Mann & Grimmer M-1, ciekawa angielska konstrukcja z początku I Wojny Światowej.
Chociaż pierwsza wojna światowa przyniosła wiele dobrze znanych, innowacyjnych typów samolotów, jednym z niedocenionych konstrukcji z tego okresu był Mann-Grimmer M-1.
W 1913 r. 16-letni uczeń Reginald Frank Mann, odnoszący sukcesy projektant i konstruktor modeli samolotów, założył wraz ze swoim nauczycielem Robertem T. Grimmerem firmę „Mann & Grimmer” w Surbiton (nazwa i adres dres firmy to Arlington Aeroplane Works, 15 Arlington Road), aby budować modele samolotów na skalę komercyjną. W marcu 1913 roku Mann & Grimmer reklamowali się jako „inżynierowie lotniczy i producenci samolotów”. Wybuch I wojny światowej w sierpniu 1914 roku spowodował, że Mann rozpoczął prace nad projektem dwumiejscowego samolotu uzbrojonego w karabin maszynowy. Mann chciał, aby jego projekt łączył dobre pole ostrzału dla karabinu maszynowego obserwatora, jakie można znaleźć w samolotach w konfiguracji samolotu ze śmigłem pchającym, z wyższymi osiągami, jakie można znaleźć w samolotach ze śmigłem ciągnącym. Aby spełnić te wymagania, jego projekt obejmował głęboki, konwencjonalny kadłub, napędzany pojedynczym silnikiem zamontowanym z przodu, który napędzał dwa dwułopatowe śmigła pchające zamontowane za i między skrzydłami, poprzez długi wał do skrzyni biegów i napęd łańcuchowy do śmigieł. Obserwator siedział w nosie samolotu, tuż za silnikiem, podczas gdy pilot siedział w oddzielnym kokpicie za tylną krawędzią skrzydeł. Prototyp został zmontowany na lotnisku Hendon w lutym 1915 roku, wyposażony w silnik Anzani Radial o mocy 100 koni mechanicznych (75 kW). Swój dziewiczy lot odbył 19 lutego 1915 r., ale od tego pierwszego lotu miał problemy ze skomplikowanym napędem łańcuchowym, co spowolniło testy, a M-1 okazał się zbyt słaby, osiągając prędkość maksymalną ok.110 km/h.
Aby poprawić osiągi, samolot został wyposażony w silnik Anzani o mocy 125 koni mechanicznych (93 kW) i w tej formie poleciał 29 czerwca 1915 roku. Wprowadzono szereg stopniowych modyfikacji w celu poprawy osiągów, a samolot ostatecznie osiągnął prędkość 137 km/h. Chociaż planowano, że samolot zostanie oceniony przez RFC, nie doszło do tego, ponieważ prototyp został rozbity podczas lądowania awaryjnego podczas próby pobicia brytyjskiego rekordu wysokości 16 listopada 1915 r., wypadek został spowodowany awarią przekładni napędu.
Mann zaprojektował ulepszoną wersję M.2, która miała osiągać prędkość 160 km/h, brak funduszy spowodował porzucenie budowy prototypu. Zdjęcia przedstawiają różne widoki M-1.
W dniu 23 marca 1916 r. główne firmy konstrukcyjne zebrały się, aby utworzyć grupę interesu, za pośrednictwem której mogły wyrazić swoje wspólne oczekiwania i obawy. Było to Stowarzyszenie Brytyjskich Konstruktorów Lotniczych (Society of British Aircraft Constructors – SBAC), organizacja, która do dziś jest rzecznikiem branży. Wśród członków-założycieli znalazła się znaczna liczba firm, które dziś są mniej znane. Na pierwszej liście firm założycieli znalazła się także Mann & Grimmer, obok wielu późniejszych potentatów np.:
Blackburn Aeroplane & Motor Co. Ltd
Boulton & Paul Ltd.
Grahame-White Aviation Co. Ltd
Handley Page Ltd
Martinsyde Ltd
Parnall & Sons
A.V. Roe & Co. Ltd
S.E. Saunders Ltd Short Brothers
Sopwith Aviation Co. Ltd
Vickers Ltd
czy Westland Aircraft Works
Ta grupa firm, wraz z kilkoma innymi, które wkrótce potem dołączyły do SBAC (takimi jak Sir W.G. Armstrong, Whitworth & Co. Ltd), tworzyła przemysł lotniczy pod koniec pierwszej wojny światowej. Żadna z nich nie przetrwała do dziś jako całkowicie brytyjski producent samolotów, choć Shorts (jako spółka zależna Bombardiera) i AgustaWestland w dużej części spełniają te kryterium.
Aircraft Construction Co., Harley Aeroplane Works, Beckton Road, E16: Firma ta została założona przez Roberta Grimmera (wcześniej Mann & Grimmer). W listopadzie 1917 r. reklamowała „żebra, dźwigary, podłużnice, zbiorniki, okablowanie, płyty i wszelkiego rodzaju metalowe elementy” oraz „projektantów i inżynierów lotniczych”. „Każde akcesorium i część składowa dowolnego samolotu dostarczane w najkrótszym czasie”. Początkową działalnością pana Grimmera była produkcja części do samolotów, z ostatecznym zamiarem produkcji kompletnych maszyn. Firma posiadała również siedzibę przy Great Alfred Street w Nottingham
Specyfikacja (z silnikiem 125 hp Anzani)
Dł.: 8.05 m
Rozp.: 10.59 m
Pow.nośna: 29.9 m2
Ciężar wł.: 953 kg
Ciężar całk.: 1,270 kg
V max.: 137 km/h
Czas lotu: 4 hr 30 min.
Uzbrojenie: 1× ruchomy k.masz. Lewis kal. 0,303 cala.