REPUBLIC Model AP-4J i AP-4L XP-44 „Warrior”
Firmy zajmujące się produkcją silników lotniczych wciąż prowadziły prace mające na celu zwiększenie mocy jednostek napędowych. W związku z tym silniki stawały się coraz większe, rosła ich masa i przybywało wszelkiego rodzaju osprzętu nie używanego w starszych konstrukcjach. Koniecznym się stało stworzenie nowego myśliwca mogącego w pełni wykorzystać wszystkie zalety nowych napędów. Właśnie taką konstrukcją miał być P-44, samolot, o którym w różnych książkach można przeczytać różne informacje i często nie są one ze sobą zgodne, trudno zatem ustalić jak naprawdę wyglądała historia tej maszyny.
Samolot był odpowiedzią firmy na warunki USAAC przedstawione w Circular Proposal 39-770. Miał to być ulepszony P-43 z silnikiem Pratt & Whitney R-2180-1 „Twin Hornet” o mocy 1.400 hp. (P-44-1 „Warrior”) lub Wright R-2800-7 „Double Wasp” o mocy 2.000 hp. napędzającym śmigło Curtiss (P-44-2 „Warrior”). Zakładano wyposażenie tych myśliwców w 2 karabiny maszynowe kaliber 12,7 mm i 4 karabiny maszynowe kaliber 7,62 mm lub 8 karabinów maszynowych kaliber 7,62 mm w płatach i kadłubie. W tym czasie był to myśliwiec USAAC o najcięższym uzbrojeniu.
13 września 1939 roku firma otrzymała zamówienie na 80 sztuk tego platowca zaś 19 czerwca 1940 roku następne zamówienie na 225 sztuk wersji P-44-2 zwiększone we wrześniu do 827 sztuk. Dla tej wersji przewidziano turbosprężarkę i powiększono zbiorniki na paliwo, dzięki temu miał być myśliwcem o największym zasięgu z myśliwców używanych w lotnictwie Armii USA. Kiedy okazało się, że zamontowanie potężnych silników w Modelu AP-4 wiąże się z całkowitym przebudowaniem płatowca, a równocześnie porównanie z latającymi samolotami na froncie europejskim nie wypadało na korzyść nowej konstrukcji, 13 września 1940 roku wstrzymano będącą w toku produkcję. Jeszcze w dyrektywie z 12 sierpnia 1940 roku określono, że niektóre produkowane już samoloty m.in. P-44 miały być fabrycznie pokryte kamuflarzem ochronnym. Wszystkie zawarte na P-44 kontrakty anulowano na rzecz projektowanego w tej firmie P-47 (170 szt. P-47B i 602 szt. P-47C), a wykonane już częściowo P-44 wykorzystano w produkcji P-43 „Lancer”.
Jako ciekawostkę można traktować informację o propozycji wyposażenia P-44 w dodatkowe (górne) skrzydło w którym znalazły by miejsce zapasowe zbiorniki paliwa. W razie konieczności podjęcia walki, pilot miałby możliwość odrzucenia tego skrzydła.
DANE TAKTYCZNO – TECHNICZNE:
Projekt jednomiejscowego, jednosilnikowego samolotu myśliwskiego.
Napęd: w zależności od wersji Pratt & Whitney R-2180-1 „Twin Hornet” o mocy 1.400 hp lub Wright R-2800-7 „Double Wasp” o mocy 1.850 hp.
Uzbrojenie: 2 karabiny maszynowe Browning kal. 12,7 mm montowane nad silnikiem i 2 takie same w płatach (lub 4 kal. 7,62 w płatach).
Zakładane wymiary :
Rozpiętość – 10,97 m w obu modelach.
Długość – 8,64 m w P-44 -1 i 8,92 m w P-44-2
Zakładana prędkość max. – 627 km/h – P-44 -1
- 640 km/h – P-44-2 (ok. 660 km/h na wys. 6.100 m)
Początkowa prędkość wznoszenia miała wynosić – ok. 1.220 m/min