XP-9 BOEING Model 96
Samolot ten stanowił odpowiedź na zamówienie USAAC X-1623 A z dnia 24 maja 1928 r. Kontrakt za sumę 60.000 USD na jeden prototyp podpisano 29 maja 1928 i wtedy nadano mu oznaczenie XP-9. Mimo, że XP-9 był pierwszym jednopłatem nad którym rozpoczęto pracę w firmie Boeing, z powodów różnych opóźnień termin oblotu musiał zostać przełożony i w ten sposób odbył swój pierwszy lot po dwóch innych konstrukcjach firmy zamówionych w późniejszym czasie przez wojsko (czyli P-12 i XP-15 ). XP-9 czekał na swoją próbę w Army Test Centre na lotnisku Wright Field do 18 listopada 1930 r. mimo, że dostawa pierwotnie była przewidziana na kwiecień 1929 r. Samolot nie był oblatywany na lotnisku firmowym w Seattle tylko koleją przewieziono go na miejsce testów. W ten sposób jako pierwszy jednopłat Boeinga został oblatany cywilny Model 200 „Monomail”.
Ze względu na problemy wynikłe w czasie produkcji nowego myśliwca wprowadzono wiele zmian. Zaadoptowano konstrukcję półskorupową tyłu kadłuba z blach aluminiowych na stalowych żebrach stosowaną także w myśliwcach P-12 i XP-15 zaś przód opierał się na łożu silnika wykonanym ze spawanych rur stalowych. Jedyny wyprodukowany egzemplarz z numerem seryjnym 28-386 był górnopłatem o konstrukcji metalowej, o płóciennym pokryciu dwudźwigarowego skrzydła z metalowym szkieletem. Jednym z czynników dyskryminujących nowy myśliwiec była bardzo słaba widoczność z kabiny pilota, zaś samo zachowanie w powietrzu sprawiało, że niezbyt pewnie czuli się w nim nawet piloci-oblatywacze mający niewątpliwie duże doświadczenie. Mimo wprowadzenia zmian mających na celu poprawienie właściwości lotnych i przebudowaniu statecznika pionowego na większy, samolot nie uzyskał aprobaty Armii, a zamówienie na 5 sztuk seryjnych Y1P-9 anulowano, zastępując je zwiększonym zamówieniem na P-12D. Chociaż na rozwój konstrukcji przeznaczono 60.000 USD, prototyp po wylataniu 15 godzin został w sierpniu 1931 roku przeznaczony do treningów naziemnych w bazie Chanute Field.
DANE TAKTYCZNO-TECHNICZNE :
Prototyp jednomiejscowego górnopłata myśliwskiego.
Napęd : silnik Curtiss SV-1570-15 o mocy 600 hp., chłodzony cieczą, zapas paliwa od 322 do 511 litrów.
Uzbrojenie : 2 karabiny maszynowe kaliber 7,62 mm zamontowane po obu stronach kadłuba strzelające poprzez specjalne tunele zamontowane poniżej bloku cylindrów silnika i 111 kg bomb.
Rozpiętość – 11.12 m.
Długość – 7,67 m.
Masa własna – 1.211 kg.
Masa startowa – 1.643 kg.
Prędkość max. – 343 km/h na wys. 3.660 m.
Prędkość przelotowa – 290 km/h.
Prędkość lądowania – 119 km/h.
Czas osiągnięcia 1.520 m – 2 min. 18 sek.
Pułap – od 8.170 do 8.412 m.
Zasięg – 684 km.