Potez 63 w lotnictwie szwajcarskim.


Niekończące się awarie silników i skomplikowany układ ze sprężonym powietrzem powodowały problemy podczas operacji lotniczych. Z tego powodu siły powietrzne zrezygnowały z zakupu kolejnych samolotów po B-1 i B-2.

W 1938 roku szwajcarskie siły powietrzne zakupiły na próbę dwa samoloty Potez 63, które opuściły linię montażową Société Nationale de Constructions Aéronautiques du Nord (SNCAN) w Méaulte w departamencie Somme i zostały dostarczone 24 października tego roku. Obie maszyny przybyły do Dübendorfu (ZH) bez uzbrojenia i sprzętu radiowego. Lekki bombowiec, noszący w Szwajcarii oznaczenie B-1 (cywilne oznaczenie HB-HAS) był praktycznie Potezem typu 633 B2, ale różnił się silnikami i przewidywanym uzbrojeniem. B-2 (HB-HAT) był Potezem 630 C3 z serii przeznaczonej dla francuskich sił powietrznych. Jednak obie cywilne rejestracje nigdy nie zostały namalowane na tych samolotach, w fabryce zostały namalowane tylko szwajcarskie oznaczeniana na skrzydłach i sterach. Początkowo było przewidywane uzbrojenie składające się tylko z działka 20 mm i dwóch karabinów maszynowych. Później dwa działka i dwa k.masz. umieszczono w podczepianej “wannie” pod kadłubem. Z przodu kadłuba były jeszcze dwa k.masz. Z tyłu był ruchomy karabin maszynowy strzelca. W lotnictwie używane do zadań rozpoznawczych i jako lekkie bombowce, pozostały w czynnej służbie do końca 1944 roku. 29 lipca 1948 roku oba samoloty “przeszły na emeryturę” i zdjęto je ze stanu.

Potez 632 (wersja szwajcarska) Dwa 14-cylindrowe silniki w układzie podwójnej gwiazdy Hispano-Suiza 14 AB-10 o mocy początkowej 680/700 KM każdy. Śmigło trójłopatowe Hamilton Standard o zmiennym skoku o średnicy 2,50 m.

Rozpiętość: 16,00 m,

długość: 11,07 m,

wysokość: 3,05 m,

powierzchnia skrzydła: 32,7 m2.

Masa własna: 2809 kg,

masa całkowita: 4273 kg.

Maksymalna prędkość: 460 km / h.

Prędkość przelotowa: 400 km / h.

Zasięg: 900-1200 km,

Pułap: 10000 m.

Załoga: 2-3.

Na podstawie “The Aircraft of the Swiss Air Force since 1940” Jakob Urech, pismo “Cockpit” nr. 11/1969.

Podobne wpisy