XP-17   CURTISS   „Hawk”

Curtiss XP-17 nie był konstrukcją zaprojektowaną w całości przez inżynierów z firmy Curtiss. Samolotem tym był pierwszy P-1 o numerze 25-410. Konstrukcję tą można śmiało przypisać Engineering Division, gdzie przystosowywano płatowiec do innych typów silnika i prowadzono  z nimi próby.  Egzemplarz P-1 wykorzystywany był do prób z silnikiem rzędowym chłodzonym powietrzem Allison V-1410 „Liberty” w 1926 r.  bez zmiany oznaczenia. Ten sam płatowiec zaopatrzono w silniki Wright V-1460-3 „Tornado” oraz eksperymentalny Curtiss V-1470 i od czerwca 1930 r. przeprowadzane były próby w locie, nadano mu wtedy oznaczenie XP-17. Wygląd samolotu pozostawiał wiele do życzenia, gdyż szpeciła go nowa obudowa silnika nie pasująca zbytnio do zgrabnej sylwetki P-1. Mimo, że opinie pilotów oblatywaczy były pozytywne, programu nie kontynuowano. Na decyzję o przerwaniu prac miał między innymi kadłub samolotu którego budowa była już przestarzała i tym samym nowa konstrukcja nie była konstrukcją przyszłościową dla zamawiającego. Samolot został zezłomowany w marcu 1932 roku.

DANE TAKTYCZNO – TECHNICZNE  :

Prototyp jednomiejscowego dwupłata myśliwskiego.

Napęd : silnik rzędowy, 12-cylindrowy w układzie „odwrócone V”, chłodzony powietrzem Wright V-1460-3 „Tornado” o mocy normalnej 480 hp. i startowej 550 hp., zapas paliwa 163 litry.

Uzbrojenie : samolot był nieuzbrojony ale w czasie testów był obciążany 90 kg balastem z myślą o ewentualnym uzbrojeniu.

Rozpiętość – 9,6 m.

Długość – 6,95 m.

Wysokość – 2,61 m.

Powierzchnia nośna – 23,22 m. kw.

Masa własna – 1.000 kg.

Masa całkowita – 1.358 kg.

Prędkość max. – 266 km/h na wys. 0 m.

                            259 km/h na wys. 1.520 m.

Prędkość przelotowa – 209 km/h.

Czas osiągnięcia 3.050 m – 8 min.

Pułap – od 6.520 do 6.950 m.

Podobne wpisy