Muzeum Bückera w Teufen, CH.

Na podstawie artykułu z magazynu “Logboek. Historische Luchtvaart” luty 2022. Autor artykułu i zdjęć Berend Jan Floor, autor zdjęcia starej fabryki Bücker w Rangsdorf – Albert Zeller.

Dopiski i uzupełnienia – Jacek Wilczyński

Otwarte w połowie 2021 roku muzeum lotnictwa w Szwajcarii znajduje się w Teufen, niedaleko St. Gallen. 2 i 3 lipca 2021 roku otwarto tam Muzeum Bückera Alberta i Elisabeth Zellerów. Muzeum posiada prywatną kolekcję piętnastu samolotów, głównie typu Bücker Bü 131B Jungmann i Bü 133C Jungmeister. Obecnie muzeum można zwiedzać wyłącznie po wcześniejszym umówieniu się.

Lipcowe otwarcie uświetnił występ Zespołu PC-7 Szwajcarskich Sił Powietrznych. Duży zaszczyt, ale nie do końca zaskakujący, ponieważ wielu „starych fachowców” w siłach powietrznych nauczyło się latać na Bücker Jungmann. Aby zapewnić dobre miejsce dla kolekcji, obok domu i firmy właściciela zbudowano nowy budynek. Po prawej stronie sali muzealnej dobudowano okrągłą część.

Budynek nowego muzeum.

Został on zaprojektowany w duchu wieży kontrolnej Rangsdorf, lotniska pod Berlinem, gdzie znajdują się (obecnie zniszczone) hangary fabryki Bücker.

Opuszczone hangary z bramą fabryki Bücker w Rangsdorf.

Muzeum Bückera w Teufen nie znajduje się na lotnisku. To coś wyjątkowego w przypadku kolekcji obejmującej samoloty w dużej mierze zdatne do lotu lub samoloty, które są odnawiane, aby mogły ponownie latać. Jeśli chcesz wywieźć z muzeum sprawne Bückery, należy je najpierw rozebrać, a następnie przygotować do transportu. To praca na około cztery godziny na jedną skrzynię. W większości przypadków samolot jest następnie przewożony na Flugplatz Sitterdorf, około dwudziestu minut jazdy od Teufen. Tam maszynę trzeba złożyć powtórnie. Trwa to dłużej, głównie dlatego, że linki usztywniające na skrzydłach muszą być napięte, a w międzyczasie należy przeprowadzać kontrole. Dopiero po wykonaniu tych czynności można startować. Obecnie w Sitterdorfie znajduje się kilka samolotów.

Wirus Bückera zainfekował Alberta Zellera gdy miał on sześć lat. Potem budował modele samolotów. Kiedy miał szesnaście lat, dostał szansę kupić swojego pierwszego Jungmanna. Dotyczyło to samolotu szwajcarskich sił powietrznych, który został przeznaczony do sprzedaży. Mógł go kupić za 2000 CHF. On sam miał 500 CHF i poprosił ojca, aby dał mu pozostałe 1500 CHF. Kiedy ojciec zapytał, czy to nie trochę dużo jak na model samolotu, musiał przyznać, że to prawdziwy samolot. Ojciec nie sądził, że to dobry pomysł, więc transakcja nie doszła do skutku.

W 1983 roku ponownie pojawiła się możliwość zakupu samolotu Bücker Jungmann w Anglii. Tym razem kupił go Albert Zeller. Był to początek imponującej kolekcji samolotów Bücker Jungman i Jungmeister. Kolekcji, która nie ma sobie równych na całym świecie, egzemplarze znajdujące się w muzeum zostały zbudowane przez firmę Dornier Werke Altenrhein AG, zwaną po prostu Doflug. Historia wszystkich samolotów zaczyna się od Szwajcarskich Sił Powietrznych. Oprócz szwajcarskich samolotów Jungmann i Jungmeister w muzeum znajdują się również inne typy, które również są bardzo interesujące. Mówimy o Bückerze Bestmannie, Dewoitine D-26, Klemm KL-35D i weteranie II wojny światowej w postaci Piper L-4 Grasshopper.

Dewoitine D-26 (numer cywilny HB-RAE)

Muzeum Bückera posiada dobrze wyposażoną pracownię. Tutaj są w stanie wykonać prawie wszystkie prace niezbędne do zapewnienia zdatności do lotu dwupłatowców Bücker i ich utrzymania. Na przykład w warsztacie dostępne są różne zestawy skrzydeł, niektóre nie zostały jeszcze pomalowane, inne mają dobrze znany żółty kolor, typowy dla szwajcarskich Bückerów. W warsztacie mieszania można uzyskać dokładnie żądany kolor żółtej farby.

Zesztaw płatów do Bücker Jungmann.

W swoim warsztacie muzeum posiada także pomysłowo zaprojektowane skrzynki narzędziowe szwajcarskich sił powietrznych zawierające materiały do ​​konserwacji silnika. Sam dobrze wyposażony warsztat niestety nie wystarczy. Potrzebni są także fachowcy, którzy będą w stanie wykonać tę pracę. Są oni również dostępni w Muzeum Bückera, pracuje tam też niemiecki specjalista od samolotów Bücker. Przy odnawianiu sprzętu nie przewiduje się żadnych ustępstw. Wszystko zostało przywrócone w tak oryginalnej postaci, jak to było możliwe. W muzeum znajdują się oryginalne rysunki konstrukcyjne wykorzystywane przez Dornier Werke Altenrhein AG przy licencyjnej produkcji samolotów Bückera. Zachowały się one na mikrofiszach. Dodatkowo aby dowiedzieć się, które części powinny być używane, Albert Zeller dysponuje różnymi katalogami oryginalnych części firmy Bücker. Są one wystawione w jednej z gablot muzealnych. Gorąco polecamy wizytę w tym muzeum. Na wizytę można umówić się za pośrednictwem strony Bucker-museum.ch.

Adres: Alte Speicherstrasse 11, 9053 Teufen

U-60 Bücker Bü 133C Jungmeister. Werk Nummer 7, służba od 28.09.1937 do 31.12.1968. Po wycofaniu z eksploatacji dwupłatowiec był przechowywany w Dübendorf (ZH) w latach 1969-1972. Następnie był wystawiany w Szwajcarskim Muzeum Transportu w Lucernie od 1972 do 2016 roku. Ze względu na rozwiązanie wystawy samolotów wojskowych, U-60 powrócił do FLIEGER FLAB MUSEUM w Dübendorfie i, poprzez dalszą wymianę z wyremontowanym Bü 131 Jungmann A-46 / HB-UTX, ostatecznie trafił do dzisiejszego Muzeum Bückera. Maszyna jest wystawiana w Muzeum Bückera w Teufen (AR), oficjalnie otwartym 2/3 lipca 2021 r. przez Alberta i Elisę-Beth Zeller, zwisając z sufitu bardzo przyciąga wzrok.

HB-UUN Bücker Bü 131B Jungmann w warsztacie.

Podobne wpisy