Museo dell’Aeronautica Gianni Caproni Via Lidorno , 338123 Trento , Italy

Via Lidorno , 338123 Trento , Włochy.

Muzeum Caproni jest pierwszym włoskim muzeum firmowym i jednym z pierwszych, które prezentuje światowej klasy kolekcję lotniczą. Od najwcześniejszych lat Gianni Caproni i jego żona Timina postanowili zachować niektóre z najważniejszych samolotów wyprodukowanych w warsztatach, zamiast się ich pozbywać. Z biegiem lat kolekcja została wzbogacona o samoloty wyprodukowane przez inne firmy i dużą kolekcję dzieł sztuki. Wybór ten doprowadził w 1929 roku do założenia Muzeum Taliedo w prowincji Mediolan. Zainaugurowana w 1992 r. placówka w Trydencie mieści ważną kolekcję samolotów z kilkoma bezcennymi eksponatami.

Od 1 lipca 2019 r. zarządzanie muzeum powierzono Fondazione Museo storico del Trentino.

Gianni Caproni, pionier lotnictwa, urodził się w Massone di Arco 3 lipca 1886 roku.
Po ukończeniu inżynierii lądowej w 1908 r. zafascynował się lataniem i wraz z bratem Federico założył firmę zajmującą się projektowaniem i produkcją samolotów, z których część została później wykorzystana podczas I wojny światowej.
Po Wielkiej Wojnie więź z państwem włoskim stała się nierozerwalna, a nadejście faszyzmu i jego ekspansjonistycznej i militarnej polityki sprzyjało stopniowemu rozwojowi firmy i jej przekształceniu w grupę przemysłową z licznymi fabrykami we Włoszech i za granicą.
Historia sukcesu przemysłowego, która stopniowo dobiegła końca po II wojnie światowej, w głęboko zmienionym kontekście gospodarczym i politycznym: pozostaje jednym z najważniejszych świadectw w historii światowego lotnictwa.
Po śmierci Gianniego Caproniego w Rzymie w dniu 27 października 1957 r., cała posiadłość znajduje się obecnie pod opieką rodziny: przede wszystkim jego córka Maria Fede kontynuuje ulepszanie kolekcji, dokumentacji i ciągłe jej wzbogacanie.

Kolekcja:

Ansaldo S.V.A. 5 | Ansaldo A.1 “Balilla” | Avia FL 3 | Breda 19 | Bücker Bü.131 | Caproni Bristol | Caproni CA 60 “Transaereo Noviplano” | Caproni Vizzola C-22J | Caproni Trento F-5 | Caproni Ca. 163 | Caproni Ca.100 hydro | Caproni Ca. 193 | Caproni Ca. 6 | Caproni Ca. 9 | Fokker D.VIII | Gabardini G. 51bis | Lockheed F-104G Starfighter | Macchi MB. 308 | Macchi MC. 200 | Macchi M. 20 | Reggiane RE. 2005 | Saiman 202M | Savoia Marchetti S.M.79

Muzeum posiada bardzo duży, bezpłatny parking z dobrym dojazdem.
Widok z parkingu, po prawej stronie, niewidoczne wejście
I już jesteśmy w środku.
Dużo miejsca w hali zajmuje największy eksponat czyli Savoia Marchetti S.M.79.
Są także modele niektórych samolotów.
W muzeum znajduje się fragment kadłuba Re.2005 “Sagittario”
Oblatany w 1912 roku samolot zaprojektowany przez rumuńsko-francuskiego konstruktora Henri Coanda, przyjaciela Caproni’ego.
Konstrukcja z 1911 roku, Caproni Ca.6.
S.V.A.5 (Savoia-Verduzio-Ansaldo) zaprojektowany w 1916 roku przez Umberto Savoia i Rodolfo Verduzio , produkowany przez Ansaldo w Genui.
G.51 BIS .
Szkoła latania Gabardini została założona przez malarza Giuseppe Gabardiniego, siedziba znajdowała się w Cameri, niedaleko Novary, specjalizowała się w szkoleniu podstawowym i w latach 1915-18 ukończyło ją ponad 2000 pilotów. Powojenny dwupłatowiec G.51 miał taką samą konstrukcję jak jego jednopłatowi poprzednicy. Kadłub miał stalową kratownicę, skrzydła miały metalowe dźwigary i drewniane żebra. Z wyjątkiem osłon silników, pokrycie było materiałowe. Prezentowany G.51 został zbudowany w 1928 roku i służył w szkole Gabardini do czasu wycofania go z użytku w 1935 roku, kiedy to został nabyty przez Muzeum Caproni. Odrestaurowany w 1990 roku, jest jedynym dwupłatowcem Gabardini na świecie.
Jest także odtworzone pomieszczenie biurowe.

Podobne wpisy