J-1630    De Havilland D.H.112 Mk. 1R Venom  nr.ser. 840

Służba w Lotnictwie Szwajcarii od 28.03.1956 do 09.06.1984

Ten Venom z 1956 roku, zbudowany na licencji przez  Eidgenössisches Flugzeugwerk (F+W) Emmen, przez długi czas po wycofaniu z eksploatacji był zarejestrowany z cywilną rejestracją HB-RVA. Jego ostatnim miejscem pobytu w Szwajcarii było Muzeum Lotnictwa w Altenrhein (FMA).
09.06.1984 Luftwaffe wycofała go z eksploatacji z 1250 godzinami lotu. 22.06.1984 Hans-Peter Köstli kupił Venoma i 11.07.1984 przeleciał nim z Buochs do Altenrhein. Dopiero po czterech latach udało się pokonać wszystkie przeszkody i 14.06.1988 r. można było wreszcie dokonać rejestracji cywilnej w rejestrze samolotów jako HB-RVA. Osiem dni później, 22 czerwca 1988 roku, ten były wojskowy odrzutowiec, pierwszy zarejestrowany jako cywilny samolot w Szwajcarii, wystartował z pilotem Ueli Häusermannem z pasa startowego w St. Gallen-Altenrhein. Start Venoma HB-RVA oznaczał również początek lotnictwa cywilnego z byłymi wojskowymi odrzutowcami. Odrzutowiec po raz pierwszy wystąpił publicznie na wielkim pokazie lotniczym w Altenrhein w połowie sierpnia 1988 roku.
W czerwcu 2000 roku HB-RVA wziął udział w Dübendorf Air Festival z okazji “50 lat lotnictwa / Aero Club Zurich”. W tym czasie samolot był już własnością Fliegermuseum Altenrhein (SG). To prestiżowe święto lotnictwa rozpoczęło się w piątek 16.06.2000 i trwało trzy dni.
07.06.2002 Verein Fliegermuseum Altenrhein przejęło tego Venoma jako pierwszy samolot Fliegermuseum FMA. We wrześniu 2011 roku ogłoszono, że FMA rozstaje się z HB-RVA ze względu na koszty; w tym samym czasie również zrezygnowano z D.H.100 Mk.6 Vampire HB-RVE (ex J-1082). Sprzedaż Venoma do Nowej Zelandii została zainicjowana  już we wrześniu 2011 roku. W dniu 24.11.2011 HB-RVA został wykreślony z rejestru samolotów, a samolot został wysłany do Nowej Zelandii. Od 10 października 2012 r. ten Venom jest zarejestrowany w rejestrze samolotów Nowej Zelandii jako ZK-VNM i zastąpił poprzednika – D.H.112 Mk.4 Venom, ex J-1799, który wcześniej latał pod tą samą rejestracją i obecnie (dane z 2019 r.) jest eksponowany w Muzeum Lotnictwa Tauranga na Wyspie Północnej Nowej Zelandii. Obecny ZK-VNM bazuje w Okakea i nosi schemat barw RNZAF  No. 14 Squadron z połowy lat 50-tych.

Podobne wpisy