Kiedy firma Bühler budowała silniki lotnicze
Grupa technologiczna Bühler zajmuje się inżynierią mechaniczną i instalacyjną (m.in. projektowanie i budowa linii produkcyjnych w zakładach spożywczych). Mało znany jest fakt, że firma produkowała silniki lotnicze podczas pierwszej wojny światowej. Silniki AS-II, produkowane na licencji, były instalowane w różnych typach samolotów.
„Bühler wyprodukował 68 silników lotniczych podczas pierwszej wojny światowej”, mówi Hans Naef, były pracownik Bühler AG. 88-latek nadal interesuje się historią lotnictwa. Według niego, Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik Winterthur i Gebrüder Bühler Uzwil (GBU) wyprodukowały na licencji silnik lotniczy AS-II opracowany przez Argus w Berlinie w 1912 roku. Silnik ten, produkowany przez firmę Bühler w latach 1915-1917, był montowany w samolotach szkolnych Wild i samolotach Häfeli DH-1 do DH-3. Te ostatnie były używane do obserwacji i w ograniczonym zakresie miały montowaną broń.
W przededniu pierwszej wojny światowej armia szwajcarska nie posiadała sił powietrznych. Kiedy wybuchła wojna, piloci, którzy już uzyskali certyfikaty – tacy jak Oskar Bider – przekazali swoje samoloty armii. Samoloty zostały również zarekwirowane z Wystawy Narodowej w Bernie w 1914 roku. Z wyjątkiem indywidualnych projektów i kilku 4-cylindrowych silników typu bokser z fabryki obrabiarek Oerlikon, na początku wojny nie było żadnej szwajcarskiej produkcji samolotów ani silników. Warsztaty projektowe K + W Thun otrzymały zlecenie opracowania własnych samolotów około 1915 roku. W tym samym czasie Gebrüder Bühler i Lokomotiv- und Maschinenfabrik Winterthur musiały otrzymać kontrakt na produkcję silnika lotniczego Argus AS-II na licencji Deutsche Motorengesellschaft w Berlinie.
Przyszły szef techniczny sił powietrznych, pułkownik Carl Högger, ukończył praktykę jako monter maszyn w GBU w latach 1907-1909 i wkrótce stał się technicznym powiernikiem Theodora Bühlera, ówczesnego dyrektora generalnego ds. produkcji. Ten powierzył mu konserwację swojego motocykla, pierwszego w Uzwil, na własną odpowiedzialność. Zgodnie z informacjami przekazanymi Hansowi Naefowi, Carl Högger pojechał sam do Berlina i zanotował wszystkie ważne dane techniczne w zeszycie. Wraz z Fritzem Schallenbergerem, brygadzistą działu montażu, zbudował pierwszy silnik Argus II w Uzwil. Wspomniane silniki lotnicze były montowane w samolotach Wild i Häfeli (DH). Historia silników lotniczych GBU miała jeszcze jeden szczególny moment w 1972 roku, kiedy znany producent turbin, specjalista od silników i wynalazca Gottlieb Glezendanner w Oberuzwil zdemontował, wyremontował i naprawił Argusa AS-II na zlecenie Technoramy w Winterthur.
Ówczesny szef GBU, dr René Bühler, wydał wówczas swojemu pracownikowi Hansowi Naefowi następujące polecenie: „Upewnij się, że natychmiast otrzymamy silnik do naszego salonu wystawowego”. Po kilku dyskusjach między specjalistami lotnictwa, silnik został ostatecznie wypożyczony do salonu wystawowego podczas małego wernisażu. To był sukces, udało nam się przyciągnąć na wernisaż luminarzy ery silników lotniczych. Wśród nich znaleźli się Adolf Schaedler, St.Gallen, pierwszy pilot fabryczny w K+W Thun, który latał na wszystkich samolotach wyposażonych w silniki GBU. Na wystawie obecny był również Fritz Schallenberger, brygadzista montażu GBU, a później kierownik warsztatu silnikowego w dziale samolotów wojskowych w Dübendorfie. Na otwarciu obecny był również Gottlieb Giezendanner, którego kreatywność przywróciła do życia całą historię silników lotniczych GBU.