Mansyu/Manshu Ki-98

Prace nad zmodyfikowanym projektem Ki-98, nazywanym wówczas Shisaku Kokodo Sentoki (Doświadczalny Wysokościowy Samolot Myśliwski, ang. Army Experimental High-Altitude Fighter), zakończono w październiku 1944 roku. W tym samym czasie zbudowano też drewnianą makietę nowego kadłuba. Planowano, że mimo opóźnienia pierwszy prototyp Ki-98 zostanie ukończony między wiosną a początkiem lata 1945 roku. Jednak plany te przekreślił nalot bombowy na zakłady Manshu w Mukdenie, przeprowadzony przez amerykańskie bombowce B-29 w dniu 7 grudnia 1944 roku. Prace przy budowie prototypu Ki-98 uległy dalszemu opóźnieniu i wznowiono je w przyspieszonym tempie w styczniu 1945 roku. Na początku sierpnia 1945 roku – krótko przed zakończeniem wojny na Pacyfiku – niemal gotowe były skrzydła i usterzenie pierwszego prototypu i trwał właśnie montaż kadłuba. Po ataku wojsk sowieckich na Mandżurię w dniu 8 sierpnia dokumentacja techniczna samolotu Ki-98 oraz już wykonane i zgromadzone części i podzespoły prototypu zostały spalone przez pracowników wytwórni, aby nie dostały się w ręce wroga.

Manshu Ki-98 w misji bojowej gdzieś nad wyspą Luzon na Filipinach, wrzesień 1945 roku – wizja artystyczna.
(rysunek: Richard Lewis Mendes)

Dane taktyczno-techniczne (projektowane):

Konstrukcja: jednosilnikowy jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny w układzie dwukadłubowym z centralną gondolą kadłubową, z zakrytą ciśnieniową kabiną i chowanym trójkołowym podwoziem z kołem przednim. Usterzenie wolnonośne z podwójnymi statecznikami pionowymi. Konstrukcja całkowicie metalowa.

Wymiary

rozpiętość 11,26 m

długość (bez lufy działka) 11,40 m

długość gondoli kadłubowej 8,28 m

wysokość 4,30 m

powierzchnia nośna 24,00 m2

Masy

masa własna 3500 kg

masa startowa 4500 kg

Osiągi

prędkość maksymalna 710-730 km/h na wysokości 10000 m

czas wznoszenia na wysokość 5000 m – 5 minut 30 sekund

pułap operacyjny 10000-12000 m

zasięg 1000 km

długotrwałość lotu (przy prędkości 500 km/h) 2 godziny 15 minut

Napęd: jeden 18-cylindrowy silnik gwiazdowy w układzie podwójnej gwiazdy, chłodzony powietrzem, typu Mitsubishi Ha-211Ru (inaczej Ha-43-11Ru), z turbosprężarką, o maksymalnej mocy startowej 1641 kW (2200 hp, 2231 KM) przy 2900 obr./min., mocy 1462 kW (1960 hp, 1987 KM) przy 2800 obr./min. na wysokości 2000 m i mocy 1305 kW (1750 hp, 1774 KM) przy 2800 obr./min. na wysokości 8500 m, napędzający metalowe 4-łopatowe przestawialne śmigło pchające o średnicy 3,6 m

Uzbrojenie: jedno stałe działko typu Ho-201 (Ho-204 ?) kalibru 37 mm w dolnej części przodu kadłuba oraz dwa stałe działka typu Ho-5 kalibru 20 mm w górnej części przodu kadłuba

Załoga: 1 osoba

Wytwórnia: Manshu Hikoki Seizo Kabushiki Kaisha, Mukden, Mandżukuo

Produkcja: 1 prototyp w trakcie budowy

Podobne wpisy