Theodora Hopfnera – jednego z najbardziej znanych międzywojennych konstruktorów austriackich. Pod koniec lat 20-tych i na początku 30-tych w Hopfner Flugzeugbau powstała cała seria jednosilnikowych kilkumiejscowych lekkich samolotów pasażerskich HV-2, HV-3, HV-4 i HV-6 oraz dwumiejscowych sportowych, szkolnych…

    Czytaj dalej…

  • I.Ae.24 “Calquin”

    I.Ae.24 “Calquin”

    Autor Leszek Wieliczko ARGENTYNA Dwusilnikowy samolot bombowy nurkujący i szturmowy. Praktycznie przez cały okres II wojny światowej Argentyna zachowywała neutralność i nie brała udziału w toczących się zmaganiach. Wojnę Niemcom i Japonii zdecydowała się wypowiedzieć dopiero 27 marca 1945 roku, co mogło mieć już wówczas jedynie polityczne znaczenie. Brak bezpośredniego zagrożenia wojennego, a przede wszystkim…

    Czytaj dalej…

  • INCYDENT Z „Mees”

    INCYDENT Z „Mees”

    INCYDENT Z „Mees” Oprócz doniesień o kończącym się dramacie w Polsce, na pierwsze strony gazet w Holandii w ostatnim tygodniu września 1939 roku trafiały informacje o KLM. Były to dobre wieści. W swoim budżecie na 1940 r. PTT zarezerwowało dla KLM dużą kwotę. Euforia, która przeniknęła niemal wszystkie komentarze prasowe na temat podjętej decyzji, była…

    Czytaj dalej…

  • Jacob Pieter van Helsdingen, najwyżej odznaczony pilot ML-KNIL.

    Jacob Pieter van Helsdingen, najwyżej odznaczony pilot ML-KNIL.

    Taką ciekawą notatkę w necie znalazłem, myśle że zaciekawi nie tylko tych, którzy interesują się wojną na Pacyfiku. “…Jacob Pieter van Helsdingen (ur. 7 marca 1907 r. w Soerabaja) był pilotem Królewskich Sił Powietrznych Armii Holenderskich Indii Wschodnich (ML-KNIL Militaire Luchtvaart van het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger) i najbardziej utytułowanym holenderskim pilotem myśliwca Brewster F2A. Dwukrotnie…

    Czytaj dalej…