Kwangsi Type 3 , CHINY.

Autor Leszek Wieliczko

W latach 30-tych obszar Chin podzielony był na mniej lub bardziej niezależne prowincje, a praktycznie całe wschodnie wybrzeże kraju okupowane było przez wojska japońskie. Zaangażowane w wojnę z Japonią Chiny nie były w stanie samodzielnie dostarczyć swoim siłom zbrojnym odpowiedniego uzbrojenia, w tym także samolotów. Główną część uzbrojenia chińskiego lotnictwa tworzyły samoloty kupowane za granicą, w tym głównie w Stanach Zjednoczonych, Związku Sowieckim, Włoszech, Francji, a także Niemczech i Wielkiej Brytanii. W kilku prowincjach powstały wprawdzie fabryki lotnicze, ale zajmowały się one przede wszystkim produkcją licencyjną oraz bieżącymi przeglądami i remontami eksploatowanych samolotów. Samolotów rodzimej chińskiej konstrukcji powstało w tym czasie bardzo niewiele.

Jednym z pierwszych samolotów skonstruowanych samodzielnie w Chinach był dwupłatowy myśliwiec oznaczony Type 3, skonstruowany w połowie lat 30-tych przez Chee Wing Jeang’a w warsztatach Liuchow Mechanical and Aircraft Factory (LMAF) w mieście Liuchow w prowincji Kwangsi. Z tego powodu samolot oznaczany jest w literaturze jako Liuchow Type 3 lub Kwangsi Type 3. Równolegle z nim opracowano dwupłatowy dwumiejscowy samolot szkolny Type 2. Swoją sylwetką oba samoloty przypominały nieco sowieckie myśliwce Polikarpow I-15. Miały identyczną, mieszaną metalowo-drewnianą konstrukcję z drewnianymi skrzydłami i kratownicowym kadłubem spawanym z rur stalowych. Pokrycie było w większości płócienne, jedynie przednia część kadłuba aż do kabiny pilota kryta była blachą. Górne skrzydło wyposażone było w lotki i miało wyraźnie wiekszą rozpiętość, cięciwę i powierzchnię niż dolne (z tego powodu układ taki nazywany jest czasami “półtorapłatem”). Kabina pilota była odkryta, osłonięta jedynie wiatrochronem. Samolot miał stałe trójpodporowe podwozie z płozą ogonową. Do napędu Type 3 zastosowano brytyjski silnik gwiazdowy typu Armstrong Siddeley “Cheetah” IIA. Początkowo był on nieosłonięty, ale po pewnym czasie zakryto go pierścieniową osłoną. Uzbrojenie myśliwca tworzył pojedynczy zsynchronizowany karabin maszynowy kalibru 7,7 mm, umieszczony w przedniej części kadłuba i strzelający przez krąg śmigła.

W warsztatach w Liuchow zbudowano w latach 1936-37 po jednym prototypie każdego modelu, przy czym myśliwski Type 3 oblatany został w lipcu 1937 roku. Próby w locie wykazały jednak mocno niezadowalające osiągi samolotu (nie udało się np. przekroczyć prędkości 300 km/h), w związku z czym dalsze prace nad jego rozwojem przerwano. Jedyny zbudowany prototyp myśliwca Kwangsi Type 3 prawdopodobnie uległ później zniszczeniu w wyniku działań wojennych.


Dane taktyczno-techniczne:

Konstrukcja: jednosilnikowy jednomiejscowy dwupłat zastrzałowy z odkrytą kabiną pilota i stałym trójpodporowym dwukołowym podwoziem z płozą ogonową. Konstrukcja mieszana metalowo-drewniana z pokryciem głównie płóciennym. Usterzenie klasyczne, stateczniki poziome wsparte zastrzałami.

Wymiary

rozpiętość 8,00 m

długość 6,25 m

wysokość 2,50 m

Masy

masa własna 760 kg

masa startowa 1043 kg

Obciażenia

obciążenie mocy 5,38 kg/kW (3,95 kg/KM)

Osiągi

prędkość maksymalna 283 km/h

prędkość przelotowa 220 km/h

czas wznoszenia na wysokość 1585 m – 5 minut

długotrwałość lotu 3 godziny

Napęd: jeden 7-cylindrowy silnik gwiazdowy, chłodzony powietrzem, typu Armstrong Siddeley “Cheetah” IIA o mocy 194 kW (260 hp, 264 KM), napędzający 2-łopatowe śmigło

Uzbrojenie: jeden stały karabin maszynowy kalibru 7,7 mm typu Vickers w przedniej części kadłuba

Załoga: 1 osoba

Wytwórnia: Liuchow Mechanical and Aircraft Factory (LMAF), Liuchow, Kwangsi, Chiny

Produkcja: 1 prototyp

Użytkownicy: Chiny

Podobne wpisy