KRÓTKA HISTORIA PRATT & WHITNEY AIRCRAFT

Ciekawa notatka, którą znalazłem w “Aeronautical Vest-Pocket Handbook, Pratt & Whitney Aircraft” (do użytku wewnętrznego), luty 1961 rok. Starałem się za dużo nie zmienić tekstu, ale na pewno nie uniknąłem pewnych błędów przy tłumaczeniu żargonu technicznego (jestem automatykiem, a nie osprzętowcem od samolotów 😉 ) i z góry za to przepraszam.

“Od początku swojego istnienia (1925 rok), Pratt & Whitney Aircraft Division of United Aircraft Corporation poświęciła całą swoją energię na projektowanie, rozwój i produkcję silników lotniczych i systemów napędowych. Pierwszy silnik Pratt & Whitney Aircraft, 400-konny Wasp, został zaprojektowany, wyprodukowany i zmontowany w mniej niż siedem miesięcy w 1925 roku, w czasie, gdy wojskowe uzbrojenie lotnicze kraju było ogólnie oceniane jako trzeciorzędne. Silnik ten i jego potężniejsi następcy, w połączeniu z udoskonalonymi płatowcami i podzespołami amerykańskiego przemysłu lotniczego, w ciągu dekady wyniosły Stany Zjednoczone na pozycję światowego lidera w dziedzinie wojskowych sił powietrznych. Równocześnie zwiększona moc i niezwykła sprawność, jaką oferowały te silniki, zostały wykorzystane do zapoczątkowania w tym kraju lotnictwa komercyjnego, które dziś jest tak istotną częścią naszej narodowej gospodarki.

Na początku II Wojny Światowej Pratt & Whitney Aircraft dysponował projektami zespołów napędowych oraz kadrą zarządzającą, inżynierską i produkcyjną, która z powodzeniem spełniała wymagania aliantów dotyczące mocy samolotów w czasie konfliktu. Silniki zaprojektowane przez Pratt & Whitney Aircraft stanowiły około 50% wszystkich silników wyprodukowanych w Stanach Zjednoczonych dla naszych służb wojskowych i aliantów podczas II Wojny Światowej.

Pratt & Whitney Aircraft zajmuje ponad 8,5 miliona stóp kwadratowych (ok. 790.000 m.kw.) w swoich zakładach w Connecticut i na Florydzie. Ponad połowa tej powierzchni znajduje się w głównym zakładzie w East Hartford, który obejmuje rozległe zaplecze badawcze. Najbardziej godnym uwagi obiektem jest Laboratorium Turbinowe Willgoos, w którym można testować pełnowymiarowe silniki lub komponenty w symulowanych warunkach bardzo dużej wysokości i prędkości powietrza. Jest to największe i najlepiej wyposażone, prywatne laboratorium tego typu, jakie istnieje. Inne główne obiekty firmy w Connecticut, które są zaangażowane w prace produkcyjne, znajdują się w New Haven i Southington. Pratt & Whitney Aircraft prowadzi również Connecticut Aircraft Nuclear Engine Laboratory (CANEL) w Middletown, Connecticut, na podstawie umowy z Atomic Energy Commission. W tym wartym wiele milionów dolarów laboratorium, którego budowę zakończyły niedawno Siły Powietrzne, prowadzone są prace związane z projektowaniem reaktorów nadających się do wykorzystania w zaawansowanym systemie napędowym samolotów. Centrum Badań i Rozwoju Pratt & Whitney Aircraft na Florydzie, które znajduje się na odizolowanym terenie o powierzchni 7000 akrów w hrabstwie Palm Beach, jest wykorzystywane do projektowania i rozwoju wysoce zaawansowanych turbinowych zespołów napędowych i innych systemów napędowych. Unikalne i nowoczesne obiekty znajdujące się w tym miejscu pozwolą na przeprowadzenie intensywnych testów niezbędnych dla tych zaawansowanych systemów. Zespół wysoko wykwalifikowanych naukowców i inżynierów Pratt & Whitney Aircraft dotrzymuje kroku stale rosnącemu zapotrzebowaniu ze strony projektantów samolotów i rakiet na opracowanie i sprawdzenie systemów napędowych dla wszystkich faz lotu w całym spektrum mocy.

Na zdjęciu P&W Double-Wasp R-2800, 18 cylindrowy.

Silniki P&W chłodzone powietrzem.

Ozn. P&W. Ozn. wojsk.

Wasp, Jr. R-985

Wasp R-1340

Twin Wasp, Jr. R-1535

Twin Wasp A, B, C R-1830

Twin Wasp D R-2000

Twin Wasp E R-2180

Double Wasp R-2800

Wasp Major R-4360

Hornet A, C, D, E R-1690

Hornet B R-1860

Twin Hornet R-2180A

Silniki P&W chłodzone cieczą.

Ozn. P&W. Ozn. wojsk.

Yellow Jacket R-2060

X-1800 H-2600

– H-3130

Silniki P&W turbośmigłowe, odrzutowe itd.

Ozn. P&W. Ozn. wojsk.

PT2 T34

PT3 T52

PT5 T57

JT3 J57

JT4 J75

JT6 J42

JT7 J48

JT8 J52

JT11 J58

JT12 J60

JT3D TF33″

Tyle tekst oryginalny.

Podobne wpisy