XP-8  BOEING      Model 66

Model 66 powstał w wyniku konkursu ogłoszonego przez USAAC w kwietniu 1925 r. na myśliwiec napędzany nowym 600 konnym silnikiem Packarda.  Miał skrzydła usztywnione rozporami duraluminiowymi (w kształcie litery „N”), dolne skrzydło było krótsze od  górnego, oba miały drewniany szkielet i pokryte były płótnem. Kadłub był zbudowany ze spawanych rur stalowych zaś jego tylna część  była  wykonana z duraluminium i nitowana, chłodnica mieściła się pod kadłubem w miejscu zamocowania dolnego płata. Płat górny miał mniejszą rozpiętość o około 60 cm w stosunku do płata stosowanego w konstrukcji PW-9 zaś płat dolny nie został zmieniony. Podwozie zostało wyposażone w amortyzatory olejowo-pneumatyczne, takie same jak w innym samolocie Boeinga FB-2. Stało się to standardowym wyposażeniem myśliwców Boeinga.

      Prototyp budowany był na koszt firmy (za silnik i oprzyrządowanie wojskowe płaciła Armia), a jego oblot nastąpił 14 lipca 1927 r. W styczniu 1928 r. na podstawie nowego kontraktu samolot został zakupiony za 15 000 $ i testowany przez USSAC, wtedy nadano mu oficjalny numer  28-359 i oznaczenie XP-8. Testy prototypu zostały przeprowadzone w czerwcu 1929 roku w bazie Wright Field. Niestety okazało się, że zastosowany silnik był cały czas w fazie prototypowej, miał wiele wad (wycieki oleju i wody) oraz nie zapewniał wystarczających osiągów. Następnym produktem Boeinga był Model 69, który mimo, że stanowił w praktyce rozwinięcie XP-8, to po zastosowaniu innego silnika, gwiazdowego Pratt & Whitney R-1340B Wasp o mocy 425 hp., uzyskał aprobatę zamawiającego którym było U.S. Navy. Model 69 był myśliwcem pokładowym  (F2B) wyprodukowanym w ilości 32 sztuk, 2 sztuki po oznaczeniem Model 69-B zostały sprzedane do Brazylii i Japonii.

DANE TAKTYCZNO – TECHNICZNE  :

Prototyp jednomiejscowego dwupłata myśliwskiego.

Napęd : silnik rzędowy, 12-cylindrowy w układzie odwróconego „V”, chłodzony cieczą, Packard  2A-1500 o mocy  600 hp przy 2500 obr/min. i 520 hp przy 2100 obr/min. Silnik napędzał dwułopatowe śmigło z aerodynamicznym kołpakiem, zapas paliwa 340 litrów.

Uzbrojenie: 1 karabin maszynowy kaliber 12,7 mm  i 1 karabin maszynowy kaliber 7,62 mm, zsynchronizowane, zamontowane w górnej części osłony silnika i strzelające przez krąg śmigła.

Rozpiętość – 9,16 m.

Długość – 6,95 m.

Wysokość – 3,27 m.

Powierzchnia nośna – 22,53 m.kw.

Masa własna – 1.084  kg.

Masa całkowita – 1.322 kg.

Masa całkowita max. – 1.552 kg.

Prędkość max. – 279 km/h na poziomie morza.

Prędkość max. – 267 km/h na wys. 1.550 m.

Prędkość przelotowa – 238 km/h.

Prędkość lądowania – 100 km/h.

Prędkość wznoszenia – 10,86 m/sek.

Czas osiągnięcia 1.520 m – 3 min. 6 sek.

Pułap operacyjny – ok. 7.010 m.

Pułap max. – ok. 7.370 m.

Zasięg – 523 km.

Podobne wpisy