ZBIÓR

XP-13   THOMAS – MORSE    „Viper”

XP-13   THOMAS – MORSE    „Viper”

Jak dużo zależy od zamówień wojskowych, mogło się przekonać wiele firm przemysłu lotniczego. Jedną z nich była firma Thomas-Morse działająca pod tą nazwą od 1917 roku, której „Viper” był ostatnią konstrukcja. Zakłady były znane z wielu wyprodukowanych modeli samolotów m.in. MB-3, pierwszego „czysto” amerykańskiego myśliwca. Jednak brak zainteresowania ze strony wojska, owocującego zamówieniami nie pozwolił…

P-11   CURTISS   „Hawk”

P-11   CURTISS   „Hawk”

Wiele konstrukcji Curtissa powstających pod koniec lat 20-tych i na początku lat 30-tych wywodziło się z bardzo udanego myśliwca P-6. W tym samym czasie gdy zamawiano seryjną produkcję P-6  z  silnikiem Curtiss „Conqueror”, trzy podobne samoloty zamówiono z nowymi, 12-cylindrowymi, chłodzonymi powietrzem silnikami rzędowymi Curtiss H-1640-1 „Chiftain” o mocy 600 hp. Trzy egzemplarze seryjne P-6…

XP-10  CURTISS   „Hawk”

XP-10  CURTISS   „Hawk”

Co pewien czas ponawiano próby stworzenia samolotu myśliwskiego, który mógłby zapewnić możliwość zniszczenia bombowców osiągających coraz większy pułap operacyjny. Niestety, starania konstruktorów jeszcze długo nie zadowalały decydentów lotnictwa armijnego Stanów Zjednoczonych. XP-10 stanowi kolejną próbę i zarazem kolejną porażkę firm starających się sprostać wysokim wymaganiom stawianym myśliwcom mającym operować na dużym pułapie.       18 czerwca…

XP-9  BOEING   Model 96 

XP-9  BOEING   Model 96 

Samolot ten stanowił odpowiedź na zamówienie USAAC  X-1623 A  z dnia 24 maja 1928 r. Kontrakt za sumę 60.000 USD na jeden prototyp podpisano 29 maja  1928 i wtedy nadano mu oznaczenie XP-9. Mimo, że XP-9 był pierwszym jednopłatem nad którym rozpoczęto pracę w firmie Boeing, z powodów różnych opóźnień termin oblotu musiał zostać przełożony…

XP-8  BOEING      Model 66

XP-8  BOEING      Model 66

Model 66 powstał w wyniku konkursu ogłoszonego przez USAAC w kwietniu 1925 r. na myśliwiec napędzany nowym 600 konnym silnikiem Packarda.  Miał skrzydła usztywnione rozporami duraluminiowymi (w kształcie litery „N”), dolne skrzydło było krótsze od  górnego, oba miały drewniany szkielet i pokryte były płótnem. Kadłub był zbudowany ze spawanych rur stalowych zaś jego tylna część …

XP-7  BOEING    Model 93   

XP-7  BOEING    Model 93   

Część samolotów produkowanych dla lotnictwa wojskowego, mimo posiadanego oznaczenia nadawanego myśliwcom (P-), było przeznaczonych tylko do eksperymentów z nowymi silnikami lub nowymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi. Jednym z takich samolotów był właśnie Boeing Model 93, w jego przypadku zrezygnowano z zamiaru złożenia zamówienia na 4 sztuki seryjne P-7, a XP-7 stał się konstrukcją testową.       Samolot był…

Szwajcarskie  Flieger – und Fliegerabwehrtruppen (FF Trp)  kontra  Niemiecka luftwaffe.

Szwajcarskie Flieger – und Fliegerabwehrtruppen (FF Trp) kontra Niemiecka luftwaffe.

Artykuł napisany w oparciu o następujące książki : „September 1939 und 1940 schicksalsmonate fur die Schweiz und Europe” Hans Richard „Deutsche Luftwaffe Uber der Schweiz 1939-1945” Karl Ries „”Die Messerschmitt Me 109 in der Schweizer Flugwaffe – ein Stuck Zeitgeschichte” Georg Hoch Zdjęcia z w/w pozycji. 8 czerwca 1940 r., gdy 2. Gruppe des Zerstörergeschwaders…

Japoński przemysł lotniczy w czasie II wojny światowej

Japoński przemysł lotniczy w czasie II wojny światowej

Nihon Koku Kogyo Autor Leszek Wieliczko. Za formalny początek rozwoju lotnictwa w Kraju Kwitnącej Wiśni możemy przyjąć rok 1909, kiedy to na mocy rozporządzenia cesarza Meiji powołano do życia tzw. Rinji Gunyo Kikyu Kenkyu Kai (Tymczasowy Komitet Badań nad Balonami Wojskowymi). Z kolei w kwietniu 1910 roku dwóch oficerów Armii Cesarskiej – kpt. Yoshtoshi Tokugawa i kpt….

South African Air Force (Suid                           Afrikaanse Lug Mag)  cz.2   II Wojna       Światowa.

South African Air Force (Suid Afrikaanse Lug Mag)  cz.2 II Wojna Światowa.

Gdy 1 września 1939 roku w Europie ponownie wybuchła wojna, SAAF liczyły 173 oficerów służby stałej, 35 oficerów podchorążych i 1 664 żołnierzy innych stopni. Sprzęt lotniczy SAAF składał się ze 104 samolotów. Jedynymi sprawnymi typami było sześć Hurricane Mk I, jeden lekki bombowiec Fairey Battle Mk.I i jeden bombowiec Bristol Blenheim Mk.I. Ponadto były…

Start Beaufortem lądowanie Cantem.

Start Beaufortem lądowanie Cantem.

To co się wydarzyło w lato 1942 roku na Morzu Śródziemnym, to gotowy scenariusz filmu wojenno-przygodowego. Podczas operacji przy zachodnim wybrzeżu Grecji, kiedy Beauforty z 217 Dywizjonu atakowały konwój skradający się przy brzegu, jeden z pilotów był niezadowolony z wyniku ataku. Postanowił zaatakować jeszcze raz i w czasie gdy załoga cieszyła się że ich torpeda…