P-3 CURTISS „Hawk” Model 34 N; O
Jednym ze sposobów poprawienia osiągów samolotów, było montowanie w starych kadłubach nowych silników. Często wiązało się to z koniecznością wprowadzenia kolejnych zmian i w wyniku tego powstawała konstrukcja mało przypominająca pierwowzór.
Prototypem nowego myśliwca był ostatni egzemplarz P-1A nr. 26-300 wyposażony w silnik gwiazdowy, chłodzony powietrzem Curtiss R-1454 o mocy 390 hp. zamontowany na miejsce rzędowego Curtiss V-1150-1. Ponieważ samolot nie spełnił oczekiwań zmieniono silnik na Pratt & Whitney R-1340-9 „Wasp” o mocy 410 hp. (zmieniono też oznaczenie z XP-3 na XP-3A). W październiku 1927 roku XP-3A (Model 34N) dostał silnik Pratt & Whitney R-1340-1 „Wasp”, był także używany w czasie prac badawczych m.in. do testowania nowych osłon NACA. 27 grudnia 1927 roku armia zamówiła 5 sztuk P-3A łącznie z drugim, prototypowym XP-3A, którym przydzielono numery seryjne od 28-189 do 28-193. Miały one konstrukcję zbliżoną do P-1 B / AT-5A, koła podwozia o większej średnicy i zmodyfikowany układ sterowania. Zaopatrzono je w silniki P&W R-1340-3 i w porównaniu ze standardowymi „Hawkami” (z silnikiem D-12) wzrosły osiągi tych samolotów. Dostawy rozpoczęły się w październiku 1928 roku, na początku samoloty nie miały osłoniętego silnika lecz po pewnym czasie dodano pierścienie Towneda, co polepszyło nieco osiągi. Mimo wyraźnego zwiększenia prędkości maksymalnej do 275 km/h a także pułapu do ponad 7.100 m, Armia opowiedziała się przeciwko stosowaniu silników gwiazdowych preferując silniki rzędowe w układzie V, chłodzone cieczą. W związku z tym dalsze dostawy nowego myśliwca wstrzymano. Wszystkie egzemplarze P-3A przekazano w październiku 1928 roku do 1st Pursuit Group stacjonującej w Selfridge Field. Cena 5 sztuk samolotów P-3A wyniosła 58 964,91 $.
Egzemplarz 26-300, po zamontowaniu silnika P&W R-985-1 „Wasp Junior” w grudniu 1930 roku, zmienił oznaczenie na XP-21.
Oznaczenie XP-3A No. 2 przypadło seryjnemu P-3A (Ser No 28-189), który wykorzystywano do prac badawczych związanych z testowaniem różnych kształtów osłon silników zaprojektowanych przez NACA. Samolot XP-3A No. 2 wyposażony w przylegającą osłonę i duży kołpak śmigła wziął udział w National Air Race Free-for-All w roku 1929. Zajął drugie miejsce uzyskując prędkość 300 km/h. Samolot ten później oznaczono XP-21 No. 2 po wyposażeniu go w silnik Pratt and Whitney R-985-1 Wasp Junior o mocy 300hp. W okresie późniejszym samolot 28-189 dostosowano do standardu P-1F poprzez zamontowanie silnika D-12 D (V-1150-3).
Samolot miał swój odpowiednik w US.Navy, która zamówiła 31 sztuk pod oznaczeniem F6C.
DANE TAKTYCZNO – TECHNICZNE ( XP-3 A Model 34 N ) nr. 26-300 :
Prototyp jednomiejscowego dwupłata myśliwskiego.
Napęd : silnik gwiazdowy, 9-cylindrowy, chłodzony powietrzem Pratt & Whitney R-1340-9 „Wasp” o mocy nominalnej 410 hp. i maksymalnej 420 hp., zapas paliwa od 140 do 380 litrów.
Uzbrojenie : 2 karabiny maszynowe kaliber 7,62 mm.
Rozpiętość – 9,6 m.
Długość – 7,08 m.
Wysokość – 2,61 m.
Powierzchnia nośna – 23,41 m.kw.
Masa własna – 956 kg.1
Masa całkowita – 1.265 kg.
Prędkość max. – 275 km/h na wys. 0 m.
270 km/h na wys. 1.520 m.
Prędkość przelotowa – 219 km/h.
Pułap osiągany przez pierwszą minutę – 550 m.
Pułap operacyjny – 7.170 m.
max. – 7.590 m.
DANE TAKTYCZNO – TECHNICZNE ( P – 3 A Model 34 O) numery 28-189 do 28-193 :
Jednomiejscowy dwupłat myśliwski.
Napęd : silnik gwiazdowy Pratt & Whitney R-1340-3 o mocy 410 hp., zapas paliwa od 190 do 380 litrów.
Uzbrojenie : 2 karabiny maszynowe kaliber 7,62 mm.
Rozpiętość – 9,6 m.
Długość – 6,98 m.
Wysokość – 2,66 m.
Powierzchnia nośna – 23,41 m.kw.
Masa własna – 887 kg.
Masa startowa – 1.265 kg.
Prędkość max. – 246 km/h na wys. 0 m.
Prędkość lądowania – 93 km/h.
Pułap osiągany przez pierwszą minutę – 530 m.
Pułap – od 7.000 do 7.440 m.
Zasięg – 550 km.