„Recherchen zur Deutschen Luftfahrzeugrolle. Teil 1 = 1919 – 1934”

Autor Karl Ries

Wydawca – Dieter Hoffmann

Rok wydania – 1977

ISBN 3-87341-022-2

255 stron średniego formatu na dobrym papierze (tekst) i bardzo dobrym (zdjęcia) , kolorowa, plastikowa okładka.

Język – niemiecki i angielskim.

Kilka stron tekstu w dwóch językach o zasadach oznaczania i nadawania numerów w niemieckim rejestrze lotniczym. 192 strony gdzie znajdują się skrótowe dane o samolotach z numerem od D-1 do D-3466. Oczywiście nie o wszystkich samolotach były dostępne dane ale autor wykonał tytaniczną pracę i znajdziemy w książce bardzo dużo informacji.

49 stron ze zdjęciami ściśle związanymi z tematyką książki.

„Wprowadzenie.

Zaczynając to zadanie, autor był pewien, że dość łatwo będzie skompilować „Deutsche Luftfahrzeugrolle”, niemiecki rejestr samolotów z lat międzywojennych, niczym ciekawą zagadkę, i udostępnić go szerszemu kręgowi zainteresowanych osób. Samoloty zawarte na tej obszernej liście, zarejestrowane w Niemczech w tym czasie, nie tylko dadzą doskonały obraz stanu techniki niemieckiego przemysłu lotniczego, ale także dostarczą cennych informacji na temat liczby samolotów wyprodukowanych przez różnych producentów, a tym samym ich statusu ekonomicznego. Ponadto rejestracje na tej liście, podobnie jak powszechnie znane tablice rejestracyjne samochodów, umożliwią dokładną identyfikację samolotów z tego okresu wszystkim zainteresowanym, czy to technikom, kolekcjonerom czy historykom. Cóż, to proste zadanie bardzo szybko zaczęło się rozrastać w ogromną sprawę, która wymagała żmudnej pracy przez dziesiątki lat, z prostego powodu, że oryginalna „Luftfahrzeugrolle”, nawet we fragmentach, całkowicie zaginęła, albo została zniszczona podczas niemieckiego upadku w 1945 roku, albo została przywieziona do innego kraju.

Do tej pory wszelkie badania autora pozostały bezowocne. Można tylko mieć nadzieję na szczęśliwy przypadek, który mógłby przywrócić ten ważny dokument do istnienia w całości. Może to nastąpić jutro, za dziesięć tygodni, za piętnaście lat lub wcale. Dlatego uznałem za wskazane zająć się tym problemem niezależnie od tego, rozpocząć ponowne kompilowanie zawartości rejestru, korzystając ze wszystkich dostępnych źródeł i opublikować wynik w formie możliwie najpełniejszej. Fakt, że są tam sporadyczne puste miejsca, spotka się, mam nadzieję, ze zrozumieniem nawet najbardziej surowych krytyków. Tę kompilację należy traktować jako podstawę, na której, poprzez dodatki i poprawki osób pracujących w tej samej dziedzinie, miejmy nadzieję, powstanie kompletna lista. Dlatego autor jest więcej niż wdzięczny za każdy potwierdzony fragment informacji i w interesie historii lotnictwa prosi o taką współpracę. Zamiast bibliografii wymieniono jedynie dwa czasopisma „Nachrichten für Luftfahrer” – Wiadomości dla lotników i „Monatsberichte der Inspektion für Flugsicherheit und Gerät” – Miesięczne raporty Inspekcji Bezpieczeństwa Lotów i Sprzętu, których tabele nowych rejestracji i innych zarejestrowanych samolotów były niezwykle cenne. Duża część wymienionych samolotów musiała zostać „wyciągnięta” z dzienników lotów, raportów powypadkowych, list magazynowych i dokumentacji producentów. Za ich cenną pomoc w tym względzie jestem bardzo wdzięczny panu dr Vocke w Porz-Wahn, panu Bruno Lange w Ueberlingen i panu Ellingworthowi w Loughborough w Anglii. Deutsche Lufthansa AG również bardzo pomogła, udostępniając listy samolotów, a także szereg opublikowanych fotografii. Dzięki przyjaznej współpracy Dornier AG udało się przedstawić zainteresowanym czytelnikom kilka nieznanych fotografii z ich archiwów. Pozostaje moje wielkie życzenie, aby dzięki pomocy czytelników, producentów i centrów dokumentacji, w odpowiednim czasie możliwe było opublikowanie ostatecznej wersji historycznie niezwykle ważnej „Deutsche Luftfahrzeugrolle”.

Moguncja-Finthen, luty 1977 Karl Ries”

Podobne wpisy