Narodziny i początkowa produkcja fabryki samolotów SAAB.

Firma Svenska Aeroplan Aktie Bolaget , czyli SAAB , została założona w 1937 roku w Trollhättan . Rząd szwedzki miał odtąd dzielić kontrakty między dwóch szwedzkich producentów samolotów : ASJA ( Svenska Järnvägsverstäderna ) w Linköping i SAAB . Obie fabryki miały wspólne biuro konstrukcyjne i handlowe , A.B. Förenade Flygverkstäder w Sztokholmie . ASJA rozpoczęła budowę na licencji Focke – Wulf Fw 44A ” Stieglitz ” ( Sk.12 ), a SAAB rozpoczął budowę na licencji bombowca Junkers Ju 86K (B3). W tym samym roku ASJA uzyskała prawa licencyjne North American NA-16-4 , jednego z prekursorów słynnego Harvarda , który dostał w Szwecji oznaczenie Sk.14A .

W tym samym czasie ASJA rozpoczęła prace nad projektem jednosilnikowego dwumiejscowego samolotu rozpoznawczego B 17 , który odbył swój pierwszy próbny lot w 1940 roku , a ponadto także bombowiec nurkujący Northrop/Douglas 8A – 1 ( B 5A ) wszedł do licencjonowanej produkcji w Linköping . Produkcja seryjna trwała od 1939 do 1941 roku, a w 1939 roku okazało się, że prowadzenie dwóch fabryk samolotów z jednym działem konstrukcyjnym nie jest już pożądane i podjęto decyzję o wchłonięciu firmy ASJA przez SAAB.

SAAB miał teraz fabryki w Trollhättan i Linköping; cały dział konstrukcyjny przybył do tego ostatniego miasta. Tam też podjęto się opracowania samolotu rozpoznawczego projektowanego przez ASJA . Jednak samolot ten został przerobiony na bombowiec nurkujący SAAB 17, którego 60 sztuk dostarczono do Etiopii w 1947 roku. Pojawienie się SAAB 17A wiele znaczyło dla szwedzkiego przemysłu lotniczego . Prasa poświęciła wiele uwagi nowej konstrukcji, a z czasem pojawiły się cztery wersje SAAB-a 17, różniące się nie tylko silnikiem, ale i wyposażeniem wewnętrznym.

Ze względu na stale rosnące zamówienia składane przez Flygvapnet, konieczna była rozbudowa istniejącego kompleksu firmy. W tym samym roku SAAB rozpoczął prace nad lekkim bombowcem SAAB 18A. Był to dwusilnikowy, trzymiejscowy średni bombowiec rozpoznawczy dalekiego zasięgu . Model tego samolotu bardzo przypominał należące do niemieckiej Luftwaffe samoloty Ju 88 z okresu II wojny światowej . Następnie na scenie pojawił się SAAB 21 . SAAB 21A z 1943 roku był jednomiejscowym myśliwcem z silnikiem pchającym . 30 lipca 1943 roku prototyp wykonał swój pierwszy lot próbny . Po kilku modyfikacjach , wersja z silnikami odrzutowymi SAAB 21RA (De Havilland Goblin 3) weszła do służby w 1949 roku. Nowe silniki dały mu prędkość maksymalną o 160 km/h większą niż 21A .

SAAB 18A

10 czerwca 1944 roku, z hali fabrycznej wytoczył się kolejny SAAB – tym razem był to SAAB 18B, który powstał na bazie 18A. Główna różnica między tymi dwoma typami leżała w silnikach . 18A posiadał chłodzone powietrzem silniki gwiazdowe Pratt & Whitney, a wersja B posiadała chłodzone powietrzem silniki rzędowe Daimler Benz.

Podobne wpisy