XP-23 / YP-23 CURTISS „Hawk” Model 63
Samolot, który powstał za późno, mimo że był w tym czasie najszybszym samolotem myśliwskim nie został wprowadzony do produkcji seryjnej. Nadeszła era samolotów jednopłatowych, które co prawda były mniej zwrotne ale przewyższały swoich poprzedników lepszymi osiągami.
Prototyp zamówiony przez USAAC w lipcu 1931 roku, a dostarczony Armii 16 kwietnia 1932 r. Był to ostatni P-6E o numerze 32-278. Nowa konstrukcja półskorupowa z dur aluminium, nowe usterzenie ogonowe, skrzydło takie jak w P-6E (żebrowanie metalowe w miejsce drewnianego) o pokryciu płóciennym, nowe podwozie i inny silnik z turbosprężarką napędzający trójłopatowe śmigło, były to główne elementy odróżniające tą nową konstrukcję od pierwowzoru. Mimo braku zamówienia ze strony USAAC samolot nie został skasowany, turbosprężarkę zdemontowano, dano inny silnik – V-1570-27 o mocy 600 hp., napędzający dwułopatowe śmigło i po zmianie przeznaczenia samolotu z eksperymentalnego na „samolot do testowania”, zamieniono nazwę na YP-23. W samolocie tym przewidziano silniejsze uzbrojenie składające się z 2 karabinów maszynowych kal. 7,62 mm i jednego kal. 12,7 mm, samolot mógłby też zabrać ok. 220 kg bomb. Był zarazem ostatnim dwupłatem z serii „Hawk” wyprodukowanym przez firmę Curtiss jak i ostatnim dwupłatowym myśliwcem zamówionym przez USAAC, zrezygnowano z jego produkcji na korzyść jednopłata Boeinga – P-26.
DANE TAKTYCZNO – TECHNICZNE ( XP-23 ) :
Prototyp jednomiejscowego dwupłata myśliwskiego.
Napęd : silnik Curtiss G1V-1570-C „Conqueror” o mocy 700 hp., napędzający trzyłopatowe śmigło, zapas paliwa od 295 do 484 litrów.
Uzbrojenie : prawdopodobnie dwa karabiny maszynowe kalibru 7.62 mm zamontowane w przodzie kadłuba.
Rozpiętość – 9,6 m.
Długość – 7,23 m.
Wysokość – 2,89 m.
Powierzchnia nośna – 23,41 m. kw.
Masa własna – 1.485 kg.
Masa całkowita – 1.871 kg.
Prędkość max. – 290 km/h na wys. 0 m.
359 km/h na wys. 4.570 m.
Prędkość przelotowa – 306 km/h.
Pułap – ok.. 10.000 m.
Zasięg – od 700 do 1.130 km.