Renard R-38
BELGIA
Autor Leszek Wieliczko
Opracowany w drugiej połowie lat 30-tych w zakładach braci Renard w Evére nowoczesny samolot myśliwski R-36 wzbudził duże zainteresowanie lotnictwa wojskowego Belgii i Francji. Specjalnie dla Armée de l’Air Alfred Renard – główny konstruktor firmy – opracował następnie zmodyfikowany wariant napędzany silnikiem gwiazdowym typu Gnôme-Rhône 14N-21, oznaczony R-37. Równolegle z nim rozpoczął również prace nad dalszą wersją rozwojową R-36 dla Aéronautique Militaire Belge, tym razem napędzaną brytyjskim silnikiem rzędowym typu Rolls-Royce “Merlin” II.
Nowy samolot – oznaczony R-38 – nie różnił się wiele od R-36. Był to wolnonośny dolnopłat metalowej konstrukcji, z zakrytą kabiną pilota i chowanym podwoziem z kółkiem ogonowym. Instalując nowy silnik zmodyfikowano także układ jego chłodzenia, przenosząc chłodnicę cieczy pod przednią część kadłuba (w R-36 chłodnica była umieszczona pod tylną częścią kadłuba). Uzbrojenie ograniczono do czterech karabinów maszynowych kalibru 7,7 lub 13,2 mm w skrzydłach, rezygnując z działka kalibru 20 mm (silnik “Merlin” nie pozwalał bowiem na jego zabudowę między blokami cylindrów, jak to miało miejsce w przypadku silnika Hispano-Suiza zastosowanego w R-36).
Prototyp R-38, oznaczony cywilną rejestrację OO-ATK, oblatany został w dniu 4 sierpnia 1938 roku przez pilota fabrycznego firmy SABCA Burniat. Samolot wykazał się bardzo dobrymi charakterystykami w locie i miał niezłe osiągi – np. prędkością maksymalną 545 km/h nie ustępował innym najlepszym europejskim myśliwcom tego okresu. Burniat ocenił później, że swoimi właściwościami w locie i osiągami R-38 plasował się pomiędzy Hawker “Hurricane” a Supermarine “Spitfire”. W dniu 18 lipca 1939 roku samolot zaprezentowano przedstawicielom belgijskiego lotnictwa wojskowego Aéronautique Militaire.
W chwili ataku wojsk niemieckich na Belgię w maju 1940 roku prototyp R-38 miał za sobą niemal pełny cykl prób w locie. Aby uchronić go przed przejęciem przez Niemców maszyna przeleciała na francuskie lotnisko w Bordeaux, skąd następnie miała polecieć dalej do Maroka. We Francji jednak ten niewątpliwie najlepszy przedwojenny belgijski myśliwiec wpadł w ręce Niemców. Dalsze jego losy nie są znane. Wiadomo, że po zakończeniu wojny R-38 widziany był w Monachium, ale władze belgijskie nie były zainteresowane jego odzyskaniem i samolot został zniszczony.
Dane taktyczno-techniczne:
Konstrukcja: jednosilnikowy jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny z zakrytą kabiną i trójkołowym chowanym podwoziem z kółkiem ogonowym. Konstrukcja metalowa z pokryciem częściowo płóciennym. Usterzenie klasyczne, wolnonośne.
Wymiary
rozpiętość 11,64 m
długość 8,80 m
wysokość 2,90 m
powierzchnia nośna 20,00 m2
Masy
masa własna 1950 kg
masa startowa 2600 kg (wg [4] 2569 kg)
Osiągi
prędkość maksymalna 545 km/h na wysokości 5000 m
prędkość maksymalna 468 km/h na wysokości 2000 m
prędkość maksymalna 430 km/h na wysokości 0 m
czas wznoszenia na wysokość 5000 m – 5 minut 3 sekundy
pułap maksymalny 12900 m
pułap operacyjny 11500 m
zasięg maksymalny 1350 km (wg innych źródeł tylko 1000 km)
Napęd: jeden 12-cylindrowy silnik rzędowy w układzie V, chłodzony cieczą, typu Rolls-Royce “Merlin” II o mocy 758 kW (1030 KM), napędzający 3-łopatowe śmigło przestawialne
Uzbrojenie: cztery stałe karabiny maszynowe kalibru 7,7 mm typu Browning lub kalibru 13,2 mm typu Madsen (po dwa w każdym skrzydle) oraz osiem lekkich bomb o masie po 10 kg na zewnętrznych zaczepach pod skrzydłami
Załoga: 1 osoba
Wytwórnia: Constructions Aéronautiques G. Renard, Evére, Bruksela, Belgia
Produkcja: 1 prototyp
Użytkownicy: Belgia