XP-57    TUCKER   „Peashooter” Model AL-5

Podczas wojny każde państwo odczuwało braki surowców  i rąk do pracy. Jednym z wyjść proponowanych w celu poprawienia tej sytuacji była produkcja uzbrojenia z materiałów łatwo dostępnych i o nieskomplikowanej budowie, pozwalającej rozpocząć produkcję bez specjalnego przygotowania. Samolot Tucker XP-57 był propozycją samolotu myśliwskiego kategorii “superlekkiej”, opracowaną w okresie, gdy wśród konstruktorów jeszcze panowała moda na lekkie, szybkie, zwrotne i tanie samoloty myśliwskie. Jednak zmiana nastawienia do sposobu prowadzenia wojny spowodowała w niedługim czasie zmniejszenie zainteresowania wojska takimi konstrukcjami.

     W maju 1940 roku nikomu praktycznie nieznana firma Tucker Aircraft Company z Detroit w stanie Michigan złożyła dowództwu USAAC (US Army Air Corps) propozycję skonstruowania lekkiego samolotu myśliwskiego o bardzo dużej zwrotności. Projekt wstępny opracowywany przez Harry’ego Millera i Prestona Tuckera  o oznaczeniu fabrycznym Model AL-5 przewidywał mały (rozpiętość 8,66 m i długość 8,10 m) jednomiejscowy dolnopłat wolnonośny napędzany równie niewielkim ośmiocylindrowym silnikiem rzędowym typu Miller L-510-1 o mocy 720 hp, umieszczonym w środku ciężkości konstrukcji za kabiną pilota i napędzającym przez długi wał dwułopatowe śmigło (pomysł znany np. z myśliwca P-39 “Airacobra” firmy Bell). Skrzydła miały być drewnianej konstrukcji, kadłub metalowy spawany a podwozie trójkołowe chowane z kołem przednim. Masa startowa nie powinna w założeniach przekroczyć 1543 kg !

      Uzbrojenie samolociku miało się składać z trzech karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm lub jednego karabinu maszynowego kalibru 12,7 mm umieszczonego jak w P-39 i przechodzącego przez środek kołpaka śmigła i dwóch działek kalibru 20 mm, umieszczonych z przodu kadłuba przed kabiną.  Było to potężne wagowo uzbrojenie jak na tak mały samolot. Tucker zakładał optymistycznie, że samolot osiągnie prędkość 496 km/h i zasięg ponad 1545 km.

USAAC okazał zainteresowanie projektem Tuckera i jeszcze w 1940 roku zamówił pojedynczy prototyp pod oznaczeniem XP-57, przydzielając mu numer seryjny 41-004. Jednakże w lutym 1941 roku – na skutek kłopotów finansowych firmy – wszelkie prace projektowe nad prototypem XP-57 zostały wstrzymane. Jednocześnie ze względu na zmianę koncepcji samolotu myśliwskiego i budowę coraz cięższych, silniej uzbrojonych i bardziej uniwersalnych w zastosowaniu myśliwców kontrakt na budowę prototypu XP-57 anulowano, a sam prototyp nigdy nie został ukończony.

Lekkie samoloty myśliwskie nie cieszyły się w lotnictwie amerykańskim dużym uznaniem. Po rezygnacji z projektów XP-57 i Douglas XP-48 w czasie wojny jeszcze tylko raz powrócono w Stanach Zjednoczonych do koncepcji bardzo lekkiego myśliwca, budując samolot Bell XP-77.

DANE TAKTYCZNO – TECHNICZNE :

Projekt jednomiejscowego dolnopłata myśliwskiego.

Napęd : 8-cylindrowy silnik  rzędowy, chłodzony cieczą, Miller  L-510-1 (występujący także pod oznaczeniem A-510-V8) o mocy max. 720 hp. I 615 hp na pułapie ok. 6.100 m,  napędzający dwułopatowe śmigło. Silnik wraz z turbosprężarką ważył zaledwie ok. 223 kg i wzorowany był na silniku do samochodów wyścigowych Miller 255.

Uzbrojenie : 3 stałe karabiny maszynowe kaliber 12,7 mm lub 1 karabin maszynowy kaliber 12,7 mm i 2 działka kaliber 20 mm.

Rozpiętość – 8,66 m

Długość – 8,10 m

Wys. – 2,44 m

Pow. nośna – 11,1 m.kw.

Masa własna – 871 kg (zakładana)

Masa całkowita – 1.545 kg (zakładana) inne źródła podają 1361 kg

Prędkość max. – 482 – 496 km/h (zakładana)

Pułap operacyjny – 7925 m

Zasięg – 1.545 km (zakładany)

Podobne wpisy