North American XB-21 „Dragon”.

W konkursie projektów z marca 1937 r. firma North American oferowała swój Model 21, dwusilnikowy średniopłat nad którym rozpoczęto prace prawie rok wcześniej. Oszklona pleksiglasem wieżyczka została umieszczona w nosie kadłuba i była uzbrojona w jeden k.masz Browning kal. 0.30 cala. Komora bombowa była bezpośrednio pod kabiną pilotów. Kolejne pojedyncze k.masz. 0.30 cala znajdowały się w środku (oba boki) i u dołu kadłuba. Załoga składała się z 8 ludzi. Silniki Pratt & Whitney R-2180-1 Hornet zostały wyposażone w turbosprężarki F-10 i miały moc po 1200 KM. Swój dziewiczy lot odbył 22 grudnia 1936 roku nad Mines Field w Los Angeles.

Początkowy wygląd samolotu

Podczas przeprowadzania prób górna wieżyczka została usunięta, a nowy całkowicie metalowy przód kadłuba zastąpił oszklony. Jednak ze względu na wyższy koszt tego samolotu w porównaniu z już produkowanymi, Air Corps kupił tylko jeden prototyp. Otrzymał oznaczenie XB-21 i numer seryjny 38-485. Chociaż zaproponowano dostarczenie pięciu samolotów do prób w jednostkach, projekt został odrzucony.

Samolot po usunięciu wieżyczek.

Rozpiętość – 28,96 m.

Długość – 18,59 m.

Wysokość – 5,18 m.

Masa własna – 8.655 kg

Masa całk. – 12.361 kg

Prędkość max. – 354 km/h

Prędkość przelotowa – 305 km/h.

Z normalnym ładunkiem bomb o masie 1000 kg samolot miałby zasięg 3155 km.

Pułap – 7.620 m

Podobne wpisy