XP-59    BELL   

Samolot ten nie był – co mogłoby sugerować jego oznaczenie – prototypem pierwszego amerykańskiego samolotu odrzutowego P-59 „Airacomet”, bowiem prototyp tego ostatniego nosił oznaczenie XP-59A. Natomiast XP-59 był dalszym rozwinięciem XP-52, wcześniejszego projektu niekonwencjonalnego samolotu myśliwskiego z dwiema belkami ogonowymi i centralną gondolą kadłubową.

       Na jesieni 1939 roku dowództwo US Army Air Corps sformułowało wymagania oznaczone Data R-40C na nowy samolot myśliwski o wysokich osiągach i niekonwencjonalnej konstrukcji. Po rozpatrzeniu otrzymanych projektów ofertowych pod koniec 1940 roku do dalszej realizacji wybrano 6 samolotów, a wśród nich Model 16 firmy Bell. Zamówienie na budowę jednego prototypu, oznaczonego XP-52, anulowano jednak w listopadzie 1941 roku, na korzyść zaproponowanej przez Bella wersji rozwojowej, napędzanej mocniejszym silnikiem.

       Prace nad następcą XP-52 – projektem Model 20,  rozpoczęły się pod koniec 1941 roku. Samolot miał mieć mocniejszy silnik i nieco powiększone wymiary w stosunku do swego poprzednika, ale zachowywał jego podstawowy układ konstrukcyjny. Miał to być samolot w układzie dwukadłubowym z dużą centralną gondolą kadłubową, w której z przodu umieszczono kabinę pilota (zapewniając mu tym samym znakomitą widoczność do przodu), a z tyłu silnik napędzający dwa przeciwbieżne współosiowe śmigła pchające. Powietrze do chłodzenia silnika doprowadzane było długim kanałem z wlotem umieszczonym na przedzie gondoli kadłubowej. Dwie belki kadłubowe wychodzące ze skrzydeł były połączone na końcach statecznikiem poziomym. Podwozie miało być chowane, w układzie trójkołowym z kołem przednim chowającym się w centralną gondolę kadłubową, a koła główne do wnęk w belkach kadłubowych. Takie samo jak w XP-52 miało też być uzbrojenie, złożone z dwóch działek i sześciu karabinów maszynowych. Spodziewano się natomiast znacznie wyższej prędkości maksymalnej.

       Siły Powietrzne zamówiły wstępnie jeden prototyp Modelu 20, nadając mu oznaczenie wojskowe XP-59 i przydzielając numer seryjny 41-19507, ale zbudowano jedynie drewniany model do badań w tunelu aerodynamicznym. Projekt oficjalnie anulowano już 1 grudnia 1941 roku z powodu rozpoczęcia w wytwórni prac nad pierwszym amerykańskim myśliwcem odrzutowym – XP-59A „Airacomet”. Zachowanie tego samego oznaczenia w nowym projekcie miało podobno zmylić czujność wywiadu niemieckiego i/lub japońskiego. W projekcie pozostała także proponowana pokładowa wersja XP-59 dla US Navy, oznaczona Model 22.

XP-59, wizja artystyczna.

DANE TAKTYCZNO – TECHNICZNE  :

Projekt dwumiejscowego  myśliwca .

Napęd : : jeden 18-cylindrowy silnik gwiazdowy w układzie podwójnej gwiazdy typu Pratt & Whitney R-2800-23 (-52 wg innych źródeł) „Double Wasp” o mocy 2000 hp, napędzający dwa przeciwbieżne 3-łopatowe śmigła pchające , zapas zabieranego paliwa – 1.022 l.

Uzbrojenie: dwa działka kalibru 20 mm w przedzie centralnej gondoli kadłubowej i sześć karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm (po 3 w przedzie każdej belki kadłubowej).

Rozpiętość – 12,19 m

Długość – 11,35 m

Wysokość – 3,66 m

Powierzchnia nośna – 26,57 m.kw.

Masa własna – 3.610 kg

Max. masa startowa – 4746 do 5.306 kg

Prędkość max.( obliczona ) – 724 km/h na wys. 6.700 m

Prędkość przelotowa ( obliczona ) – 612 km/h

Czas osiągnięcia 6.100 m ( obliczony ) – 6 min. 18 sek.

Pułap operacyjny ( obliczony ) – ok. 11.600 m

Zasięg ( obliczony ) – ok. 1370 km

Podobne wpisy