• Pilatus Flugzeugwerke A.G. Stans – widok hali produkcyjnej.

    Pilatus Flugzeugwerke A.G. Stans – widok hali produkcyjnej.

    Pierwsza hala produkcyjna firmy Pilatus Flugzeugwerke A.G. Stans. Zdjęcie z 1941 roku. Na zdjęciu widać cztery samoloty Bücker Bü 131B Jungman. Seria 77 maszyn z oznaczeniami od A-7 do A-84, była budowana na licencji od 1938 roku przez firmę Doflug z Altenrhein. Prawdopodobnie samoloty trafiły do firmy Pilatus w związku z dodatkowymi pracami przy tych…

    Czytaj dalej…

  • Pilatus P-2

    Pilatus P-2

    Autorzy Leszek Wieliczko i Jacek Wilczyński Znana do dzisiaj szwajcarska firma lotnicza Pilatus Flugzeugwerke A.G. założona została w grudniu 1939 roku w Stans koło Lucerny przez przemysłowców Georga M. E. Bührle (właściciela m.in. firmy zbrojeniowej Oerlikon) i Antoine Gazda. Głównym konstruktorem został inż. H. Fierz, poprzednio pracujący m.in. w służbach technicznych towarzystwa lotniczego Swissair, a…

    Czytaj dalej…

  • Pionierzy budowy sterowców – Szwajcaria.

    Pionierzy budowy sterowców – Szwajcaria.

    Sterowiec Johanna Pauliego 22 września 1804 r. Johann Pauli po raz pierwszy wzbił się w powietrze swoim sterowcem w Soeux pod Paryżem, sterowiec był wyposażony  w napędzane siłą mięśni koła zamachowe i śmigła. Pauli jest uważany za pierwszego szwajcarskiego aeronautę, który latał pojazdem o charakterystyce późniejszych sztywnych sterowców. 25 kwietnia 1815 r. brytyjska rodzina królewska…

    Czytaj dalej…

  • Potez 63 w lotnictwie szwajcarskim.

    Potez 63 w lotnictwie szwajcarskim.

    Niekończące się awarie silników i skomplikowany układ ze sprężonym powietrzem powodowały problemy podczas operacji lotniczych. Z tego powodu siły powietrzne zrezygnowały z zakupu kolejnych samolotów po B-1 i B-2. W 1938 roku szwajcarskie siły powietrzne zakupiły na próbę dwa samoloty Potez 63, które opuściły linię montażową Société Nationale de Constructions Aéronautiques du Nord (SNCAN) w…

    Czytaj dalej…

  • Producenci samolotów w Szwajcarii.

    Producenci samolotów w Szwajcarii.

    Szwajcarskie Siły Powietrzne i przemysł lotniczy do 1939 roku. Podczas jesiennych manewrów 1. korpusu armii we wrześniu 1911 r. miały miejsce pierwsze loty dla wojska. Pilot Failloubaz ze swoim samolotem Dufaux. startując z bazy w Oron-la-Ville (w kantonie Vaud), razem z porucznikiem Lecoultre wykonali kilka lotów zwiadowczych. We wczesnych godzinach rannych 6 września 1911 r….

    Czytaj dalej…

  • Przymusowe lądowanie B-24 Liberator „Georgia Peach”, 11 lipca 1944 roku  w Altenrhein, kanton St.Gallen.

    Przymusowe lądowanie B-24 Liberator „Georgia Peach”, 11 lipca 1944 roku w Altenrhein, kanton St.Gallen.

    Fragment książki, której autorem jest szwajcarski historyk lotnictwa Toni Egger. Czas : 11 lipca 1944 r. godz. 12.55 Mielsce lądowania : lotnisko Altenrhein, kanton St.Gallen. Typ samolotu : B-24 H-25-DT Przynależność : 8th Air Force, 392nd Bomb Group, 576 Squadron. Baza : Wendling, UK Zadanie : bombardowanie Monachium Powrót do właściciela : 15.10.1945 z załogą…

    Czytaj dalej…

  • Samoloty z oznaczeniami  od 134 do 265. Wild, Dewoitine, Haefeli.

    Samoloty z oznaczeniami od 134 do 265. Wild, Dewoitine, Haefeli.

    134 i 135   Wild W-1  ,  służba  styczeń  1916 do 1922. Samolot obserwacyjny. Wyprodukowany przez Roberta Wilda, Dübendorf (ZH). Werknummer  W2 i W3. Silnik Argus As II, licencja SLM / Bühler.  Po pierwszym typie W.S. inżynier Robert Wild otrzymał zamówienie na budowę wstępnej serii sześciu samolotów jako samolotów zwiadowczych, z których wszystkie mogły być dostarczone…

    Czytaj dalej…

  • Samoloty z oznaczeniami od 280 do  401.

    Samoloty z oznaczeniami od 280 do 401.

    280                         Dewoitine D-26   ,  1930. Prototyp. Do treningu, silny D-27 nadawał się tylko warunkowo. W związku z tym w płatowcu D-27 o numerze roboczym 260 zamontowano silnik gwiazdowy Wright R-975A J-6 Whirlwind o mocy 300 KM. Silnik ten był budowany na licencji dla Dewoitine przez Hispano-Suiza pod oznaczeniem Wright 9Qc.     Początkowo oznaczony jako D-27…

    Czytaj dalej…

  • Samoloty z oznaczeniami od 31 do 133. Morane, Voisin, Farman, Fokker, Aviatik, DFW.

    Samoloty z oznaczeniami od 31 do 133. Morane, Voisin, Farman, Fokker, Aviatik, DFW.

    31          Morane-Saulnier Type L (MoS.3)  ,  słuzba  29.06.1915 do  07.12.1919 r. Po trafieniu przez niemiecki ogień przeciwlotniczy, podczas ataku na hangary Zeppelinów we Friedrichshafen (D), pilot Sous-Lieutenant Eugène Gilbert musiał awaryjnie lądować francuskim samolotem Aéronautique Militaire o rejestracji MS 245 na otwartym polu w pobliżu Rheinfelden (AG) 27.06.1915 (wg innych źródeł 24 lub 29.06.1915). Był…

    Czytaj dalej…

  • Samoloty z oznaczeniami od KAB-201 i V-11 do V-12. Pierwsze śmigłowce w służbie u Helwetów.

    Samoloty z oznaczeniami od KAB-201 i V-11 do V-12. Pierwsze śmigłowce w służbie u Helwetów.

    Hiller UH-12B od 1952 do 1962 roku. Air-Import AG z Lucerny, założona 1 maja 1948 roku, zarejestrowała 7 czerwca 1949 roku pierwszy śmigłowiec w Szwajcarii – Hiller 360 (HB-XAI). W ramach manewrów 2 Korpusu Armijnego w październiku 1951 roku przetestowano cztery typy samolotów pod kątem ich przydatności jako instrumentów obserwacyjnych. W tym samym czasie Hiller…

    Czytaj dalej…