XP-52    BELL      Model 16

27 września 1939 roku dowództwo US Army Air Corps sformułowało wymagania oznaczone Circular Proposal R-40C (lub Data R-40C) na nowy samolot myśliwski o wysokich osiągach i niekonwencjonalnej konstrukcji. Oczekiwano, że samolot będzie się charakteryzował wysoką prędkością maksymalną, dużą prędkością wznoszenia, dobrą zwrotnością, doskonałą widocznością z kabiny pilota oraz silnym uzbrojeniem. Tymi cechami miał przewyższać wszystkie będące wówczas w linii myśliwce. Dodatkowym wymogiem były jak najniższe koszty jednostkowe oraz łatwość produkcji i eksploatacji.

       Wymagania te – w postaci tzw. Request for Data R-40C – zostały na początku 1940 roku rozesłane do zainteresowanych wytwórni lotniczych. W odpowiedzi USAAC otrzymał ponad 50 projektów ofertowych, z których zdecydowana większość została jednak natychmiast odrzucona. Jedną z zaakceptowanych propozycji był projekt samolotu Model 16 firmy Bell, nad którym konstruktorzy pracowali już od kilku miesięcy. Wytwórnia Bell była znana z różnych niekonwencjonalnych rozwiązań konstrukcyjnych zastosowanych np. w myśliwcach XFM-1 “Airacuda” czy P-39 “Airacobra” i Model 16 nie był tu wyjątkiem. Miał to być samolot w układzie dwukadłubowym z dużą centralną gondolą kadłubową, w której z przodu umieszczono kabinę pilota (zapewniając mu tym samym znakomitą widoczność do przodu), a z tyłu silnik napędzający dwa przeciwbieżne współosiowe śmigła pchające. Dwie belki kadłubowe wychodzące ze skrzydeł były połączone na końcach statecznikiem poziomym. Podwozie miało być chowane, w układzie trójkołowym z kołem przednim, przy czym koło przednie chowało się w centralną gondolę kadłubową, a koła główne do wnęk w belkach kadłubowych. Powietrze do chłodnicy silnika miało być dostarczane długimi kanałami, których wloty znajdowały się z przodu gondoli kadłubowej. Rozwiązaniem tym samolot Model 16 przypominał nieco późniejsze samoloty odrzutowe.

         Pod koniec 1940 roku USAAC zaakceptował do dalszej realizacji 6 projektów, a wśród nich Model 16. Firma Bell otrzymała zamówienie na kontynuację projektu i budowę jednego prototypu noszącego wojskowe oznaczenie XP-52. Jednak już rok później – 25 listopada 1941 roku – zanim jeszcze przystąpiono do budowy prototypu, zamówienie zostało anulowane na korzyść opracowania wersji rozwojowej XP-59, napędzanej mocniejszym silnikiem. I ta konstrukcja nie wyszła jednak poza fazę projektu, podobnie jak proponowana wersja pokładowa XP-52 dla US Navy, nosząca oznaczenie fabryczne Model 19.

XP-59, wizja artystyczna.

DANE TAKTYCZNO – TECHNICZNE  ( zakładane ) :

Projekt dwukadłubowego dolnopłata myśliwskiego konstrukcji metalowej.

Napęd: silnik  rzędowy Continental XIV-1430-5 o mocy 1.250 hp., 12-cylindrowy w układzie odwróconego V, chłodzony płynem, napędzający dwa 4-łopatowe przeciwbieżne śmigła pchające typu Hamilton-Standard o średnicy 2,74 m.  Zapas paliwa – 454 l .

Uzbrojenie: dwa działka kalibru 20 mm w przedzie centralnej gondoli kadłubowej i sześć karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm (po 3 w przedzie każdej belki kadłubowej)

Rozpiętość – 10,67 m

Długość – 10,36 m

Wysokość – 2,82 m

Powierzchnia nośna – 21,65 m.kw.

Masa własna – 2.940 kg (wg innych źródeł 3100 kg)

Masa całkowita – 3.970 kg

Prędkość max. – ok. 680 km/h na wys. 5.950 m

Czas wznoszenia na wysokość 6100 m – 6 minut 18 sekund

Pułap praktyczny – ok. 12.200 m

Zasięg max. – ok. 1.550 km

Podobne wpisy