XP-4 BOEING Model 58
Kiedy pierwsze zamówione w 1924 r. samoloty PW-9 opuściły fabrykę, a było to w czerwcu 1925 r., USAAS przeznaczyło jeden z nich (ostatni, czyli 30-ty o numerze 25-324) na próby z silnikiem Packard 1A-1500 o mocy 510 hp wyposażonym w turbosprężarkę. Próby miały na celu przystosowanie istniejącej konstrukcji do działań na większym pułapie. Skrzydło dolne zostało powiększone do wielkości płata górnego i otrzymało inny, udoskonalony aerodynamicznie kształt (zmieniono profil z Göttingen 436 na Boeing 103). Dzięki większej powierzchni nośnej (o 4,27 m.kw.) i innemu, mocniejszemu silnikowi można było zamontować w dolnych płatach następne dwa karabiny maszynowe strzelające poza kręgiem śmigła. Samolot otrzymał nową osłonę na silnik zaś sprężarka została umieszczona na zewnątrz osłony po prawej stronie. Tak wyposażona maszyna została dostarczona Armii jako XP-446, w celu przeprowadzenia prób w locie. Odbywały się one na lotnisku Wright Field gdzie dostarczono samolot 27 lipca 1927 roku. Niestety okazało się, że silnik Packarda nie zapewnił odpowiedniej mocy potrzebnej do zrekompensowania zwiększonej o około 370 kg wagi nowego samolotu. Jedyny egzemplarz (nr.AAC 25-324) spędził w powietrzu w sumie tylko 4,5 godziny. Dokładne badania w czasie których określono osiągi samolotu odbyły się 1 maja (inne źródła podają datę 2 marca) 1928 roku, a więc prawie rok po rozpoczęciu prób. Wyniki osiągnięte przez nową konstrukcję były gorsze od seryjnego PW-9, samolot zakwalifikowano jako za bardzo odbiegający od standardowych myśliwców używanych w tym czasie, nic więc dziwnego, że samolot „uziemiono” w końcu kwietnia 1929 roku.
DANE TAKTYCZNO – TECHNICZNE :
Prototyp dwupłatowego, jednomiejscowego myśliwca wysokościowego..
Napęd : silnik rzędowy, 12-cylindrowy, chłodzony cieczą Packard 1A-1500 o mocy 510 hp. ze sprężarką General Electric, napędzający czterołopatowe śmigło. Zapas paliwa 379 l.
Uzbrojenie : 1 k. masz. kal. 12,7 mm i 1 k. masz. kal. 7,62 mm w kadłubie oraz 2 k. masz. kal. 7,62 mm w dolnych płatach, strzelające poza kręgiem śmigła.
Rozpiętość – 9,75 m
Długość – 7,29 m
Wysokość – 2,69 m
Powierzchnia nośna – 28,71 m.kw.
Masa własna – 1.262 kg
Masa startowa – od 1.634 kg do 1.656 kg
Prędkość max. – 259 km/h na wys. 6.700 m
Prędkość przelotowa – 220 km/h
Prędkość lądowania – 100 km/h
Prędkość wznoszenia – 10,44 m/sek.
Pułap operacyjny – 6.700 m
Pułap max. – 6.960 m
Zasięg – 604 km