J-2001 do J-2130 North American P-51D Mustang. Służba w lotnictwie Szwajcarii 1948 – 1957 r.

|
J-2113 P-51D po wycofaniu z eksploatacji został przekazany do Szwajcarskiego Muzeum Transportu w Lucernie. Dziś znajduje się jednak w Muzeum Flieger Flab w Dübendorfie (ZH).

Zakupione z zapasów wojennych jako uzupełnienie samolotów myśliwskich z okresu II wojny światowej o napędzie śmigłowym oraz jako wypełnienie luki do czasu udostępnienia 75 zamówionych myśliwców odrzutowych typu De Havilland D.H.100 Vampire Mk 6.

Jesienią 1947 r. okazało się, że duża część samolotów myśliwskich i transportowych stacjonujących w Niemczech może zostać pozyskana od USAAF w Europie po korzystnych cenach, z drugiej ręki. W grudniu 1947 r. Szwajcarzy przeprowadzili kontrolę tych amerykańskich materiałów na składowiskach w Oberpfaffenhofen i Norymberdze-Fürth w Bawarii. Pod koniec stycznia 1948 r. podpisano kontrakt na 100 samolotów. Cena za sztukę wynosiła 4000 dolarów amerykańskich. Już 2 lutego 1948 r. piloci USAAF wylądowali pierwszymi 25 samolotami w Dübendorf (ZH), a w sierpniu zakończono operację przejęcia.

Niestety, USAAF nie posiadało wystarczającej ilości części zamiennych, aby móc eksploatować P-51D przez dłuższy czas, więc przyznano Szwajcarii 30 dodatkowych samolotów na części zamienne. W międzyczasie rozpoczął się Berlin Airlift, który pochłonął całe siły powietrzne USA w Niemczech, tak że Amerykanie nie mogli już przygotować tych dodatkowych samolotów do dostawy. 6 września 1948 r. szwajcarska grupa z mechanikami przyleciała dwoma transportowcami Ju 52/3m do Oberpfaffenhofen, aby przygotować do lotu 30 samolotów, którymi następnie szwajcarscy piloci w różnych partiach odlatywali do Dübendorfu. W dniu 22 grudnia 1948 r. zakończono również tę operację. Gdy na początku 1949 r. udało się pozyskać części zamienne z amerykańskiej likwidacji, 30 “nadwyżkowych” Mustangów również wyremontowano i wprowadzono do służby.

Szwajcarskie Siły Powietrzne konsekwentnie utrzymywały oznaczenie typu P-51D dla całej floty Mustangów, bez względu na prawidłowe oznaczenie amerykańskie i możliwości operacyjne. Jednakże w rzeczywistości 130 samolotów składało się z następujących elementów:

– 113 myśliwce P-51D;

– 15 uzbrojonych samolotów zwiadu fotograficznego F-6D i F-6K;

– 2 dwumiejscowe TP-51D, bez podwójnego sterowania.

Wśród tych Mustangów USAAF były:

– 79 P-51D-20-NA

– 31 P-51D-25-NA

Dwa samoloty J-2001 i J-2002 były poprzednio oznaczone J-901 i J-902, później oznaczenia te przypisano także Dassault Mirage IIIBS/DS od J-2001.

Wszystkie samoloty, z wyjątkiem jednego, po wycofaniu z eksploatacji zostały zezłomowane.

Niżej kilka informacji o wybranych egzemplarzach Mustangów w Szwajcarii.

J-900 19.07.1944 pilot USAAF 1st Lt Curtis Simpson musiał awaryjnie lądować swoim Mustangiem P-51 B-10-NA o numerze seryjnym 42-106 438 i kodzie WD-U z powodu przegrzania silnika o godz. 10.20 w ówczesnej bazie polowej Ems (GR/CH).

Pilot towarzyszył formacji bombowców dla ich ochrony do czasu, gdy niemieckie myśliwce zostały zauważone i zaatakowane w pobliżu Münschen. W walce powietrznej Simpsonowi udało się zestrzelić Bf 109, ale młody pilot zbyt długo leciał na pełnej mocy silnika i nastąpiła awaria układu chłodzącego. Dowódca eskadry poradził mu, aby leciał do Szwajcarii. Nie chcąc skakać w górach, szukał miejsca do lądowania. Ukazała się bardzo krótka łąka z białymi znakami na której Simpsonowi udało się wylądować. Ponieważ porucznik nie był pewny gdzie jest i wziął mundury żołnierzy za niemieckie, szwajcarscy żołnierze poinformowali go że wylądował w Szwajcarii.

Mustang został rozmontowany i przewieziony pociągiem do Dübendorf (ZH). Tam myśliwiec zostałby naprawiony i zbadany. Do lotów próbnych namalowane były szwajcarskie oznaczenia.

P-51 został włączony do sił powietrznych i był używany w ćwiczeniach walki powietrznej. W szwajcarskiej Luftwaffe służył z numerem J-900 do połowy października 1945 roku. 20 października, na mocy umowy z USAAF, samolot wystartował o 11.43 z lotniska Dübendorf pod Zurichem i przeleciał do Burtonwood na terenie Anglii, gdzie przejęli go Amerykanie.

Curtis Simpson uciekł z internowania w Szwajcarii.

J-2001 P-51D-20-NA , poprzednie oznaczenie J-901. Nr. seryjny USAAF 44-72 481

Samolot dostosowany do przenoszenia ładunku, 2 podskrzydłowych zasobników zaopatrzonych w spadochrony.

J-2041 P-51D-20-NA , Nr. seryjny USAAF 44-72 261.

Przebudowany samolot. Służył jako samolot-cel do ćwiczeń nocnych, wyposażony w dodatkowe oświetlenie i fluorescencyjne malowanie elementów.

J-2050 F-6D-20-NA , Nr. seryjny USAAF 44-63 602

Przebudowany w jednostce USAAF; wyposażony w jeden aparat fotograficzny Fairchild K-24.

J-2065 P-51K-5-NT , Nr. seryjny USAAF 44-11 633

Samolot dwumiejscowy, konwersja polowa USAAF, wyposażony w radio VHF i UHF.

J-2080 P-51D-25-NA , Nr. seryjny USAAF 44-72 981

Tak jak w przypadku opisanego wyżej J-2041.

J-2107 F-6D-20-NA , Nr. seryjny USAAF 44-63 619

Ten Mustang był jednym z 136 samolotów zwiadowczych F-6D zbudowanych w Dallas. Przebudowany w jednostce USAAF; wyposażony w jeden aparat fotograficzny Fairchild K-24.

Karierę wojskową w USAAF zakończył w 1945 r. jako CL-D “Miss Joel” w 338 Dywizjonie Myśliwskim, 55 Grupy Myśliwskiej. Po służbie w Szwajcarskich Siłach Powietrznych zezłomowany w 1958 roku.

J-2113 P-51D

Podobne wpisy