Portugalia „Aviões da Cruz de Cristo. The Airplanes of the Cross of Christ”

Autor Mário Canongia Lopes
Wydawca – Dinalivro
Rok wydania – 2001
ISBN 972-576-202-9
367 stron dużego formatu na bardzo dobrej jakości papierze, sztywna, lakierowana i kolorowa okładka.
Języki – angielski i portugalski

Wstęp :
„Lotnictwo wojskowe narodziło się jako jedno w Portugalii w 1914 r., ale wkrótce zostało podzielone między armię i marynarkę wojenną i rozwijało się ze wzlotami i upadkami, aż do ponownego połączenia w 1952 r., dając początek Portugalskim Siłom Powietrznym (FAP).
W tym okresie i przez kolejne lata, aż do zakończenia Guerra do Ultramar (wojny na portugalskich terytoriach afrykańskich) w latach 1961-1975, ludzie u władzy nie byli wrażliwi na potrzebę przechowywania źródeł dokumentalnych.
Kiedy w końcu ktokolwiek obudził się z letargu, został skonfrontowany z zapomnianą przeszłością lub przeszłością, która ledwo przetrwała w pamięci nielicznych.
To był niezły szok!
Na szczęście dokładniejsza analiza ujawniła, że panorama nie była tak ponura, jak się początkowo wydawało. Coś zachowało się w archiwach Armii i Marynarki Wojennej oraz w jednostkach Sił Powietrznych. Z drugiej strony, Muzeum Lotnictwa było w posiadaniu nielicznych, ale bogatych szczątków prywatnych, podczas gdy inne można było zebrać, a część historii została już napisana.
Podpułkownik pilot-lotnik Edgar Cardoso, poeta, dziennikarz i historyk, współczesny pionierom, napisał Historię Portugalskich Sił Powietrznych, niezbędny dokument konsultacyjny dla każdego zainteresowanego historią lotnictwa wojskowego w Portugalii, pomimo pewnych błędów w dokładności historycznej, których autor nie zdążył poprawić przed śmiercią.
Kapitan marynarki wojennej i inżynier mechanik marynarki wojennej, Viriato Tadeu, napisał również w późniejszym czasie nostalgiczną książkę „ku pamięci” aeronautyki morskiej zatytułowaną When the Navy had Wings, dzieło obejmujące okres 35 lat (1917-1952) i cenny dokument, w którym opowiada o osiągnięciach i czynach lotników morskich w służbie kraju i marynarki wojennej.
Oprócz tego pojawiły się inne prace o mniejszym wymiarze i mniej lub bardziej osobistym charakterze, zarówno rygorystyczne, jak i fabularyzowane; kroniki i raporty z wielkich podróży lotniczych, biografie, wspomnienia, monografie oraz mnóstwo artykułów i doniesień prasowych opublikowanych w czasopismach lotniczych, takich jak Revista do Ar i Mais Alto.
Wszystkie wspomniane publikacje mają punkt wspólny: są dziełem lotników lub autorów w jakiś sposób związanych z lotnictwem.
Aż tu nagle spontanicznie pojawia się człowiek, cywil, piszący o samolotach, o temacie, który nie miał nic wspólnego z jego regularną działalnością zawodową.
Co skłoniło go do poświęcenia się, sercem i duszą, badaniu historii lotnictwa wojskowego w Portugalii? Jak to się stało, że inżynier, bez żadnych korzeni w lotnictwie wojskowym, z intensywnym i absorbującym życiem zawodowym zarówno w Portugalii, jak i Brazylii, znalazł czas i motywację, aby poświęcić się badaniu materiałów lotniczych, które wyposażyły Lotnictwo Wojskowe, Lotnictwo Marynarki Wojennej, a po ich połączeniu, Siły Powietrzne?
Niespełnione marzenie z dzieciństwa? Psychologiczna potrzeba oderwania się od zbyt absorbujących zajęć? Czysta ciekawość?
To pytania, na które nie potrafiłbym odpowiedzieć.
Nie mam jednak wątpliwości, że inż. Canongia Lopes jest w Portugalii autorytetem w dziedzinie historii samolotów, które wyposażyły FAP i jego poprzedników, tylko powierzchownie omówionych w innych wspomnianych pracach……..
Jego wieloletni zapał do badania samolotów Krzyża Chrystusowego trwa w sposób, który należy podkreślać, podziwiać i wspierać. Oprócz niezliczonych artykułów, które publikował w portugalskich i zagranicznych czasopismach oraz kontaktów, które utrzymywał z zagranicznymi korespondentami i współpracownikami, głównie Anglikami, opublikował kolejną książkę zatytułowaną Spitfire’y i Hurricane’y w Portugalii. Nie jest to zwykły opis życia każdego z tych typów samolotów: obejmuje również środowisko historyczne z nimi związane i zawiera dodatek z cennym zbiorem oficjalnych dokumentów dotyczących II wojny światowej.
Historia Sił Powietrznych nabiera nowego wymiaru, a jej wartość wzrasta w miarę poznawania i opracowywania nowych danych. To drugie wydanie książki „Samoloty Krzyża Chrystusowego”, które mam zaszczyt poprzedzać, jest wielkim wkładem inż. Canongia Lopesa na rzecz naszej historii oraz prawdy i rygoru faktów i wydarzeń, na których powinny opierać się jej fundamenty.
Jorge Manuel Brochado de Miranda Generał QE FAP”







