“The De Havilland Canada Story”
Autor Fred W. Hotson
Wydawca – Canav Books, Toronto.
Rok wydania – 1983
ISBN – 0-9690703-2-2
Stron 244, twarda okładka z kolorową obwolutą.
Język – angielski
Opis z książki:
“Od swoich początków w kolejowej szopie na obrzeżach Toronto w 1928 roku, firma de Havilland Canada rozwinęła się w jednego z największych producentów samolotów na świecie. Wraz z zaprezentowaniem samolotu dla lokalnych linii lotniczych, Dash 8 w 1983 roku firma po raz kolejny potwierdziła swoją pozycję w czołówce technologii lotniczej.
Firmę De Havilland Canada założono w celu montażu i sprzedaży lekkich brytyjskich samolotów “Moth”, które tak wiele zrobiły, aby latanie stało się popularne i dostępne. Firma przystosowała różne typy Moth i większe samoloty DH, takie jak Dragon Rapide, do nart i pływaków, rozpoczynając w ten sposób swoje tradycyjne skojarzenia z samolotami obsługującymi trasy nad trudno dostępnymi terenami Kanady (bushplanes).
Czas wojny przyniósł spektakularny rozwój, gdyż firma wyprodukowała tysiące “ćm tygrysich”Tiger Moth”, “Anson’ów” i “Mosquito”. Zaraz po wojnie wraz z P.C. Garratt’em jako siłą napędową, de Havilland rozpoczął długą serię udanych kanadyjskich projektów. Samolot szkolno-treningowy “Chipmunk” był używany przez liczne siły powietrzne, a “Beaver”, dzięki swojej niezwykłej zdolności do krótkiego startu i lądowania, zapoczątkował linię wytrzymałych bushplanes – “Otter”, “Turbo Beaver” i “Twin Otter”.
Sprzedaż sprzętu wojskowego, w przypadku “Caribou” i “Buffalo”, była dla de Havillanda ważna, ale obecnie firma jest przede wszystkim producentem samolotów pasażerskich obsługujących krótkodystansowe loty, “Dash 7” i “Dash 8”.
„De Havilland Canada Story” to opowieść o ludziach i samolotach. Przedstawia postęp firmy w dobrych i złych czasach – była bliska zamknięcia ze względu na spadek sprzedaży w czasie kryzysu – oraz podczas zmian własności z de Havilland na Hawker Siddeley i rząd kanadyjski. Są tu legendarne postacie, w tym Geoffrey de Havilland, Phil Garratt, Punch Dickins, C.D. Howe, Leigh Capreol, a także wielu mniej znanych, takich jak polscy inżynierowie, którzy wnieśli istotny wkład w latach wojny i bezpośrednio po niej. Bogato ilustrowana fotografiami, profilami, diagramami i przekrojowymi rysunkami, jest to książka, która zachwyci każdego entuzjastę lotnictwa.”