North American XB-28

W odpowiedzi na zamówienie Air Corps dotyczące dostosowania B-25 do operowania na dużym pułapie, firma zaproponowała model NA-63, któremu przydzielono oznaczenie XB-28. Pierwszy z dwóch samolotów testowych (numer seryjny 40-3056) odbył lot w kwietniu 1942 roku, sześć miesięcy po złożeniu zamówienia. XB-28 nie wykazywał żadnego podobieństwa do wcześniejszego B-25, ze swoim okrągłym kadłubem zwieńczonym dużym, pojedynczym statecznikiem pionowym. Samolot był napędzany dwoma silnikami Pratt & Whitney R-2800-27 “Wasp” o mocy 2000 KM ze sprężarkami C-2 napędzającymi czterołopatowe śmigła o przeciwnych kierunkach obrotów. Zdalnie sterowane wieżyczki dolne i górne miały po parze k.masz. kal. 50 cala, podobnie jak zdalnie sterowana wieżyczka ogonowa. Pięcioosobowa załoga siedziała w ciśnieniowej kabinie, która miała ciśnienie utrzymywane dzięki pracy pary dmuchaw „Roots” napędzanych spalinami silników. Strzelcy siedzieli tuż za kokpitem, celując i strzelając z k.masz. zdalnie sterowanych z pomocą peryskopowych celowników umieszczonych u dołu i na górze kadłuba.

XB-28

1850 kg bomb można było zrzucić z pułapu operacyjnego 10.550 m. Prędkość maksymalna wynosiła 599 km na godzinę przy prędkości przelotowej 410 km na godzinę. Techniki bombardowania na mniejszych wysokościach rozwinęły się do tego stopnia, że ​​nie uznano za konieczne, aby zmniejszać ilość typów operacyjnych na korzyść XB-28. Jednak próby wykazały duże możliwości wykorzystania samolotu do zadań rozpoznawczych prowadzonych na dużym pułapie co doprowadziło do zamówienia i skonstruowania drugiego płatowca (40-3058) oznaczonego jako XB-28A przeznaczonego do wykonywania zdjęć. XB-28 miał skrzydło o rozpiętości 22,12 m i powierzchni 62,80 metrów kwadratowych. Kadłub miał 17,20 m długości, a ster pionowy miał 4,27 m wysokości. Pusty i załadowany ważył odpowiednio 11.600 kg i 16.211 kg. Zabierał maksymalnie 5.708 litrów paliwa. Zasięg wynosił 3283 km z prędkością 410 km na godzinę.

XB-28A

Podobne wpisy