“North American Aircraft 1934-1998” vol.1

Autor Norm Avery

Wydawca – Narkiewicz//Thompson

Rok wydania – 1998

ISBN – 0-913322-05-9

Stron 204, miękka lakierowana okładka.

Język – angielski

Opis z książki:

“PRZEZ PONAD CZTERDZIEŚCI LAT nazwa North American Aviation była jedną z najbardziej znanych w światowym przemyśle lotniczym. Z małej firmy wykonującej bardzo mało pracy stała się jednym z największych gigantów w branży lotniczej i kosmicznej, produkującym więcej samolotów wojskowych niż jakikolwiek inny producent. Pierwszym samolotem zaprojektowanym i zbudowanym pod nazwą North American w 1934 roku był mały samolot szkolno-szkoleniowy, który odniósł niemal natychmiastowy sukces (NA-16). Kiedy firma przeniosła się z Maryland do Kalifornii w 1985 r., na liście płac znajdowało się około 100 pracowników, ale pięć lat później, w przededniu II wojny światowej, zatrudnienie wzrosło do prawie 16 000, a wkrótce miało wzrosnąć wielokrotnie. Dużą część sukcesu NAA można przypisać solidnej, utalentowanej organizacji zarządzanej przez prezydenta Jamesa H. „Dutcha” Kindelbergera i głównego inżyniera, późniejszego prezydenta Johna Lelanda Atwooda. Spółkę faworyzował także zarząd skłonny podjąć rozsądne ryzyko. Porzucenie projektów komercyjnych odziedziczonych po poprzedniku North American czyli General Aviation i Kindelberger doprowadził firmę do produkcji wyłącznie samolotów wojskowych. Nawet w tych sprzyjających warunkach i przy zastosowaniu produktów wysokiej jakości firma mogła ponieść porażkę. To były lata depresji, a czasy były trudne. Firma weszła jednak na rynek w chwili, gdy sprzedaż samolotów, zarówno krajowych, jak i zagranicznych, miała rozpocząć gwałtowny wzrost. Od 1935 do 1940 roku środki dla Korpusu Powietrznego Armii Stanów Zjednoczonych wzrosły siedmiokrotnie, a eksport sprzętu wojskowego z Ameryki Północnej często przewyższał sprzedaż krajową. W 1936 roku firma wyprodukowała 82 samoloty, a w 1940 sprzedała 1230, z czego ponad połowa dla zagranicy Rosnące środki i nagły wybuch II wojny światowej nałożyły ogromne zamówienia na przemysł lotniczy. Firma North American szybko przerosła swoją fabrykę w Inglewood w Kalifornii i założyła dodatkowe fabryki w Kansas City, Kansas i Dallas w Teksasie. Do końca wojny z linii montażowych NAA zjechało ponad 40 500 samolotów bojowych. Wraz z powojennymi cięciami zrezygnowano z fabryk w Kansas i Teksasie. Jednak w 1945 roku, po dokładnych badaniach, firma North American podjęła ogromne ryzyko i opracowała myśliwiec odrzutowy P-86 Sabre ze skrzydłami skośnymi. Był to niezwykły sukces. Był to jedyny myśliwiec zdolny stawić czoła rosyjskim MiG-om, gdy w Korei w 1950 r. wybuchła wojna. Trwała kolejna rozbudowa wojskowa i Siły Powietrzne potrzebowały wszystkich Sabre, jakie mogła zbudować NAA. Wkrótce Marynarka Wojenna złożyła znaczne zamówienia na warianty morskie znane jako FJ Furys. Aby sprostać rosnącym wymaganiom, w Columbus w stanie Ohio utworzono nowy zakład. Niniejsza książka przedstawia północnoamerykańsko-holenderskich Kindelbergerów i Lee Atwooda, ich produkty oraz tysiące pracowników, którzy je zbudowali. Obejmuje samoloty firmy North American Aviation Inc., od jej niejasnych początków w 1928 r., aż do F-86 Sabre i jego pochodnych. Tom 2 dotyczy późniejszego statku powietrznego i aktualizuje historię w związku z przejęciem przez Boeinga północnoamerykańskiego programu lotniczego Materiał pochodzi z wielu źródeł. Autor szczerze docenia wysiłki następujących osób, które udostępniły zdjęcia, wspomnienia, dane i rysunki: Lee Arwood, Morgan „Mac” Blair, Gene Boswell, Paul Brewer, Frank Compton, Lowell Ford, George Gehrkens, Dan Hagedorn, John Henderson, George Kinnison, Marc Malsby, Mike Mathews i Chris Wamsley z Boeing NAA Aircraft Files, Dave McLaren, Dave Menard, North American Trainer Association, Paul Peterson, Jim Robertson, Bill Schmitz, Jim Tule i Ed Virgin. Góra Shasta,

Kalifornia, październik 1997 Norm Avery.”

.

Podobne wpisy