XP-10 CURTISS „Hawk”
Co pewien czas ponawiano próby stworzenia samolotu myśliwskiego, który mógłby zapewnić możliwość zniszczenia bombowców osiągających coraz większy pułap operacyjny. Niestety, starania konstruktorów jeszcze długo nie zadowalały decydentów lotnictwa armijnego Stanów Zjednoczonych. XP-10 stanowi kolejną próbę i zarazem kolejną porażkę firm starających się sprostać wysokim wymaganiom stawianym myśliwcom mającym operować na dużym pułapie.
18 czerwca 1928 r. USAAC zamówiło prototyp myśliwca mającego działać na dużym pułapie i napędzanego silnikiem Curtiss „Conqueror”. Nadano mu oznaczenie XP-10, a zbudowano tylko jeden egzemplarz o numerze 28-387. Na początku 1930 r. jeszcze przed rozpoczęciem prób w locie wykryto wady w pokryciu górnego płata tworzącym tzw. chłodnicę skrzydłową. Była to konstrukcja stosowana przedtem w samolotach rajdowych Curtissa i w jego myśliwcu PW-8. Ponieważ w ten sposób samolot nie posiadał wystającej poza obrys kadłuba chłodnicy stawiającej duży opór czołowy, konstruktorzy mieli nadzieję że samolot będzie miał bardzo dobre osiągi zadowalające zamawiającego. Skrzydła w XP-10 były metalowe z pokryciem ze sklejki. Kadłub wykonano jako spawaną konstrukcję rurową pokrytą płótnem. Mimo dobrej widoczności z kabiny, dzięki budowie górnego płata przymocowanego bezpośrednio do kadłuba i z racji swego kształtu nazywanego „mewim skrzydłem“, samolot nie przypadł do gustu komisji USAAC. Osiągi nie były rewelacyjne i niewiele przewyższały osiągi samolotów będących już na uzbrojeniu lotnictwa. Samolot był dostarczony do testowania w kwietniu 1930 roku lecz po zaledwie 10 godzinach prób zrezygnowano z nich w październiku a prototyp został złomowany w sierpniu 1931 r.
DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE :
Prototyp dwupłatowego jednomiejscowego myśliwca.
Napęd : silnik Curtiss .V-1570-15 „Conqueror” o mocy 600 hp.
Uzbrojenie : 2 karabiny maszynowe kaliber 7,62 mm, zamontowane w górnej osłonie silnika, zsynchronizowane, strzelające przez śmigło.
Rozpiętość – 10,05m.
Długość – 7,08 m.
Wysokość – 2,64 m.
Powierzchnia nośna – 25,08 m.kw.
Masa własna – 1.379 kg.
Masa całkowita – 1.803 kg.
Prędkość max. – 307 km/h na wys. 0 m.
– 346 km/h na wys. 3.660 m.
Prędkość przelotowa – 246 km/h.
Początkowa prędkość wznoszenia – 8,4 m/sek.
Pułap operacyjny – 8.080 m.
Zasięg – 742 km.