• 715                 Comte AC-11V    

    715                 Comte AC-11V    

    Z typem AC-11V  Alfred Comte przeżył takie same gorzkie doświadczenia, co z samolotem myśliwskim AC-1. AC-11V z 1931 roku i przeznaczony do topografii kraju związkowego nie został zaakceptowany, KTA podpisała umowę licencyjną z Messerschmittem na dwa M-18d. Comte’owi powiedziano, że AC-11 nie nadaje się do pomiarów lotniczych, ponieważ minimalna prędkość jest wciąż zbyt duża! Comte…

    Czytaj dalej…

  • A-201 do  A-215  Messerschmitt Bf 108B-1 Taifun w lotnictwie Szwajcarii.

    A-201 do  A-215  Messerschmitt Bf 108B-1 Taifun w lotnictwie Szwajcarii.

    Zakupione z Niemiec, dostarczane od 23 listopada 1938 r. do 4 sierpnia 1939 r. Używane podczas II wojny światowej do transportu wysokich rangą oficerów w Szwajcarii. Generał Henri Guisan często korzystał z szybkich Taifunów, pilotowanych przez jego osobistego adiutanta, kapitana w Sztabie Generalnym Walo Hörninga. Bf 108 były napędzane silnikiem Argus As-10E/3. Samoloty te pozostawały…

    Czytaj dalej…

  • A-96          Stinson L-5 Sentinel      

    A-96          Stinson L-5 Sentinel      

    Służba od 12.10.1944  do  22.10.1945 rok Nr. USAAF 42-99186 Pilot 2nd Lt Roy G. Abbott, który wykonywał lot łącznikowy z Dole/Tavaux [Y-7] we Francji, musiał awaryjnie lądować Stinsonem z 315 Sqn. z 324 Grupy Myśliwskiej 12.10.1944 o 12.30 w rejonie Pruntrut w Vacherie Dessous  w dzisiejszym kantonie  Jura (kanton utworzono w 1979 roku)  tylko 500 metrów…

    Czytaj dalej…

  • Alexander Soldenhoff. Szwajcarski konstruktor z polskimi korzeniami.

    Alexander Soldenhoff. Szwajcarski konstruktor z polskimi korzeniami.

    Na podstawie artykułu na stronie https://flughafenbb.com/ Jego ojciec Alexander Soldenhoff (*1849 +1929) był malarzem teatralnym i pochodził z Polski. Obrazy jego ojca można do dziś podziwiać w Restauracji zum Kropf w Zurychu. Jego matka pochodziła z Prowansji. Alexander Soldenhoff Jr. uczęszczał do Szkoły Sztuki Stosowanej w Zurychu, gdzie był uczniem Hermanna Gattikera. W tym samym…

    Czytaj dalej…

  • Alfred Comte, pionier Lotnik i konstruktor

    Alfred Comte, pionier Lotnik i konstruktor

    Alfred Comte urodził się 4 czerwca 1895 roku w Delsbergu (franc. Delémont)  w ówczesnym kantonie Bern (obecnie kanton Jura). Po ukończeniu  gimnazjum chciał zostać inżynierem elektrykiem. Odbył roczną praktykę w fabryce, co oznaczało pobudkę o czwartej rano, a następnie podróż pociągiem do miejsca pracy. Ponadto musiał uczęszczać do obowiązkowej szkoły handlowej w Bazylei. Było to…

    Czytaj dalej…

  • Bez numeru,    Hannover CL.IIa  ,  służba  21.06.1918 do 1919.

    Bez numeru,   Hannover CL.IIa  ,  służba  21.06.1918 do 1919.

    Był to dwumiejscowy myśliwiec i samolot eskortowy, pierwsza własna konstrukcja lotnicza producenta Hannoversche Waggonfabrik AG. Ponieważ firma produkowała już samoloty Aviatik C.I na licencji, nowej konstrukcji nadano oznaczenie CL.II. Ogólnie zbudowano 439 samolotów tego typu. Opisywana maszyna miała numer wojskowy C.9288/17, napędzana była chłodzonym wodą sześciocylindrowym silnikiem rzędowym Opel na licencji Argus As III o…

    Czytaj dalej…

  • Caproni Ca.148 ze szwajcarskimi oznaczeniami.

    Caproni Ca.148 ze szwajcarskimi oznaczeniami.

    Tekst uzupełniony wiadomościami ze strony Warbird.ch Kanton Ticino, Magadino. 26.07.1944 – 17:24 Caproni Ca.148 P, którego pilotem był Hans Lemmens , Unteroffizier (alias Johannes Schneider). Lotnisko startu – Włochy, Varese. Oficjalnie samolot odbywał lot testowy. 26 lipca 1944 r. podoficer Hans Lemmens otrzymał rozkaz pilotowania fabrycznie przerobionego samolotu Caproni Ca 148P. Lemmens przybył do zakładów…

    Czytaj dalej…

  • Doflug D-3803

    Doflug D-3803

    SZWAJCARIA Jednosilnikowy samolot myśliwski. Autor Leszek Wieliczko Szwajcarska filia niemieckich zakładów Dornier-Werke w Altenrhein, znana pod skróconą nazwą Doflug, założona została w 1926 roku i przez wiele lat produkowała różne typy samolotów Dorniera na potrzeby m.in. niemieckiej Luftwaffe. Na początku lat 40-tych zakłady Doflug włączono do programu budowy samolotów D-3801, będących zmodyfikowaną licencyjną odmianą francuskich…

    Czytaj dalej…

  • F+W Emmen C-3605 «Schlepp» o numerze C-547.       

    F+W Emmen C-3605 «Schlepp» o numerze C-547.       

    W maju 1939 roku, gdy Szwajcarskie Siły Powietrzne wciąż posiadały dużą liczbę dwupłatowców, odbył się dziewiczy lot rodzimego, całkowicie metalowego jednopłatowca, który miał pozostać w użyciu przez prawie pięć dekad – jednego z najdłużej służących samolotów wojskowych w historii. Zbudowany przez fabrykę EKW w Thun, około 50 km na południowy wschód od Berna i oznaczony…

    Czytaj dalej…

  • Fliegerstaffel 11 i Hawker Hunter w “Tygrysim” malowaniu.

    Fliegerstaffel 11 i Hawker Hunter w “Tygrysim” malowaniu.

    Na podstawie “Hunter. Ein Jäger für die Schweiz” Olivier Borgeaud, Peter Gunti i Peter Lewis. “Eskadra Lotnicza 11, lotniska/bazy z samolotami Hawker “Hunter” : Meiringen (BE) 1959-75 Alpnach (OW) 1976-79 Z tygrysem jako emblematem eskadry, symbolem odwagi, siły i brawury, 11. Eskadra jest jedną z pięciu eskadr rozpoznawczych. Era Huntera rozpoczęła się kursem konwersji w…

    Czytaj dalej…