Samoloty z oznaczeniami od KAB-201 i V-11 do V-12. Pierwsze śmigłowce w służbie u Helwetów.
Hiller UH-12B od 1952 do 1962 roku.
Air-Import AG z Lucerny, założona 1 maja 1948 roku, zarejestrowała 7 czerwca 1949 roku pierwszy śmigłowiec w Szwajcarii – Hiller 360 (HB-XAI).
W ramach manewrów 2 Korpusu Armijnego w październiku 1951 roku przetestowano cztery typy samolotów pod kątem ich przydatności jako instrumentów obserwacyjnych. W tym samym czasie Hiller 360 HB-XAA został wypożyczony od Air-Import AG. W następnym roku odbyły się wiosenne manewry w czasie których również testowano śmigłowce. Na podstawie zdobytych doświadczeń utworzono nową organizację KAB (Kampffeld- und Artilleriebeobachtung). Utorowało to drogę do zamówienia w USA dwóch fabrycznie nowych Hiller 360 UH-12B, które otrzymały oznaczenia KAB-201 i KAB-202. Dla dalszego wsparcia lotniczego od 1952 roku jako samolotów używano dwóch Piper Super Cub.
Śmigłowce zostały zakupione w USA w 1952 roku, a w późniejszym czasie jeden został pozyskany od poprzedniego właściciela w Szwajcarii w 1956 roku. Pierwsze dwa zostały przejęte przez Fliegertruppe w październiku i listopadzie 1952 roku. Pierwsze szkolenie śmigłowcowe odbyło się w Emmen w grudniu 1952 roku. Oblt Fritz Kolb przedstawił niezbędną wiedzę teoretyczną pierwszym czterem kandydatom na pilotów śmigłowców. Śmigłowce miały silnik Franklin 6 V4-200-C 33 o mocy 200 KM. Cywilne oznaczenie UH-12B to Hiller 360. Skrót UH oznacza United Helicopters, oznaczeniem wojskowym był H-23 Raven.
Inne źródła sporadycznie wymieniają UH-12B z oznaczeniem V-10. Jest to jednak KAB-201, który uległ wypadkowi po którym musiał zostać zezłomowany, 13.01.1954 r. Przedrostek V wprowadzono dopiero w 1958 r., dwa pozostałe UH-12B otrzymały nowe oznaczenia V-11 i V-12 dopiero 01.09.1959 r.
Losy poszczególnych egzemplarzy:
KAB-201
W służbie od 21.10.1952. Śmigłowiec ten miał kraksę przy lądowaniu w śniegu 13.01.1954 r. w St. Antönien koło Küblis (GR) i przewrócił się, zniszczenia były za duże aby go wyremontować. Pilot, Oblt Kolb, został wyrzucony na prawo przez szybę kabiny. Udało mu się dostać do śmigłowca, wyłączyć silnik i uwolnić pasażera (lekarza). Obie osoby odniosły niewielkie obrażenia i wkrótce po wypadku wróciły do zdrowia.
KAB-202 / V-11
1952 do 01.09.1959 KAB-202, następnie do 31.12.1962 V-11. 31.12.1962 śmigłowiec został wycofany ze służby z powodu całkowitej awarii rewizyjnej i sprzedany w 1963 r. firmie sprayowej Meravo w Niemczech jako dawca części zamiennych. Tym samym zakończyła się pierwsza era szwajcarskich śmigłowców, w której trzeba było pokonać wiele trudności technicznych.
W 1983 roku MUZEUM FLIEGER FLAB w Dübendorfie (ZH) otrzymało UH-12 o rejestracji D-HAHE od francuskiej Armée de l’Air w zamian za Pilatusa P-2/05 U-105, który został odrestaurowany w Alpnach i przemalowany na KAB-202.
KAB-203 / V-12 06.02.1956 do 03.08.1960
Kupiony od firmy Bührle & Co. w lutym 1956 r. jako zastępstwo dla KAB-201 (rejestracja cywilna HB-XAC), który uległ wypadkowi. Latał od 08.02.1956 do 01.09.1959 jako KAB-203 i od 01.09.1959 do 03.08.1960 jako V-12.
Śmigłowiec ten miał wypadek przy lądowaniu 02.08.1960 r. w Dübendorf (ZH) podczas treningu autorotacyjnego, w którym ranni zostali Adj Uof Gottfried Amsler (Fl) Instr Uof i Oblt Wellauer (Fl Sch) DMP ZFK. Śmigłowiec rozpadł się i został zlikwidowany.
Producent: Hiller Industries, Aircraft Division, Berkeley, California, USA
Rok produkcji: 1952
Przeznaczenie: łączność, ratownictwo, rozpoznanie.
Załoga: 1 pilot, 1 pasażer lub 2 rannych z noszami umieszczonymi na płozach
Oznaczenia: KAB-201 i KAB-203, od 1959 V-11 (KAB-202) i V-12 (KAB-203), (KAB-201 w tym czasie był już zniszczony i spisany ze stanu).
Konstrukcja z lekkiego metalu
Dł.: 12,35 m (Łopatka wirnika do przodu)
Szer.: 2,337 m (wirnik złożony);
Wys.: 2,89 m
Dwułopatowy wirnik główny o średnicy 10,668 m;
Dwułopatowe śmigło ogonowe o średnicy 1,65 m;
Ciężar wł.: 808 kg;
Ciężar całk.: 1135 kg
Silnik: Franklin Automobile Company N.Y. 6 V4-200-C 33 (152,5 kg) produkcji Aircoold-Motors, Inc., Syracuse 8, New York, USA
Chłodzony powietrzem 6-cylindrowy, Boxer-, moc: 200 PS przy 3100 U/min
Wyposażenie: Instalacja radiowa, uchwyty do montowania noszy
V max.: 135 km/h
max. V wzn.: 3,90 m/s
Pułap: 3700 m.
Czas lotu: 2 h 30 Min.
Zasięg: 250 km