XP-23  /   YP-23   CURTISS  „Hawk”   Model 63

Samolot, który powstał za późno, mimo że był w tym czasie najszybszym samolotem myśliwskim nie został wprowadzony do produkcji seryjnej. Nadeszła era samolotów jednopłatowych, które co prawda były mniej zwrotne ale przewyższały swoich poprzedników lepszymi osiągami.

Curtiss XP-23 widok z boku (S/N 32-278). (U.S. Air Force photo)

      Prototyp zamówiony przez USAAC w lipcu 1931 roku, a dostarczony Armii 16 kwietnia 1932 r. Był to ostatni P-6E o numerze 32-278. Nowa konstrukcja półskorupowa z dur aluminium, nowe usterzenie ogonowe, skrzydło takie jak w P-6E (żebrowanie metalowe w miejsce drewnianego) o pokryciu płóciennym, nowe podwozie i inny silnik  z turbosprężarką napędzający trójłopatowe śmigło, były to główne elementy odróżniające tą nową konstrukcję od pierwowzoru. Mimo braku zamówienia ze strony USAAC samolot nie został skasowany, turbosprężarkę zdemontowano, dano inny silnik – V-1570-27 o mocy 600 hp., napędzający dwułopatowe śmigło i po zmianie przeznaczenia samolotu z eksperymentalnego na  „samolot do testowania”, zamieniono nazwę na YP-23. W samolocie tym przewidziano silniejsze uzbrojenie składające się z 2 karabinów maszynowych kal. 7,62 mm i jednego kal. 12,7 mm, samolot mógłby też zabrać ok. 220 kg bomb.  Był zarazem ostatnim dwupłatem  z serii „Hawk” wyprodukowanym przez firmę Curtiss jak i ostatnim  dwupłatowym myśliwcem zamówionym przez USAAC, zrezygnowano z jego produkcji na korzyść jednopłata Boeinga – P-26.

Curtiss YP-23

DANE TAKTYCZNO – TECHNICZNE    ( XP-23 ) :

Prototyp jednomiejscowego dwupłata myśliwskiego.

Napęd : silnik Curtiss G1V-1570-C „Conqueror” o mocy 700 hp., napędzający trzyłopatowe śmigło, zapas paliwa od 295 do 484 litrów.

Uzbrojenie : prawdopodobnie dwa karabiny maszynowe kalibru 7.62 mm  zamontowane w przodzie kadłuba.

Rozpiętość – 9,6 m.

Długość – 7,23 m.

Wysokość – 2,89 m.

Powierzchnia nośna – 23,41 m. kw.

Masa własna – 1.485 kg.

Masa całkowita – 1.871 kg.

Prędkość max. – 290 km/h na wys. 0 m.

                            359 km/h na wys. 4.570 m.

Prędkość przelotowa – 306 km/h.

Pułap – ok.. 10.000 m.

Zasięg – od 700 do 1.130 km.

Podobne wpisy