REPUBLIC Model  AP-4J i AP-4L XP-44 „Warrior” 

Firmy zajmujące się produkcją silników lotniczych wciąż prowadziły prace mające na celu zwiększenie mocy jednostek napędowych. W związku z tym silniki stawały się coraz większe, rosła ich masa i przybywało wszelkiego rodzaju osprzętu nie używanego w starszych konstrukcjach. Koniecznym się stało stworzenie nowego myśliwca mogącego w pełni wykorzystać  wszystkie zalety nowych napędów. Właśnie taką konstrukcją miał być P-44, samolot, o którym w różnych książkach można przeczytać różne informacje i często nie są one ze sobą zgodne, trudno zatem ustalić jak naprawdę wyglądała historia tej maszyny.

       Samolot był odpowiedzią firmy na warunki USAAC przedstawione w Circular Proposal 39-770. Miał to być ulepszony P-43 z silnikiem Pratt & Whitney R-2180-1 „Twin Hornet” o mocy 1.400 hp.  (P-44-1 „Warrior”)   lub  Wright R-2800-7 „Double Wasp” o mocy 2.000 hp. napędzającym śmigło Curtiss (P-44-2 „Warrior”). Zakładano wyposażenie tych myśliwców w 2 karabiny maszynowe kaliber 12,7 mm i 4 karabiny maszynowe kaliber 7,62 mm lub 8 karabinów maszynowych kaliber 7,62 mm w płatach i kadłubie. W tym czasie był to myśliwiec USAAC o najcięższym uzbrojeniu.

     13 września 1939 roku firma otrzymała zamówienie na 80 sztuk tego platowca zaś 19 czerwca 1940 roku następne zamówienie na 225 sztuk wersji P-44-2 zwiększone we wrześniu do 827 sztuk. Dla tej wersji przewidziano turbosprężarkę i powiększono zbiorniki na paliwo, dzięki temu miał być myśliwcem o największym zasięgu z myśliwców używanych w lotnictwie Armii USA. Kiedy okazało się, że zamontowanie potężnych silników w Modelu AP-4 wiąże się z całkowitym przebudowaniem płatowca, a równocześnie porównanie z latającymi samolotami na froncie europejskim nie wypadało na korzyść nowej konstrukcji, 13 września 1940 roku wstrzymano będącą w toku produkcję. Jeszcze w dyrektywie z 12 sierpnia 1940 roku określono, że niektóre produkowane już samoloty m.in. P-44 miały być fabrycznie pokryte kamuflarzem ochronnym. Wszystkie zawarte na P-44 kontrakty anulowano na rzecz projektowanego w tej firmie P-47 (170 szt. P-47B i 602 szt. P-47C), a wykonane już częściowo P-44 wykorzystano w produkcji P-43 „Lancer”.

     Jako ciekawostkę można traktować informację o propozycji wyposażenia P-44 w dodatkowe (górne) skrzydło w którym znalazły by miejsce zapasowe zbiorniki paliwa. W razie konieczności podjęcia walki, pilot miałby możliwość odrzucenia tego skrzydła.

Rysunek Robert Boyd

  

DANE TAKTYCZNO – TECHNICZNE:

Projekt jednomiejscowego, jednosilnikowego samolotu myśliwskiego.

Napęd: w zależności od wersji Pratt & Whitney R-2180-1 „Twin Hornet” o mocy 1.400 hp lub Wright R-2800-7 „Double Wasp” o mocy 1.850 hp.

Uzbrojenie: 2 karabiny maszynowe Browning kal. 12,7 mm montowane nad silnikiem i 2 takie same w płatach (lub 4 kal. 7,62 w płatach).

Zakładane wymiary :

Rozpiętość – 10,97 m  w obu modelach.

Długość – 8,64 m  w  P-44 -1  i    8,92 m   w  P-44-2 

Zakładana prędkość max. – 627 km/h – P-44 -1 

  • 640 km/h – P-44-2  (ok. 660 km/h na wys. 6.100 m)

Początkowa prędkość wznoszenia miała wynosić – ok. 1.220 m/min

Podobne wpisy