Y1P-25 CONSOLIDATED Model 25
Na początku lat 30-tych stało się jasne, że przyszłość będzie należała do samolotów jednopłatowych o konstrukcji metalowej. Firmy chcące zainteresować swoimi produktami decydentów armii Stanów Zjednoczonych musieli rozpocząć prace nad takimi maszynami. Pierwszym prototypem myśliwca, poddanym testom został samolot firmy Consolidated.
Myśliwiec ten powstał praktycznie przez rozwinięcie poprzedniej konstrukcji Roberta J. Wood’a, czyli samolotu projektowanego w firmie Detroit – YP-24. Gdy R.J.Wood przeszedł do Consolidated, kontynuował tam prace nad dwumiejscowym myśliwcem w układzie dolnopłata. Samolot ten noszący oznaczenie Y1P-25 został zamówiony w marcu 1932 roku, był bardzo podobny do pierwowzoru, ale miał całkowicie metalowe skrzydło w miejsce skrzydła z ożebrowaniem drewnianym (które zastosowano w YP-24) wydłużony kadłub i dodaną turbosprężarkę do silnika Curtiss V-1570-27. Poniewaą była to dopiero druga konstrukcja firmy ze skrzydłem o budowie całkowicie metalowej, prace postępowały wolno i pociągały za sobą duże koszty. Pierwszy egzemplarz Y1P-25 został dostarczony do Bazy Wright Field 9 grudnia 1932 roku a 13 stycznia roku następnego został rozbity, grzebiąc w swoich szczątkach pilota Capt. Hugh’a Elmendorf’a.
Drugi prototyp nosił oznaczenie Y1A-11 i miał stanowić wersję szturmową projektowanego myśliwca, zastosowano w nim silnik bez turbosprężarki. Zaledwie tydzień po kraksie pierwszego prototypu jego los podzielił drugi a w kraksie 20 stycznia 1933 roku zginął pilot 1st Lt. Irvin Woodring. Ponieważ konstrukcja zapowiadała się bardzo obiecująco oba wypadki nie wpłynęły na zdanie USAAC o tym myśliwcu i zamówiono prototyp P-30, który był rozwinięciem Y1P-25 oraz był produkowany seryjnie.
DANE TAKTYCZNO – TECHNICZNE (n-ry seryjne 32-321 – 32-322):
Prototyp dwumiejscowego dolnopłata myśliwskiego.
Napęd: silnik rzędowy, zaopatrzony w turbosprężarkę, Curtiss V-1570-27 „Conqueror” o mocy 600 hp. napędzający dwułopatowe śmigło, zapas paliwa do 655 litrów.
Uzbrojenie: nieznane.
Rozpiętość – 13,36 m.
Długość – 8,94 m.
Wysokość – 2,61 m.
Powierzchnia nośna – 27,49 m.kw.
Masa własna – 1.763 kg
Masa całkowita – 2.318 kg
Prędkość max. – 330 km/h na poziomie morza.
– 398 km/h na wys. 4.570 m.