Tachikawa KKY

KKY z silnikiem rzędowym.

Lekki samolot-ambulans przeznaczony do transportu pacjentów (Kogata Kei Kanja Yusoki). Prace nad projektem rozpoczął w 1932 roku zespół pod kierownictwem Ryokichi Endo i Moriyuki Nakagawa, Samolot był przystosowany do zabrania dwóch pacjentów wraz z opiekunami medycznymi i sprzętem, niskociśnieniowe koła zapewnić miały ułatwiony start z terenów nieprzygotowanych do obsługi samolotów. Pierwszy prototyp oblatano w grudniu 1933 roku, a do lutego 1935 roku próbowano wiele rozwiązań konstrukcyjnych i stosowano zalecane przeróbki, aby samolot został dopuszczony do produkcji. W latach 1936-1940 wyprodukowano w sumie 23 maszyny tego typu, a największą produkcję zanotowano w 1939 roku – 17 sztuk. Na początku samoloty zaopatrzono w silniki rzędowe Cirrus Hermes MK IV, a od pażdziernika 1938 roku zmieniono jednostkę napędową na gwiazdowy 7-cylindrowy Gasuden Jimpu o mocy 150 hp. napędzający dwułopatowe, drewniane śmigło. Płaty o profilu Clark Y, miały zapewniać możliwość startu i lądowania na krótkich pasach. KKY był określany mianem Aikoku-go, czyli samolot kupowany z prywatnych dotacji i używano go w służbach sanitarnych i ewakuacyjnych w czasie wojny Japońsko-Chińskiej i na początku wojny na Pacyfiku.

KKY-2 z silnikiem gwiazdowym.

1 pilot, medyk i dwóch rannych

Dł. – 7.9 m

Rozp. – 10 m

Wys. – 2.38 m

Pow.nośna – 22 m2 

Ciężar własny – 560 kg

Ciężar cało. – 977 kg

V max. – 182 km/h

V przel. – 156 km/h

Zas. – 620 km

Pułap operacyjny – 4,500 m (14,800 ft)

Czas osiągnięcia 2,000 m – 14 min.

Podobne wpisy