Caproni M.C.T. – PROJEKT MYŚLIWCA Z 1942 ROKU z niektórymi cechami Tricap Sauro.

Na podstawie artykułu z :

Zaprojektowany w 1932 r. i zbudowany w 1933 r. w zakładach Aeroplani Caproni S.A. w Taliedo, Milan. Caproni Sauro-1 nie był projektem Caproni, ale został zbudowany przez nich według projektu Emmanuele (spotkać można w innych źródłach imię Ettore) Trigona, co doprowadziło do alternatywnej nazwy Tricap (Trigone Caproni).

Tricap Sauro

“Sauro” posiadał mieszaną konstrukcję z drewna i spawanych rur ze stali chromowo-molibdenowej, poszycie wykonane było ze sklejki i lakierowanej tkaniny. Był to dolnopłat, w którym skrzydło typu odwrócona mewa miało gruby profil, stopniowo zwężający się w kierunku końcówek skrzydła ze sklejkowym pokryciem.

Owalny, bardzo opływowy kadłub został zbudowany ze spawanych chromowo-molibdenowych rur stalowych i pokryty sklejką oraz lakierowaną tkaniną. W jego przedniej części znajdowało się mocowanie silnika, którym był 5-cylindrowy chłodzony powietrzem gwiazdowy Farina T-58 o mocy 130 KM (135 KM przy 1800 obr./min) napędzający duraluminiowe dwułopatowe śmigło o regulowanym skoku. Ognioodporna przegroda za silnikiem oddzielała go od wygodnych foteli załogi w układzie tandemowym: przedni fotel przeznaczony był dla pasażera, a tylny dla pilota. Oba fotele miały w oparciach miejsce na spadochron.

Usterzenie było metalowe, pokryte tkaniną i blachą aluminiową, płoza ogonowa z resorem była w pełni sterowna.

Podwozie główne o bardzo szerokim rozstawie kół, zapewniające wyjątkowe bezpieczeństwo podczas lądowania lub kołowania, miało koła wyposażone w olejowe amortyzatory i hamulce uruchamiane mechanicznie oraz pokryte opływowymi owiewkami.

“Sauro” był łatwą w obsłudze, niezwykle stabilną maszyną, która mogła zaoferować zadowalające osiągi w połączeniu z pożądanymi wymogami bezpieczeństwa. Zbudowano tylko jeden prototyp i nadano numer  M.M.196, przeznaczony był do późniejszych testów ewaluacyjnych w Guidonii, ale mimo pewnego rozgłosu uzyskanego  w czasie jego pojawienia się, dalsza kariera i losy samolotu zostały zapomniane.

Jedyne znane dane obejmują:

rozpiętość 11,40 m,

długość 5,59 m,

wysokość 2,20 m,

masę własną i całkowitą odpowiednio 580 i 860 kg,

prędkość maksymalną i przelotową 225 i 200 km/h,

pułap użytkowy 5000 m

czas lotu 6 godzin.

Jednomiejscowy myśliwiec dolnopłatowy M.C.T., zaprojektowany latem 1942 r. w biurze technicznym Caproni Vizzola, zachował niektóre cechy konstrukcyjne swojego lżejszego poprzednika “Sauro”, takie jak charakterystyczne odwrócone skrzydło typu mewa oraz ster kierunku. W pozostałej części M.C.T. (co prawdopodobnie było skrótem od “Monoposto Caccia Trigona”) zawierał kilka nowych i radykalnych rozwiązań technicznych, takich jak kokpit pilota umieszczony daleko z przodu kadłuba, z pojemnym zbiornikiem paliwa o pojemności 620 litrów, tuż za którym znajdował się zespół napędowy, który z kolei napędzał trójłopatowe metalowe śmigło o średnicy 2,90 m. o zmiennym skoku, za pośrednictwem przedłużonego wału biegnącego wzdłuż prawej wewnętrznej strony kadłuba. Skrzydło i usterzenie w kształcie trapezu przyczyniły się do nadania maszynie powierzchownego podobieństwa do niemieckiego Dorniera Do 335 A “Pfeil” w widoku z góry. W pełni metalowa konstrukcja M.C.T. była badana w trzech nieco różniących się wersjach.

– Pierwsza z nich o rozpiętości 9,90 m, skrzydłach o powierzchni 18,20 m2 i kadłubie o długości 9,00 m, miała być wyposażona w 12-cylindrowy silnik DB 605 R.C.57 w układzie odwróconego  „V”, chłodzony cieczą, o mocy 1400 KM przy starcie i 1250 KM na wysokości 5800 m. Uzbrojenie miało składać się z działka, strzelającego podobnie jak w P-39 “Airacobra”, kal. 20 mm (prawdopodobnie Mauser M.G.151 /20) z 300 pociskami, dwóch karabinów maszynowych 12,7 mm (prawdopodobnie typu Breda-SAFAT) o szybkostrzelności 600 obr/min zamontowanych w dolnej części kadłuba i zsynchronizowanych do strzelania przez krąg śmigła oraz dwóch podobnych karabinów o szybkostrzelności 500 obr/min w skrzydłach. Ta napędzana silnikiem DB 605 wersja M.C.T., przypuszczalnie przeznaczona do zadań przechwytujących, miała osiągać prędkość maksymalną 706 km/h na wysokości około 7000 m, osiągać pułap 6000 m w ciągu 5 minut, zasięg 1190 km przy prędkości przelotowej 565 km/h i pułap użytkowy 10 000 m; prędkość minimalna na niskim pułapie miała wynosić umiarkowane 130 km/h.

1-wsza wersja

– Druga i trzecia wersja M.C.T. miały nieco zwiększone wymiary gabarytowe. Rozpiętość i powierzchnia skrzydeł zostały zwiększone odpowiednio do 10,60 m i 23,00 m kw., a długość kadłuba do 9,70 m. Miały również przewidziane  podobne  uzbrojenie, które różniło się od uzbrojenia pierwszej wersji. Zrezygnowano z  20-milimetrowego działka a zamontowano obok siebie  dwa 12,7-milimetrowe w.k.m-y, prawy nieco przesunięty do przodu w porównaniu do lewego. Główna różnica tkwiła w jednostce napędowej, którą miał być 18-cylindrowy, chłodzony cieczą silnik Reggiane L.105 R.C.100 I o mocy 1500 KM na 5000 m i 1310 KM na 10000 m w drugiej wersji oraz 28-cylindrowy, czterorzędowy, chłodzony cieczą silnik Alfa 1101 w trzeciej wersji, która charakteryzowała się również większym, zaokrąglonym przekrojem kadłuba ze względu na większy silnik.

2-ga wersja

Ze względu na brak dalszych szczegółów na temat tej ostatniej jednostki napędowej, przypuszcza się, że może ona być utożsamiana z silnikiem Alfa 101 R.C.80, który był w tym czasie w fazie rozwoju i dla którego przewidywano moc 1800 KM na  8000 m dla wersji podstawowej lub 2100 h.p. na tej samej wysokości dla wersji “maggiorato” (przypuszczalnie ulepszonej wersji wersji podstawowego).

3-cia wersja

Żadne dane dotyczące masy i osiągów dwóch ostatnich wersji M.C.T. nie zostały zachowane, a liczby znajdowane w publikacjach należy traktować jako nieformalne, przybliżone spekulacje uzyskane przez ekstrapolację danych dostępnych dla wersji z silnikiem DB 605.  Chociaż projekt M.C.T. nigdy nie wyszedł poza deskę kreślarską i nie jest już możliwe odgadnięcie zakresu możliwych modyfikacji podstawowego  projektu przed osiągnięciem faktycznego etapu budowy, to jednak pozostaje on interesującym i urzekającym przykładem pomysłowości, jaką wykazał się jeden z włoskich inżynierów lotniczych z czasów wojny.

3-cia wersja

Podobne wpisy