XP-13   THOMAS – MORSE    „Viper”

Jak dużo zależy od zamówień wojskowych, mogło się przekonać wiele firm przemysłu lotniczego. Jedną z nich była firma Thomas-Morse działająca pod tą nazwą od 1917 roku, której „Viper” był ostatnią konstrukcja. Zakłady były znane z wielu wyprodukowanych modeli samolotów m.in. MB-3, pierwszego „czysto” amerykańskiego myśliwca. Jednak brak zainteresowania ze strony wojska, owocującego zamówieniami nie pozwolił jej na dalsze samodzielne istnienie.

      XP-13  został skonstruowany z myślą o nowopowstałym silniku Curtiss H-1640-1. Był zbudowany podobnie jak poprzednie konstrukcje serii TM tzn. struktura metalowa, a pokrycie falistą blachą z dur aluminium, skrzydło było drewniane kryte płótnem, lotki były jednak metalowe. Stery o konstrukcji metalowej kryte płótnem, zaś powierzchnie sterujące – blachą falistą. Prototyp został przedstawiony USAAC na początku 1929 r. a oblatany w czerwcu tego samego roku, na lotnisku Wright Field pod oznaczeniem P-559, potem otrzymał oficjalne oznaczenie  XP-13. Ponieważ silnik Curtissa okazał się nieudaną konstrukcją, z powodów złego chłodzenia przegrzewał się, we wrześniu 1930 r. zastosowano silnik Pratt & Whitney, wyposażono w osłonę NACA  i zmieniono oznaczenie prototypu na XP-13A. W samolocie tym zmieniono także kształt i wymiary usterzenia wysokości i kierunku. Był to ostatni samolot skonstruowany w firmie Thomas-Morse przed wchłonięciem jej przez Consolidated Aircraft Company, w sierpniu 1929 roku. Powstał 1 egzemplarz o numerze 29-453 i dwóch oznaczeniach. Samolot ten podczas lotu próbnego zapalił się i uległ zniszczeniu. Mimo, że USAAC określiła go jako samolot o bardzo dobrych właściwościach akrobacyjnych zamówienie na ten model nigdy nie zostało złożone.

XP-13

DANE TAKTYCZNO – TECHNICZNE (XP-13) :

Prototyp jednomiejscowego dwupłata myśliwskiego.

Napęd : silnik  w układzie podwójnej gwiazdy  Curtiss H-1640-1 „Chieftain” o mocy 600 hp. przy 2 200 obr/min, 12-cylindrowy chłodzony powietrzem napędzający dwułopatowe śmigło, zapas paliwa – 303 litry.

Uzbrojenie : brak.

rozpiętość – 8,53 m.

Długość – 7,16 m.

Wysokość – 2,56 m.

Powierzchnia nośna – 17,55 m.kw.

Masa własna – 1.026 kg.

Masa startowa – 1.477 kg.

Prędkość max. – 278 km/h na poziomie morza.

                          – 274 km/h na wys. 1.500 m.

Prędkość przelotowa – 222 km/h.

Prędkość lądowania – 108 km/h.

Czas osiągnięcia 1.500 m – 3 min.

Pułap operacyjny – 6.340 m.

Pułap max. – 6.700 m.

XP-13A

DANE TAKTYCZNO – TECHNICZNE  (XP-13 A) :

Prototyp jednomiejscowego dwupłata myśliwskiego.

Napęd : silnik Pratt & Whitney SR-1340-C o mocy 525  hp., zapas paliwa – 280 litrów.

Uzbrojenie : brak danych.

Wymiary – takie same jak XP-13.

Masa własna – 1.009 kg.

Masa całkowita – 1.449 kg.

Prędkość max. – 303 km/h na wys. 1.500 .

Prędkość przelotowa – 241 km/h.

Prędkość lądowania – 108 km/h.

Czas osiągnięcia 1.500 m – 3 min. 30 sek.

Pułap operacyjny – 7.360 m.

Pułap max. – 7.800 m.

Podobne wpisy