• Generał James H. Doolittle  i  Lockheed >

    Generał James H. Doolittle i Lockheed << Orion >>

    “Orion” był najszybszym komercyjnym samolotem swoich czasów. W 1932 roku Swisssair, założony rok wcześniej, jako pierwsza europejska linia lotnicza użył amerykańskich szybkich samolotów Lockheed “Orion” ; te dwa samoloty pozostały w służbie szwajcarskich narodowych linii lotniczych do 1936 roku i były w stanie konkurować z najszybszymi samolotami tamtych czasów. W sumie zbudowano 35 egzemplarzy, z…

    Czytaj dalej…

  • J-1630    De Havilland D.H.112 Mk. 1R Venom  nr.ser. 840

    J-1630    De Havilland D.H.112 Mk. 1R Venom  nr.ser. 840

    Służba w Lotnictwie Szwajcarii od 28.03.1956 do 09.06.1984 Ten Venom z 1956 roku, zbudowany na licencji przez  Eidgenössisches Flugzeugwerk (F+W) Emmen, przez długi czas po wycofaniu z eksploatacji był zarejestrowany z cywilną rejestracją HB-RVA. Jego ostatnim miejscem pobytu w Szwajcarii było Muzeum Lotnictwa w Altenrhein (FMA).09.06.1984 Luftwaffe wycofała go z eksploatacji z 1250 godzinami lotu….

    Czytaj dalej…

  • J-2001 do J-2130 North American P-51D Mustang. Służba w lotnictwie Szwajcarii 1948 – 1957 r.

    J-2001 do J-2130 North American P-51D Mustang. Służba w lotnictwie Szwajcarii 1948 – 1957 r.

    Zakupione z zapasów wojennych jako uzupełnienie samolotów myśliwskich z okresu II wojny światowej o napędzie śmigłowym oraz jako wypełnienie luki do czasu udostępnienia 75 zamówionych myśliwców odrzutowych typu De Havilland D.H.100 Vampire Mk 6. Jesienią 1947 r. okazało się, że duża część samolotów myśliwskich i transportowych stacjonujących w Niemczech może zostać pozyskana od USAAF w…

    Czytaj dalej…

  • Katastrofa 4 Fokkerów CV 27.08.1938 rok.

    Katastrofa 4 Fokkerów CV 27.08.1938 rok.

    Przelot pięciu samolotów Fliegerkompanie 10 na miting  lotniczy  w Lugano, który odbył się pod nazwą “Giornata Internazionale Aviatora 1938” i zorganizowany był przez sekcję Aeroklubu Szwajcarskiego w Lugano. Podczas przelotu miały być wykonywane różne zadania lotnicze, a mianowicie ćwiczenia z użyciem radia,  lot w szyku itd. Pierwsze lądowanie zaplanowano w Bellinzonie. O godz. 14.47 dowódca…

    Czytaj dalej…

  • KORSA T.2.

    KORSA T.2.

    Biuro firmy: 31 , BREITINGERSTRASSE , ZURICH . Spółka Korsa została założona w październiku 1926 roku w celu zbadania rozwoju najbardziej efektywnego typu lekkiego samolotu. Nazwa towarzystwa jest skrótem od nazwisk członków kierujących i miejsca prac eksperymentalnych, a więc: KO(belt), R(uetschi), S(chmid), A(ltstetten). Samolot, znany jako Korsa T.2, został ukończony i w pełni przetestowany, a…

    Czytaj dalej…

  • Lądowanie w neutralnej Szwajcarii – Hanriot HD.1 włoskiego lotnictwa, pilot Sergente Guido Roncuzzi

    Lądowanie w neutralnej Szwajcarii – Hanriot HD.1 włoskiego lotnictwa, pilot Sergente Guido Roncuzzi

    Na podstawie “Fremde Flugzeuge in der Schweiz 1914-1919” autorzy Hansruedi Dubler i Kuno Gross. “…… Samedan (Graubünden) Hanriot HD.1 włoskiego lotnictwa, pilot Sergente Guido Roncuzzi. 1 czerwca 1918 rok. Komunikat Biura Prasowego Sztabu Armii : 1 czerwca o godz. 08:30 włoski samolot wylądował w pobliżu Samedan . Pilot , podoficer , został aresztowany, a samolot…

    Czytaj dalej…

  • Lata  wojny  1939 – 1945  loty pasażerskie   Swissair.

    Lata wojny 1939 – 1945 loty pasażerskie Swissair.

    1939 7 stycznia – W Senlis, na krótko przed lądowaniem w Paryżu-Le Bourget, Douglas DC-2 HB-ITA linii Swissair zderza się ze wzgórzem. Trzech członków załogi (w tym kapitan lotu Egon Frei) i dwóch pasażerów traci życie, pozostałych 12 pasażerów odnosi obrażenia. Swissair nowo zarejestrowane samoloty: HB-IRE Douglas DC-3. Cena zakupu 564,000 Fr. W 1955 roku…

    Czytaj dalej…

  • MiG-15 w lotnictwie Szwajcarii ?

    MiG-15 w lotnictwie Szwajcarii ?

    Na podstawie artykułu z “Flugzeug Classic”, autor Hans-Heiri Stapfer. Gdy tylko żelazna kurtyna podzieliła Europę, neutralna Szwajcaria uzbroiła się „po zęby”. Nie bez powodu: defensywni Konfederaci słusznie obawiali się, że zostaną zmiażdżeni między kamieniami młyńskimi konfliktu Wschód-Zachód. Dlatego wydawało się, że arsenały Sił Powietrznych pękają w szwach we wczesnej fazie zimnej wojny. Podpisanie umowy na…

    Czytaj dalej…

  • Oznaczenia sprzętu lotniczego   od  1  do  30. Początki lotnictwa wojskowego Szwajcarii.

    Oznaczenia sprzętu lotniczego od 1 do 30. Początki lotnictwa wojskowego Szwajcarii.

    Nr. 1 do 10      Typ Kugel Ballone, służba od 1900 r. Od 1915 roku numer z przedrostkiem „K”. Balonom nadawano zazwyczaj nazwy, np. Vagabund, Bise,  Föhn itp. Numeracja balonu przebiegała niezależnie i nie miała nic wspólnego z numerami  jednostki lotniczej. Nr. 11 do 20 Typ Drachen Ballone, słuzba 1914 do 1915 r. Od…

    Czytaj dalej…

  • Pilatus Flugzeugwerke A.G. Stans – widok hali produkcyjnej.

    Pilatus Flugzeugwerke A.G. Stans – widok hali produkcyjnej.

    Pierwsza hala produkcyjna firmy Pilatus Flugzeugwerke A.G. Stans. Zdjęcie z 1941 roku. Na zdjęciu widać cztery samoloty Bücker Bü 131B Jungman. Seria 77 maszyn z oznaczeniami od A-7 do A-84, była budowana na licencji od 1938 roku przez firmę Doflug z Altenrhein. Prawdopodobnie samoloty trafiły do firmy Pilatus w związku z dodatkowymi pracami przy tych…

    Czytaj dalej…