Lotnictwo wojskowe Szwecji – system oznaczeń.

Autor Leszek Wieliczko.

SAAB J 21 A-3

Używany podczas II wojny światowej system oznaczania samolotów lotnictwa wojskowego Szwecji (Flygvapnet) powstał tuż po I wojnie światowej, a rozwinął się i ugruntował w latach 20-tych i 30-tych. Polegał on na nadawaniu każdemu typowi samolotu kodu literowego określającego kategorię (rodzaj, przeznaczenie, funkcję) danego samolotu oraz kolejnego numeru typu w ramach danej kategorii. System ten obejmował zarówno samoloty rodzimej produkcji, jak i konstrukcje zagraniczne oraz budowane w Szwecji na podstawie licencji.

Zostanie to wyjaśnione na poniższym przykładowym oznaczeniu:

ASJA/SAAB B 5A
4123

gdzie poszczególne człony tego oznaczenia (dla ułatwienia ponumerowane od 1 do 4) oznaczają:

(1) – oznaczenie kategorii – jedno-, dwu- lub (rzadko) trzyliterowy symbol określający rodzaj (przeznaczenie, funkcję) danego typu samolotu. Jeśli jakiś samolot budowany był w kilku różniących się przeznaczeniem wersjach lub też np. w trakcie eksploatacji zmieniało się jego zasadnicze przeznaczenie, wówczas zmianie ulegało również oznaczenie typu – nowej wersji przydzielano inny symbol literowy, odpowiedni dla danej kategorii. Stosowane symbole literowe zestawiono w Tabeli 1 poniżej:

Symbol literowyNazwa kategoriiPrzeznaczeniePrzykładowe oznaczenia
AAttackflygplan,
Anfallplan
samolot szturmowyFVM/Phönix A 1
BBombflygplansamolot bombowyJunkers B 3,
Republic B 6
GGlidflygplanszybowiecAFI G 101
JJaktflygplansamolot myśliwskiSvenska Aero J 5,
FIAT J 11
LgLastglidareszybowiec transportowyAFI Lg 105
ÖÖvningsflygplansamolot szkolno-treningowy (szkolenia zaawansowanego)FVM Ö 2,
ASJA Ö 9
PProvflygplansamolot próbny, doświadczalny, prototypSparmann P 3, SAAB P 19
SSpaningsflygplansamolot rozpoznawczyHeinkel S 12,
Caproni S 16
SeSegelflygplanszybowiecAFV Se 103,
AFI Se 104
SkSkolflygplansamolot szkolny (szkolenia podstawowego)Svenska Aero Sk 4,
Klemm Sk 15
TTorpedflygplansamolot torpedowyHeinkel T 2, SAAB T 18
Trp
Tp
Transportflygplansamolot transportowyJunkers Trp 2,
Waco Tp 8
Hart (B4A) produkowany na licencji przez firmę ASJA w 1936 roku, napędzany silnikiem produkowanym w Szwecji Nohab Mercury VIIA o mocy 675 KM.

(2) – numer typu – kolejny numer nadawany samolotowi w ramach danej kategorii, określonej przez pierwszy człon oznaczenia. Numerację rozpoczynano od liczby 1 i prowadzono kolejno. Numer ten – do 1940 roku wraz z literowym symbolem kategorii – tworzył podstawowe oznaczenie typu samolotu. Jeżeli samolot budowany był w kilku różniących się przeznaczeniem wersjach czy odmianach, wówczas każda wersja oznaczona była innym symbolem kategorii, a w każdej kategorii otrzymywała własny, kolejny numer. Dla przykładu: samolot SAAB L-10 (oznaczenie fabryczne) nosił jako prototyp oznaczenie typu P 7 (7 było pierwszym wolnym numerem w tej kategorii po oznaczeniu P 6, które nosił Focke-Wulf Fw 58K), w wersji bombowej miał otrzymać oznaczenie B 8 (liczba 8 była pierwszym wolnym numerem w kategorii B; poprzedni numer – B 7 – zarezerwowano dla samolotu Fokker G.Ib), natomiast w wersji rozpoznawczej – S 15 (poprzedni numer w tej kategorii – S 14 – nosił samolot Fieseler Fi 156).

W 1940 roku nastąpiła zmiana tej praktyki. Od tej pory każdy samolot otrzymywał jeden i ten sam numer typu, który był niezmienny bez względu na przeznaczenie samolotu i wynikające z tego odmienne oznaczenie literowe kategorii. Pierwszym samolotem oznakowanym według nowych zasad był włoski samolot wielozadaniowy Caproni Ca-313, który w swedzkim systemie oznaczeń otrzymał numer typu 16. W wersji bombowej nosił więc oznaczenie B 16, w wersji rozpoznawczej S 16, torpedowej T 16 i wreszcie transportowej Tp 16.

(3) – oznaczenie wersji – literowe oznaczenie wersji (odmiany) w ramach danego typu, określonego przez pierwsze dwa człony oznaczenia (od 1940 roku w zasadzie tylko przez drugi człon oznaczenia). Kolejne budowane wersje – różniące się zazwyczaj napędem, uzbrojeniem lub wyposażeniem – oznaczano kolejnymi literami alfabetu, rozpoczynając od litery A. Czasem zdarzały się wyjątki i samolot otrzymywał oznaczenie wersji poza zwykłą kolejnością alfabetyczną. Tak było np. w przypadku samolotu J 21R (R od Rea = reakcyjny, odrzutowy; była to wersja samolotu J 21 z napędem odrzutowym) czy Sk 14N (wersja samolotu Sk 14 z podwoziem z kołem przednim). W rzadkich przypadkach oznaczenie wersji uzupełniano jeszcze jedną literą lub cyfrą, która określała kolejną modyfikację w ramach danej wersji, np. S 17BL – odmiana kołowa (L od Landflygplan = samolot lądowy) i S 17BS – odmiana pływakowa (S od Sjöflygplan = samolot morski) samolotu S 17B czy też B 3C-2 – przebudowane samoloty wersji B 3A i B 3B).

(4) – nazwa wytwórni, producenta – pełna lub – znacznie częściej – skrócona nazwa wytwórni lotniczej, w której skonstruowano i/lub produkowano dany typ samolotu. Oprócz cywilnych fabryk lotniczych produkcją samolotów zajmowały się w Szwecji także tzw. centralne warsztaty wojskowe (CF – Centrala Flygverkstäder, potem CV – Centrala Verkstaden), należące do Flygvapnet. Samoloty produkcji zagranicznej zachowywały swoją pierwotną nazwę wytwórni, natomiast samoloty budowane na licencji otrzymywały nowe oznaczenie, zgodne z aktualną nazwą producenta wersji licencyjnej. Skróty nazw niektórych szwedzkich wytwórni lotniczych (samolotów i silników) zestawiono w Tabeli 2 poniżej:

Skrót nazwyNazwa pełna
AFFAB(1) Förenade Flygverkstäder
AFIAB Flygindustri
AFVAB Flygplanverken
ASJAAB Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning
CFMCentrala Flygverkstäder i Malmslätt
CFVCentrala Flygverkstäder i Västeras
CVACentrala Verkstaden i Arboga
CVMCentrala Verkstaden i Malmslätt
CVVCentrala Verkstaden i Västeras
FFVSFlygförvaltningens Flygverkstad i Stockholm
FVMFlygkompaniets Verkstäder Malmen
GVAB Götaverken
NohabNohab Flygmotorfabriker AB
SAABSvenska Aeroplan AB(2)
SAFSvenska Aeroplanfabriken
SFASvenska Flygmotor AB
Przypisy do tabeli:
(1)
 – AB to skrót od Aktiebolaget = spółka akcyjna;
(2) – nie mylić z wytwórnią Svenska Aero AB;
J 8 Gladiator i J 6 Svenska Aero Jaktfalken z Wing F 1 w Västerås prawdopodobnie w styczniu 1939 r.

Szwecja miała stosunkowo silnie rozwinięty własny przemysł lotniczy, jednak mimo to dużą ilość samolotów kupowano za granicą lub produkowano na licencji. Jak wspomniano na samym początku tego artykułu, samoloty obcej konstrukcji i maszyny licencyjne otrzymywały oznaczenia typu według szwedzkiego systemu oznaczania samolotów wojskowych. W Tabeli 3 poniżej zestawiono niektóre typy zagranicznych samolotów użytkowanych w Flygvapnet wraz z ich szwedzkimi oznaczeniami:

Szwedzkie oznaczenie wojskoweNazwa oryginalnaUwagi
oznaczenia stosowane do 1940 roku
A 1FVM/Phönix C.I E2
B 1FIAT BR
B 2FIAT BR.I
B 3Junkers Ju 86Kwersja torpedowa nosiła oznaczenie T 3
B 4Hawker “Hart”do 1937 roku oznaczany S 7
B 5Douglas/ASJA/SAAB DB-8A-1
B 6Republic 2PA-L (2PA-204A)
B 7Fokker G.Ibzamówione, ale nigdy nie dostarczone;
po 1940 roku planowano zmianę oznaczenia na B 26;
dla wersji rozpoznawczej przewidziano oznaczenie S 13, a po 1940 roku S 26
G 101Zögling/AFI SG-38
J 1FVM/Phönix D.III
J 2Nieuport-Delage NiD-29C1
J 3Fokker/CVM C.VD i C.VEw 1931 roku oznaczenie zmienione na S 6
J 4Heinkel/Svenska Aero HD 19
J 7Bristol “Bulldog” Mk IIA
J 8Gloster “Gladiator” Mk I i Mk II
J 9Republic (Seversky) EP-1 (EP-106)
J 10Vultee “Vanguard” Model 48Czamówione, ale nigdy nie dostarczone
J 11FIAT CR-42 “Falco”
J 12Reggiane Re-2000 “Falco”w 1940 roku oznaczenie zmienione na J 20
Ö 3Gloster “Grouse”
Ö 4FVM/Phönix C.I E1
Ö 5FVM/Phönix C.I E3
Ö 6Bristol F.2B
P 2Focke-Wulf Fw 44J “Stieglitz”w roku 1937 oznaczenie zmienione na Sk 12
P 4Fieseler Fi 156Kw roku 1940 oznaczenie zmienione na S 14
P 5Handley Page HP-53 “Hampden” Mk I
P 6Focke-Wulf Fw 58K
S 4Heinkel HE 4
S 5Heinkel/Svenska Aero/CVV HE 5S i HE 5T “Hansa”
S 6Fokker/CVM C.VD i C.VEdo 1931 roku oznaczany J 3
S 7Hawker/ASJA/CVM/GV “Hart”w roku 1937 oznaczenie zmienione na B 4
S 9Hawker “Osprey”
S 10Breguet Bre-694zamówione, ale nigdy nie dostarczone
S 11Dornier Do 215zamówione, ale nigdy nie dostarczone
S 12Heinkel He 114B-1
S 13Fokker G.Ibzamówione, ale nigdy nie dostarczone;
po 1940 roku planowano zmianę oznaczenia na S 26;
dla wersji bombowej przewidziano oznaczenie B 7, a po 1940 roku B 26
S 14Fieseler Fi 156C i Kdo 1940 roku oznaczany P 4
Se 102Schneider/AFV “Grunau Baby” IIB-2
Se 103DFS/AFV “Kranich” B-1
Se 104DFS/AFI “Weihe”
Sk 4Heinkel/Svenska Aero HD 24
Sk 5Heinkel HD 35
Sk 6Heinkel/CFM HD 36
Sk 7De Havilland DH-60X “Cirrus Moth” i DH-60M “Gipsy Moth”
Sk 9De Havilland DH-60T “Moth Trainer”
Sk 10Raab-Katzenstein/ASJA RK-26 “Tigerschwalbe”
Sk 11De Havilland/ASJA DH-82A “Tiger Moth”
Sk 12Focke-Wulf/ASJA/CVV Fw 44J “Stieglitz”do 1937 roku oznaczany P 2
Sk 14North American/ASJA/SAAB NA-16-4M
Sk 15Klemm Kl 35B, D i DW
T 1Heinkel HD 16
T 2Heinkel He 115A-2
T 3Junkers Ju 86Kwersja bombowa nosiła oznaczenie B 3
Trp 1Junkers F 13fe i F 13de
Trp 2Junkers W 33g i W 34h
Trp 3De Havilland DH-90 “Dragonfly”
Trp 4Beechcraft 18R
Tp 5Junkers Ju 52/3m
Tp 6Fairchild 24 De Luxe
Tp 7Miles M.3A “Falcon Major”
Tp 8Waco UIC-4 i ZQC-6
Tp 9Junkers Ju 86Z-7
Tp 10Fokker F.VIII
Tp 11RWD-13
oznaczenia wprowadzone po 1940 roku
B 16
S 16
T 16
Tp 16
Caproni Ca-313
J 20Reggiane Re-2000 “Falco”do 1940 roku oznaczany J 12
Tp 24Dornier Do 24T-1
Sk 25Bücker/Hägglund & Söner Bü 181B “Bestmann”
Sk 26SAAB 26oznaczenie przewidywane dla zmodyfikowanego w firmie SAAB samolotu North American NA-16-4M
B 26
S 26
Fokker G.Ibzamówione, ale nigdy nie dostarczone;
początkowo planowano oznaczenia B 7 dla wersji bombowej i S 13 dla wersji rozpoznawczej
J 26
S 26
North American P-51B i P-51D “Mustang”

Podczas II wojny światowej w lotnictwie wojskowym Szwecji nie były używane nazwy własne dla poszczególnych typów samolotów – ten zwyczaj powstał dopiero kilka lat po wojnie.

Podobne wpisy