YP-24    DETROIT – LOCKHEED

Samolot. ten był pierwszym dolnopłatem myśliwskim z chowanym podwoziem zaprojektowanym dla USAAC, jednocześnie był pierwszym samolotem myśliwskim USAAC z zamykaną kabiną. Miał być następcą przestarzałego i prawdę mówiąc niezbyt udanego B/J P-16.

    Konstrukcja ta powstała po wykupieniu przez firmę Detroit Aircraft Company kontrolnego pakietu akcji firmy Lockheed Aircraft Company. Nowy myśliwiec powstał w oparciu o  istniejącą już od 1930 roku konstrukcję samolotu cywilnego – „Altair”. Takie same skrzydła o pokryciu ze sklejki były zbudowane w zakładach Lockheed w Burbank w Kalifornii (gdzie także złożono cały samolot), a metalowy kadłub i stateczniki skonstruowano w Detroit.

     Makieta została ukończona i zatwierdzona przez inspektorów z Air Corps w marcu 1931 roku. Prototyp dostarczono do bazy Wright Field 29 września tego roku i oblatano w tym samym miesiącu. YP-24 okazał się o 64 km/h szybszy od wcześniejszego myśliwca dwumiejscowego i o 32 km/h od będącego wówczas na stanie USAAC myśliwca Curtiss P-6E. Ponieważ prototyp powstał na koszt własny firmy Detroit testowany był jako XP-900, zanim uzyskał oficjalne oznaczenie YP-24. Tunelowa chłodnica cieczy wraz z chłodnicą oleju umieszczona była pod silnikiem, tuż przed krawędzią natarcia skrzydła. Dwuosobowa załoga (pilot i strzelec) umieszczona była plecami do siebie w zamykanych kabinach. Jedyny egzemplarz samolotu o numerze 32-320, uległ zniszczeniu 19 października 1931 r. w czasie prób w bazie Wright Field, gdy nie zadziałał system wysuwania podwozia i pilot Lt Harrison Crocker wyskoczył ze spadochronem bez próby ratowania samolotu.

      USAAC zamówiło 5 sztuk przedseryjnych Y1P-24 i 4 sztuki Y1A-9 ( wersja szturmowa napędzana silnikiem  Curtiss V-1570-27 i możliwościa zabierania bomb). Kontrakt podpisany 23 września 1931 roku opiewał na sumę ponad 250.000 $, nadano także dwa  numery seryjne 32-323/324 dla pierwszych samolotów myśliwskich. Niestety z powodu kłopotów finansowych firma została zlikwidowana przed rozpoczęciem  produkcji, a główny konstruktor YP-24 – Robert J. Woods przeszedł do firmy Consolidated Aircraft Company i tam prowadził prace nad tego typu myśliwcem. W ten sposób powstała konstrukcja Consolidated Y1P-25, która w praktyce była rozwinięciem YP-24, a firma Consolidated przejęła kontrakt na wyprodukowanie serii 5 sztuk nowego samolotu.

Strzelec, siedzący tyłem do pilota, miał do dyspozycji ruchomy k.masz. kal. 7,62 mm.

DANE TAKTYCZNO – TECHNICZNE:

Prototyp dwumiejscowego dolnopłata myśliwskiego.

Napęd: 12-cylindrowy silnik  rzędowy, chłodzony cieczą, Curtiss  V-1570-C (oznaczenie wojskowe – 1570-23) “Conqueror” o mocy 600 hp. Napędzający trójłopatowe śmigło, zapas paliwa 284 litry.

Uzbrojenie:1 karabin maszynowy kaliber 12,7 mm i 2 karabiny maszynowe kaliber 7,62 mm (w tym jeden o kal. 7,62 mm strzelający do tyłu, dwa pozostałe przez krąg śmigła).

Rozpiętość – 13,03 m.

Długość – 8,76 m.

Wysokość – 2,59 m.

Powierzchnia nośna – 27,12 m.kw.

Masa własna – 1.365 kg.

Masa startowa – 1.978 kg.

Prędkość max. – 378 km/h.

                        – 345 km/h na poziomie morza.

Prędkość przelotowa – 346 km/h.

Prędkość lądowania – 117 km/h.

Czas osiągnięcia 1.500 m – 3 min.

Pułap operacyjny – ok.. 8.000 m.

Pułap max. – ok.. 8.530 m.

Zasięg – 895 km.

Podobne wpisy