• A.D. Type 1000 (AD-1)

    A.D. Type 1000 (AD-1)

    Autor Marek Ryś. Departament Lotnictwa Brytyjskiej Admiralicji (AD – Air Department of the British Admiralty; później zastąpiony przez Sekcję Lotniczą i Dywizję Lotniczą) został utworzony przed I wojną światową przez Winstona Churchilla, z zadaniem wspierania rozwoju lotnictwa morskiego, a później nadzorowanie Royal Naval Air Service (RNAS). Stworzono tu kilka własnych projektów samolotów między 1915 a…

    Czytaj dalej…

  • Bartolomeu Lourenço de Gusmão

    Bartolomeu Lourenço de Gusmão

    Autor Marek Ryś. Za kolebkę lotnictwa powszechnie uważana jest Francja. To tu bracia Montgolfier dokonywali pierwszych prób z balonami, tu na początku XX wieku działało kilkudziesięciu konstruktorów pierwszych aeroplanów i tu ściągali tacy konstruktorzy z całego świata. Wątpliwości co do pierwszeństwa Francuzów we wszystkim ma jednak Portugalia – kraj niezbyt kojarzony z lotniczymi tradycjami. Przyczyną…

    Czytaj dalej…

  • Bracia Montgolfier

    Bracia Montgolfier

    Autor Marek Ryś. Nazwisko Montgolfier znane jest każdemu, kto chociaż trochę interesuje się historią. Podobnie zresztą jak wizerunek zbudowanego przez braci Montgolfier balonu, który jako pierwsza machina latająca z człowiekiem na pokładzie wzbił się w powietrze 21 listopada 1783 roku, u schyłku epoki oświecenia. Epoki, w której przed ludzkim umysłem zdawały się padać wszelkie przeszkody…

    Czytaj dalej…

  • Francesco Lana de Terzi – Ojciec aeronautyki

    Francesco Lana de Terzi – Ojciec aeronautyki

    Autor Marek Ryś. 8 maja 1654 r. w Regensburgu miało miejsce niezwykłe wydarzenie, którego świadkami byli  najważniejsi dostojnicy cesarscy z samym Ferdynandem III Habsburgiem* na czele. Otóż trzydziestka koni w dwóch grupach po sztuk piętnaście usiłowała rozerwać miedzianą kulę do której zostały zaprzężone. Mimo, iż półmetrowej średnicy kula złożona była z dwóch osobnych, niepołączonych ale…

    Czytaj dalej…

  • Lotnicze silniki parowe. Zarys historii i rozwoju

    Lotnicze silniki parowe. Zarys historii i rozwoju

    Autor Edward Kocent-Zieliński (artykuł ze starej strony “Samoloty 1,5 z dodanymi ilustracjami) Chęć kierowania aparatami latającymi sprowadziła rozważania teoretyków i praktyków żeglugi powietrznej początku drugiej połowy XIX wieku do stwierdzenia konieczności zastosowania w nich napędu mechanicznego. Dysponowano wówczas jednak tylko dwoma źródłami takiego napędu – silnikiem elektrycznym i parowym. Pierwszy z nich próbowano wykorzystać głównie…

    Czytaj dalej…

  • Mann-Grimmer M-1

    Mann-Grimmer M-1

    Chociaż pierwsza wojna światowa przyniosła wiele dobrze znanych, innowacyjnych typów samolotów, jednym z niedocenionych konstrukcji z tego okresu był Mann-Grimmer M-1. W 1913 r. 16-letni uczeń Reginald Frank  Mann, odnoszący sukcesy projektant i konstruktor modeli samolotów, założył wraz ze swoim nauczycielem Robertem T. Grimmerem firmę “Mann & Grimmer” w Surbiton (nazwa i adres dres firmy…

    Czytaj dalej…

  • Rodrig Goliescu – enfant terrible rumuńskiego świata lotniczego

    Rodrig Goliescu – enfant terrible rumuńskiego świata lotniczego

    Autor Marek Ryś. Powstanie styczniowe, które wybuchło w 1863 roku było jednym z szeregu polskich zrywów niepodległościowych, charakteryzujących się umiarkowanym planowaniem, dużą spontanicznością i porażką na końcu. Walki trwały niemal dwa lata do jesieni 1864 roku a w ich efekcie całkiem spora grupa bojowników musiała wybierać między uwięzieniem a ucieczką z kraju. Jednym z tych,…

    Czytaj dalej…